گزارش و تحلیل

افشای جنایات آمریکا در عراق توسط یک تراجنسی

© AP Photo / Jacquelyn Martinافشای جنایات آمریکا در عراق توسط یک تراجنسی
افشای جنایات آمریکا در عراق توسط یک تراجنسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ده سال پیش تمام دنیا از جزئیات ناخوشایند سیاست خارجی آمریکا آگاه شد.

اسپوتنیک، ده سال پیش تمام دنیا از جزئیات ناخوشایند سیاست خارجی آمریکا آگاه شد: اعدام بدون محاکمه، قتل غیرنظامیان ، فشار به دولتهای خارجی و شکنجه زندانیان. مقصر این افشاگری برای دومین بار به زندان فرستاده شد، اما خود مقامات آمریکایی برای ارتکاب جنایات جنگی هنوز هم مجازات نشدند.

دوره پیچیده

چلسی منینگ توضیح داد که چرا ده سال پیش، پرونده های مخفی مکاتبات دیپلماتیک آمریکایی به دسترس عموم گذاشته شد: "هیچ گزینه ای وجود نداشت، فقط می توانستید از ایالات متحده درخواست کمک کنید. اما علی رغم درخواست ها، ظاهراً ما قرار نبود کاری انجام دهیم. به نظرم می رسید اگر اسناد را منتشر کنم می توانم این بی عدالتی را اصلاح کنم."

به این ترتیب چلسی منینگ توضیح داد که چرا ده سال پیش، پرونده های مخفی مکاتبات دیپلماتیک آمریکایی عمومی شد. در 18 فوریه 2010، وب سایت ویکی لیکس قسمت اول اسناد دریافت شده از منینگ را رونمایی کرد. افشاگری مقیاسی از پرونده هایی به نام "ریکیاویک 13" شروع  شد.

بردلی مانینگ که اکنون در سراسر جهان مشهور شد که جنسیت و نام خود را تغییر داده است، در آن زمان متخصص تجزیه و تحلیل اطلاعات جاسوسی بود. وی در یکی از پایگاه های ایالات متحده در عراق خدمت کرد و به مقدار زیادی از اطلاعات محرمانه دسترسی داشت. آنها در سیستم شبکه رایانه ای وزارت دفاع و وزارت امور خارجه و همچنین شبکه متحد ارتباطات اطلاعاتی جهانی که توسط وزارت امنیت داخلی و وزارت دادگستری آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بود، قرار داشتند.

The US Department of Defense has backed away from an earlier planned project to assemble a large espionage network after the proposal failed to secure enough support from the US Congress - اسپوتنیک ایران
پنتاگون محدودیت خدمت تراجنسی ها در ارتش آمریکا را لغو کرد

کودکی و جوانی افشاگر مشهور را نمی توان توام با خوشبختی خواند. خانواده او موفقیت آمیز نبود، والدین از الکل سوء استفاده می کردند و سپس از همدیگر جدا رشدند. کودک ضعیف بود، در نوجوانی اغلب توسط همسالان مورد آزار و اذیت قرار گرفت. در عین حال، به گفته آشنایان، او با یک ذهن پرسشی و داوری های مستقل از همه متمایز شده بود.

وی پس از دبیرستان نتوانست وارد دانشگاه شود و پدرش به او توصیه کرد که به ارتش برود تا بتواند در چارچوب برنامه پشتیبانی از ارتشیان تحصیلات عالی کسب کند. خود بردلی امیدهای دیگری برای خدمت سربازی داشت. او می خواست با یک اختلال هویت جنسی مقابله کند، از آنجا که از کودکی خود را مانند زن احساس می کرد. در سال 2009 ، بردلی منینگ دوران سختی را پشت سر گذاشت. وی به دلیل این  که در عراق، در جنگی که علیه آن مخالفت کرده بود، درد وجدان متحمل شده بود.  علاوه بر این، مشکلات روانی تشدید شد - مسئله جنسیت اصلا   آسانتر نشد. وی در پایان سال دچار یک حمله عصبی شد: در پاسخ به سخنان رئیس خود، در دفتر به نزاع و جدال پرداخت. در همین زمان بود که وی درباره ویکی لیکس شنید - اطلاعات مربوط به حملات تروریستی در 11 سپتامبر 2001 ، در آن  سایت ظاهر شد.

در ژانویه 2010 ، منینگ چند صد هزار پرونده در مورد کارزارهای نظامی در عراق و افغانستان را از یک رایانه دانلود کرد و آن را در دیسکی گذاشت و نوشت: «لیدی گاگا». او ابتدا سعی کرد تا اطلاعات محرمانه را به خبرنگاران بزرگترین رسانه های آمریکایی بفروشد، اما آنها پاسخ ندادند. سپس منینگ مطالب رسوایی را به ویکی لیکس ارسال کرد. وی بدون اینکه منتظر جواب باشد ادامه مطالب خود را دوباره فرستاد. بزودی همه چیز دراینترنت منتشر شد. از اسناد منتشر شده، پیدا بود که مقامات آمریكایی، ایسلند را، كه از بحران اقتصادی سال 2008 شوکه شده بود، مجبور كرد تا در كارزار نظامی در خاورمیانه شركت كند.

در مسکو به یک مرد تاجیکستانی به دلیل پوشش و آرایش اجازه پرواز داده نشد + ویدئو - اسپوتنیک ایران
در مسکو به یک مرد تاجیکستانی به دلیل پوشش و آرایش اجازه پرواز داده نشد + ویدئو

بدون محاکمه

در آوریل 2010 ، ویدئویی در سایت ظاهر شد که در بغداد در 12 ژوئن 2007 ساخته شد. چند نفر نشسته در یک هلیکوپتر جنگی بسوی افراد غیر مسلح رو زمین، از جمله دو روزنامه نگار رویترز تیراندازی کردند - آمریکایی ها دوربین های عکاسی در دست افراد رویترز را دیدند و آنها را به جای اسلحه گرفتند. سپس آنها ماشینی را گلوله باران کردند که برای کمکرسانی به مجروحین آمده بود. دو کودک زخمی شدند. ارتشیان آمریکایی گفتند که "آنها خودشان مقصر هستند، زیرا آنها فرزندان را به میدان نبرد آوردند." این سخنان در ویدیئو ضبط صوت شده است.

منینگ به دلیل عدم تعادل جنسیتی همچنان رنج می برد. وی نامه ای را برای توضیح وضعیت خود با پیوست عکس شخصی ملبس به لباس زنانه به یکی از روسا فرستاد. در نتیجه، روانپزشکان به فرمانده توصیه کردند که وی را از خدمت مرخص کند.

در همین زمان، منینگ در حالی که با دوستان خود در شبکه های اجتماعی صحبت می کرد، اعتراف کرد که اطلاعات را به ویکی لیکس فاش کرده است. یکی از این صحبت ها با هکر آدریان لامو   بود که در پایان ماه مه 2010 منینگ را به به اف بی آی لو داد.    چند اتهام به منینگ اقامه شده بود، از جمله "کمک به دشمن" ، که   اعدام را در پی داشت.

در اواخر ماه ژوئیه ، پرونده های جدید با جزئیات مربوط به جنگ افغانستان 2004-2009 ظاهر شد. همانطور که معلوم شد، نیروهای ائتلاف صدها شهروند افغانستان را در حوادثی که به طور رسمی گزارش نشده، کشتند. به عنوان مثال، یک قسمت با تیراندازی با موتورسواران عادی رخ داد، زیرا "آنها می توانستند بمب گذار انتحاری باشند". یا "جوخه های سیاه" متعلق به سرویس های ویژه، رهبران طالبان را شکار کردند و آنها را بدون محاکمه می  کشتند. 

در واشنگتن، این انتشارات محکوم شد. کاخ سفید تأکید کرد که آنچه در اسناد توصیف شده است در زمان دولت باراک اوباما رخ داده بود.

وقتی ملانیا ترامپ با پوشش خود به زنان بی احترامی می‌کند - اسپوتنیک ایران
وقتی ملانیا ترامپ با پوشش خود به زنان بی احترامی می‌کند+عکس

اسرار وحشتناک

در اکتبر 2010 ، چهارصد هزار سند دیگر در مورد کارزار نظامی در عراق فاش و منتشر شد. معلوم شد که قربانیان بسیار بیشتری نسبت به گزارش های رسمی وجود داشته اند. پنتاگون بارها تأکید کرده است که آنها آمار دقیقی از تعداد قربانیان ندارند، اما فقط از سال 2004 تا 2008 ، طبق گفته ارتش آمریکا، حدود 77 هزار عراقی جان باخته اند. طبق گفته ویکی لیکس - حداقل 109 هزار نفر. 

این گزارش با نام "ژورنال جنگ عراق" بزرگترین نشت اطلاعات نظامی در تاریخ بود.

و سپس نوبت رسوایی حول زندان گوانتانامو رسید. بیش از 150 نفر از پاکستان و افغانستان بدون اتهام در آنجا بازداشت شدند. از جمله یک پیرمرد 89 ساله و نوجوان 14 ساله. زندانیان مورد شکنجه قرار گرفتند. بردلی منینگ، اطلاع رسان عمده در سال 2013 در  مورد 17 قسمت از 22 قسمت این پرونده مقصرشناخته شد و به 35 سال زندان محکوم گردید. بلافاصله پس از اعلام حکم، وی اعلام کرد که خود را زن می داند و اکنون به نام چلسی شناخته می شود. در سال 2014 ، او اسناد خود را تغییر داد و به او اجازه داده شد دوره هورمون درمانی را طی کند. اما او به زندان زنان منتقل نشد. منینگ در محاکمه توبه کرد.

در سال 2017، باراک اوباما دستور داد مجازات منینگ را کاهش دهند. چلسی در حالی که هفت سال در زندان بود، آزاد شد.

با این حال، او به زودی به زندان بازگشت. در آوریل 2019 ، وی به مدت 400 روز به دلیل امتناع از شهادت در پرونده دولت ایالات متحده علیه ویکی لیکس و جولیان آسانژ، که در لندن دستگیر شده بود، بازداشت شد. برای هر روز امتناع از همکاری با مقامات، منینگ جریمه می شود، به طوری که تا پایان دوره حبس وی بیش از 440 هزار دلار به دولت بدهکار خواهد بود. در توییتر، چلسی خاطرنشان كرد كه تمام پول هایی که دارد برای پرداخت تنها 11 روز جریمه  كافی خواهد بود. 

سازمان ملل در رابطه با بازداشت تراجنسی منینگ ابراز نگرانی کرد. در خواست آزادی وی از زندان  58759  امضا جمع آوری کرد. اسپوتنیک  سعی کرد با چلسی صحبت کند، اما تلاش برقراری تماس با چلسی ناکام ماند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала