گزارش و تحلیل

قرنطینه شدن کل ایران

© REUTERS / WANA NEWS AGENCYقرنطینه شدن کل ایران
قرنطینه شدن کل ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی چند روز اخیر بسیاری از کشورها پرواز های خود به ایران را قطع کرده اند و مرز ها را بسته اند و حتی برخی صدور ویزا برای ایرانیان را متوقف کرده اند.

اسپوتنیک - در حالی که هنوز بحث و جدل در مورد قرنطینه شدن برخی شهرهای ایران بالا است و هنوز مخالفان و موافقان نتوانسته اند در این زمینه به نتیجه برسند ظاهرا به صورت خودکار ایران در حال قرنطینه شدن می باشد و ظاهرا بسیاری از تصمیم گیران در این زمینه هنوز در خواب هستند.

طی چند روز اخیر بسیاری از کشورها پرواز های خود به ایران را قطع کرده اند و مرز ها را بسته اند و حتی برخی صدور ویزا برای ایرانیان را متوقف کرده اند.

تقریبا همه کشورهایی که به ایرانی ها اجازه ورود می دهند شرط می کنند که ایرانی ها باید برای مدت چهارده روز در قرنطینه باشند.

یعنی دیگر بحث سفر یک هفته ای و چند روزه را باید فراموش کنید.

مضاف بر این مشاهده می کنیم اوج حملات رسانه ای بر علیه ایران به حدی بالا گرفته که بسیاری فراموش کرده اند اصل ویروس کرونا در چین بوده وامروزه بسیاری از رسانه های جهان روی ایران متمرکز شده اند.

روسیه صدور روادید برای شهروندان ایران را متوقف می‌کند - اسپوتنیک ایران
روسیه صدور روادید برای شهروندان ایران را متوقف می‌کند

خود چینی ها هم مراودات خود با ایران را محدود کرده اند.

متاسفانه بحث بی اطمینانی موجود در مورد اطلاع رسانی مرتبط هم آنقدر بالا است که حتی برخی از مردم هنوز متوجه نیستند چه اتفاقی رخ داده و مملکت با چه شرایطی مواجه است و هنوز مانند قبل رفتار می کنند.

گو اینکه ورود ویروس کرونا منجر شد بسیاری از ترس سلامتی خود اقدامات پیشگیرانه اتخاذ کنند و نظافت که به قول معروف از ایمان است و اسلام بسیار بر آن تاکید دارد را بیشتر رعایت کنند اما تا وقتی که جمع کل ایرانی ها در این زمینه بسیج نشوند و اصول ایمنی را رعایت نکنند، این ماجرا حل شدنی نیست.

قطعا وقتی چینی ها تصمیم گرفتند شهر ووهان و یا مکان هایی که هدف اصابت ویروس قرار داشته را قرنطینه کنند و کل مدارس و دانشگاه های کشور و حتی مراسم و کنسرت ها و جشن های مربوط به سال نو چینی وبازدید های سیاحتی از اماکن توریستی و ...  را لغو کردند بخوبی متوجه بودند که اگر این کار را نکنند و نتوانند ویروس را در یک نقطه مهار کند ممکن است به کل کشور آسیب بزند و در نهایت کل چین از منظور بین المللی قرنطینه شود.

که البته به نوعی امروزه چنین اتفاقی هم رخ داده اما با توجه به ذخایر مالی وقدرت اقتصادی چین هنوز چین توان مقاومت در مقابل این قرنطینه شدن را دارد، اما در مورد ایران چه؟

Коронавирус иран инфографика - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران - به روز می‌شود

امروزه وزیر بهداشت به نکته جالبی اشاره کرد، که البته بنده نیز در مقاله ای با عنوان "آب خزر کرونا را شفا نمی دهد" به آن اشاره کرده بودم، و آن این بود که برخی با سهل انگاری های خود ویروس را از یک جای کشور به جای دیگر منتقل می کنند و این سهل انگاری به نوعی خود خواهی فردی است که باید با آن برخورد جدی شود.

ایشان اظهار داشتند وقتی که مدارس و دانشگاه ها را تعطیل می کنیم برای این نیست که برخی برای تفریح به شمال بروند و ویروس را با خود به آنجا ببرند بلکه برای آن است که آنها جابجا نشوند و در خانه خود بمانند.

متاسفانه ظاهرا هنوز این فرهنگ در میان بسیاری جا نیافتاده و هنوز بسیاری وابسته به خرافات و اعتقادات و باورهای غیر علمی هستند و هنوز حاضر نیستند اصول ایمنی را رعایت کنند، به این دلیل هیچ راهی برای جلوگیری از سرایت این ویروس به جاهای دیگر کشور و همچنین انتقال آن به کشورهای دیگر به جز قرنطینه کردن مکان های انتشار آن و یا استفاده از زور وجود ندارد.

بدیهی است اگر تصمیم گیری واقع بینانه و بدون احساس و سریع گرفته نشود دیر یا زود چه بخواهیم چه نخواهیم جهان کل ایران را قرنطینه خواهد کرد و آنوقت مشکلات ما چند برابر خواهد شد و قطعا تلفات سرایت این ویروس به کل جامعه بسیار بالاتر از آن خواهد بود که حتی در تصور می گنجد.

به قول معروف کاری که آمریکا و ترامپ نتوانستند با ایران بکنند را نباید خودمان دو دستی و با بی تدبیری خودمان انجام دهیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала