گزارش و تحلیل

تحریم های آمریکا به منزله تلاش برای "خفه کردن تدریجی تهران" است

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر تحریم های آمریکا به منزله تلاش برای "خفه کردن تدریجی تهران" است
تحریم های آمریکا به منزله تلاش برای خفه کردن تدریجی تهران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بوریس مژویف، کارشناس سیاسی روس اظهار داشت تحریم های آمریکا یکی از مرحل فشار بر تهران و به منزله "خفه کردن تدریجی ایران" است.

به گزارش اسپوتنیک، پیش از این ، ایالات متحده طبق قانون منع گسترش سلاح های هسته ای در ایران ، کره شمالی و سوریه که ممنوعیت انتقال از فناوری هایی ساخت و پرتاب سلاح های هسته ای ، شیمیایی ، باکتریولوژیکی به این کشورها را در نظر می گیرد علیه 13 سازمان و فرد در چین، عراق، روسیه و ترکیه   تحریم هایی را وضع کرده است.

تحریم های جدید آمریکا علیه 13 سازمان و فرد از جمله در روسیه و ایران  - اسپوتنیک ایران
تحریم های جدید آمریکا علیه 13 سازمان و فرد از جمله در روسیه و ایران

مژوف گفت: "ما می بینیم که فشارهای سه گانه ای بر روی ایران وجود دارد. خفقان تدریجی ایران با سرعت زیاد  در حال انجام است. از کرونا ویروس نیز برای بستن ایران از جمله ضربه زدن سیستم بهداشتی ایران و به طور کلی تماس با این کشور بهره برداری می شود ".

وی افزود: "ظاهرا آمریکایی ها فکر می کنند كه وضعیت اجتماعی در ایران متشنج  است و  كل این همه مشكلات می تواند به بروز نوعی انفجار منجر شود. علاوه بر این  نیروهای خاصی آماده می شوند تا این انفجار عواقب لازم را برای آمریکایی ها ببار آورد . به عقیده من آنها فکر می کنند چنین انفجاری طی یک ا سال امکان پذیر است. اگر این اتفاق بیفتد ، پس از آن  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا آن را به عنوان یک کامیابی سیاسی به خودش نسبت خواهد داد و  به عنوان یک دستاورد ، این مهمترین موفقیت سیاسی وی خواهد بود. "

مژویف توجه خود را به این واقعیت جلب كرد كه تحریم ها علیه كشورهایی وضع شده است "كه عضو ائتلاف غربی در منطقه اروپا  و اقیانوس اطلس نیستند  یا خیلی از اولویت های این ائتلاف پیروی نمی کنند به ویژه ترکیه  که با وجود احترام به ائتلاف غربی،  در اقتصاد ایران سرمایه گذاری می کند ، به این همبستگی احترام می گذارد. آخر به چنین کشورهایی نیز ضربه وارد می شود. ما در مورد شرکت هایی صحبت می کنیم که با ایران همکاری می کنند و به طور غیرمستقیم  در شکل گیری برنامه موشکی آن تأثیر می گذارند."

مژوف افزود: "و این علیرغم این است که ما شاهد تلاش برای کشاندن ترکیه به طرف آمریکا و سوق دادن آن به مخالفت با  روسیه بوده ایم  اما ظاهرا ایالات متحده از روش شلاق و شیرینی استفاده می کند." به طور کلی ، به گفته این تحلیلگر ، تحریم ها علیه سازمان ها و افراد در عراق ، چین ، روسیه و ترکیه باید به عنوان ادامه فشار سیستماتیک بر بلوک متشکل از این کشورها تلقی شود.

از جمله پنج شرکت و فرد چینی و ترکیه ای  به اتهام "حمایت از برنامه موشکی ایران" در فهرست تحریم های آمریکا  قرار گرفته اند. یک شهروند چینی نیز متهم به تهیه محصولات قابل استفاده دوگانه برای برنامه تسلیحات پاکستان است. در بیانیه مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا  گفته نمی شود كه کدام شركت ها یا اشخاص روس  مورد تحریم قرار گرفته اند.

روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان،  سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران و به دنبال آن حمله به تاسیسات نفتی عربستان که ایالات متحده جمهوری اسلامی را عامل آن می داند، متشنج تر شده است. روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا در ماه مه سال 2018 از برجام خارج شده و ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کند. رهبران ایران در پاسخ، ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.

 


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала