گزارش و تحلیل

پهلوان پنبه های ادلب

© AP Photo / DHA / Murat Kibritogluپهلوان پنبه های ادلب
پهلوان پنبه های ادلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی چند سال اخیر همه تروریست هایی که در جایجای سوریه در حال جنگ بودند از مناطق مختلف عقب نشینی کردند و همه در ادلب جمع شده بودند.

طی چند سال اخیر همه تروریست هایی که در جایجای سوریه در حال جنگ بودند از مناطق مختلف عقب نشینی کردند و همه در ادلب جمع شده بودند.

برخی باور داشتند که تجمع این نیروها در ادلب آنقدر قوی است که امکان ندارد ارتش سوریه به راحتی بتواند این منطقه را از دست آنها آزاد کند و بالطبع مدعی بودند که اگر دولت سوریه می خواهد سرزمین های خود را پس بگیرد باید اینها را راضی کند.

البته با توجه به اینکه این نیروها مورد حمایت دیگر کشورها بودند وهیچ کدام اراده ای از خود نداشتند تا با راه دیپلماتیک بشود با آنها به نتیجه ای رسید همه تمام تلاش های سیاسی برای رسیدن به راه حل سیاسی در این منطقه به بن بست کشیده شده بود.

بخش عمده ای از این گروه ها هم عملا مورد حمایت ترکیه بودند و به این دلیل طی یکی دو سال اخیر ایران و روسیه تلاش داشتند به نوعی با ارباب آنها یعنی ترکیه توافقاتی را انجام دهند تا در نهایت مشکل بصورت سیاسی حل و فصل شود.

مسکو: نظامیان ترکیه در ادلب سوریه همراه تروریست ها بودند  - اسپوتنیک ایران
مسکو: نظامیان ترکیه در ادلب سوریه همراه تروریست ها بودند

اما متاسفانه ترکیه علیرغم همه توافقات خود با ایران و روسیه چه در مذاکرات آستانه و چه در توافقات سوچی هیچ کدام از تعهدات خود را انجام نداد و مضاف بر این به تامین تسلیحات و تجهیزات به نیروهای موجود در ادلب ادامه داد و این نیروها نه فقط آتش بس را رعایت نمی کردند بلکه از تسلیحاتی که ترکیه در اختیار آنها قرار می داد برای حمله به مواضع ارتش روسیه و سوریه و ایران استفاده می کردند و در نهایت صبر ارتش سوریه به سر آمد و تصمیم گرفت سرزمین خود را به زور آزاد کند.

بر عکس همه تصورهای قبلی نیروهای ارتش سوریه با حمایت متحدینشان به سرعت باور‌نکردنی ای توانستند در مناطق مختلف ادلب پیشروی کنند و کشورهای حامی آنها به یکباره شروع کردند تسلیحات پیشرفته از جمله موشک های ضد هوایی دوش پرتاب در اختیارشان قرار دهند، تکرار ماجرایی که آمریکایی ها در سالهای هشتاد با تجهیز القاعده و طالبان به موشک های استینگر انجام دادند تا معادلات میدان در افغانستان را به هم بریزند.

مضاف بر این توپخانه ارتش ترکیه به حمایت آشکار از اینها پرداخت و علاوه بر اینکه مواضع ارتش سوریه و روسیه را بمباران کرده اقدام به بمباران مواضع مستشاران ایرانی در سوریه نموده و تعدادی از این مستشاران متاسفانه شهید شده اند.

این در حالی است که مستشاران نظامی ایران در سوریه در ماجرای ادلب دخالتی نداشته اند و حتی ایران تلاش داشت به عنوان میانجی بی طرف وارد ماجرا شود و اختلافات میان ترکیه و روسیه و سوریه را حل کند.

تقویت حضور نظامی ترکیه در ادلب سوریه  - اسپوتنیک ایران
ترکیه خسارات ارتش سوریه در نبردهای ادلب را اعلام کرد

اقدام ترکیه به بمباران مواضع مستشاران ایرانی و متحدان ایران عملا پای ایرانی ها را به این ماجرا باز می کند و قطعا ترک ها و متحدینشان بخوبی می دانند اگر ارتش سوریه توانسته تا به حال با سرعت در منطقه ادلب پیشروی کند در صورتی که متحدان ایران وارد عمل شوند دیگر متحدان ترکیه تاب نفس کشیدن در این مناطق را نخواهند داشت.

ترک ها هم بخوبی دلیل خودداری متحدین ایران از ورود به ماجرای ادلب را می دانند و آن این بوده که ایرانی ها به هیچ وجه تمایل نداشتند کشورهای حامی تروریست ها از ماجرای ادلب برای تحریک اختلافات شیعه و سنی استفاده کنند و به همین دلیل از ورود به این ماجرا پرهیز می کردند.

اعضای ناتو هم چندین بار ثابت کرده اند که به هیچ وجه تمایل ندارند پایشان به جنگ سوریه برای حمایت از ترکیه باز شود و تصور اینکه چون ترکیه عضو ناتو است پس آنها از ترکیه حمایت خواهند کرد تصور بسیار ساده است.

حتی ایالات متحده هم که مدعی می باشد در بسیاری از موارد پشت ترکیه را خالی کرده، احتمالا هم آقای اردوغان به خوبی دلیل این ماجرا را می داند، ترکیه هر کاری بکند عضو مسلمان ناتو است و هیچ وقت اعضای ناتو حاضر نخواهند بود جان سرباز های خود را برای ترکیه به خطر بیاندازند.

مضاف بر این کشورهای اروپایی به خوبی می دانند که در صورت ورود به جنگ سوریه ممکن است این ماجرا بسیار گسترده تر از تصورات پیش برود و در نهایت کار حتی به جنگ جهانی نیز کشیده شود.

بازی جدید قدیمی ترکیه در بازکردن مرزها برای عبور پناهندگان به اروپا هم دیگر یک بازی سوخته است و اروپایی ها هم تدابیر لازم برای مقابله با این ماجرا را اتخاذ کرده اند و هم اینکه از باج گیری ترکیه از این بابت خسته شده اند و به همین دلیل اگر هم شده حاضر خواهند بود هر کاری در توان دارند انجام دهند تا ترکیه دیگر به این باجگیری خود ادامه ندهد.

اشتباه ترکیه هم در این است که هنوز روی تعدادی پهلوان پنبه در منطقه ادلب حساب باز کرده و از آنها حمایت می کند در حالی که اگر با ایران و روسیه و سوریه به مذاکره بپردازد ممکن است امتیازات بسیار بیشتری به دست آورد، در نهایت این پهلوان پنبه ها کار دست ترکیه خواهند داد و آنوقت ترکیه به خود می آید و می بیند که همه چیز را از دست داده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала