گزارش و تحلیل

دلیل یورش نیروهای امنیتی به خبرنگاران اسپوتنیک ترکیه چیست

© Sputnik / Вадим Анцуповدلیل یورش نیروهای امنیتی به خبرنگاران اسپوتنیک ترکیه چیست
دلیل یورش نیروهای امنیتی به خبرنگاران اسپوتنیک ترکیه چیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پلیس ترکیه دست به بازداشت شماری از کارکنان وهمچنین سردبیر خبرگزاری اسپوتنیک در این کشور زد.

وزارت خارجه روسیه اطلاع داد که گروهی از به اصطاح ملی گرایان ترکیه به خانه ی کارکنان خبرگزاری اسپوتنیک ترکیه در این کشور یورش برده و شعارهای تهدید آمیز سر دادند. آنها خبرنگاران را به خشونت های فیزیکی تهدید کردند و از آنها خواستند که فعالیت حرفه ای خود را خاتمه دهند. پس از اینکه کارکنان اسپوتنیک برای شکایت به پلیس ترکیه مراجعه کردند، ارتباط آنها با خبرگزاری قطع شد. امروز پلیس ترکیه با مراجعه به دفتر خبرگزاری اسپوتنیک به بازرسی از این محل و کپی اطلاعات درون کامپیوترها بدون ذکر دلیل پرداخت.

درباره وقایع اخیر که شامل بازداشت کارمندان و سردبیر اسپوتنیک ترکیه و همچنین بازرسی ماموران پلیس از دفتر این خبرگزاری بود با آقای عماد آبشناس، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی به گفتگو نشستیم.

چرا ترکیه دست به بازداشت کارمندان و روزنامه نگاران خبرگزاری اسپوتنیک در این کشور زده است؟

دادستان استانبول دستور بازرسی از اسپوتنیک ترکیه را داد+ویدیو - اسپوتنیک ایران
دادستان استانبول دستور بازرسی از اسپوتنیک ترکیه را داد

معمولا بعضی از کشورها که سانسور رسانه ای دارند و نمی خواهند که اخبار واقعی از طرف آنها منتشر شود دست به این اقدامات و این کارها می زنند. برخی خودشان را به نام ملی گرا یا با هر عنوان دیگری می خواهند به نحوی با ارعاب و وحشت کاری کنند که خبرنگارها دیگر جرات نکنند کار کنند و جلوی کار آنها را بگیرند. این کار در ترکیه کار جدیدی نیست و خیلی وقتها پیش آمده است و در برخی کشورهایی که از صدای رسانه ای آزاد واهمه دارند این اتفاق معمولا پیش می آید و در این کشورها خبرنگارها را بازداشت و زندانی می کنند و با ارعاب و وحشت جلوی حرف زدن آنها را می گیرند.

متاسفانه مسئله ادلب در سوریه و تروریست هایی که در شمال سوریه جمع شده بودند. دولت سوریه و دولت روسیه تلاش داشتند از راههای دیپلماتیک و مسالمت آمیز این مسئله را حل و فصل نمایند. ترکیه هم از این گروههای مسلح حمایت می کرد و تصور داشت که این گروههای مسلح آنقدر قدرتمند هستند که بتواند به بهانه آنها چانه زنی کند و امتیاز از دولت سوریه بگیرد. در این رابطه مذاکراتی انجام شد شامل مذاکراتی که در سوچی و در آستانه برگزار شد و توافقاتی گرفته شد، متاسفانه ترکیه یا نتوانست یا اینکه نخواست به آن تعهداتشان عمل کند و در نهایت دولت سوریه تصمیم گرفت که سرزمین خودش را پس بگیرد. منطقه ادلب سرزمین سوریه است و سرزمین ترکیه نیست که بتواند در آن حق اظهار نظر داشته باشد. گروههای تروریستی که آنجا قرار دارند تاب مقاومت در مقابل ارتش سوریه و هم پیمانانش را نداشته و به همین خاطر ترکیه خشمگین شده است و یک سری تسلیحات غیر متعارف در اختیار آنها قرار داده است که تروریست ها با این تسلیحات حتی به نیروهای روسیه هم حمله کردند و حالا به جای اینکه ترکیه به دنبال راه حل مسالمت آمیز باشد بدنبال تشنج است و می خواهد که پای ناتو را به وسط بکشد. اگر همه این مسائل را کنار هم بگذاریم متوجه می شویم که ترکیه دارد یک ریسک و یک غمار بزرگی در این ماجرا انجام می دهد و بنظر می رسد که ترکیه نمی خواهد خبرگزاری اسپوتنیک و رسانه های آگاه بتوانند از داخل این کشور اخباری را منعکس کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала