گزارش و تحلیل

شورای نگهبان با چشمان بسته با جناح های سیاسی برخورد می کند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / شورای نگهبان با چشمان بسته با جناح های سیاسی برخورد می کند
شورای نگهبان با چشمان بسته با جناح های سیاسی برخورد می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر اساس قانون انتخابات در ایران، علت رد صلاحیت ها باید محرمانه به خود کاندید ها ارسال شود و اعلام عمومی آن ممنوع است.

دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران درباره ی میزان مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بیان کرد: 

آخرین جلسه علنی مجلس دهم در ایران + عکس - اسپوتنیک ایران
موج فضاسازی ها علیه انتخابات مجلس در ایران +ویدئو

عوامل مختلفی در میزان مشارکت در تمام دنیا موثر است، قطعا مشکلات و مسائل اقتصادی موثر است میانگین انتخابات ما معمولا کمتر از ۵۰٪ نبوده و انتظار ما از این انتخابات هم همین است، تعلق خاطری که مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران دارند باعث این موضوع است البته که مشارکت زیر ۵۰٪ هم در روند انتخابات مشکلی ایجاد نمیکند کما اینکه در بسیاری از کشور های اروپایی شاهد آن هستیم.

وی در ادامه افزود: من بار ها ذکر کردم ما تابع قوانینی هستیم که توسط خود مجلس وضع شده، به عنوان مجری قانون ما وظیفه ی اجرای صحیح قوانین را داریم، عملکرد شورای نگهبان پاسخ روشنی برای این است که هیچگاه شورای نگهبان دید سیاسی نداشته و همواره نسبت به جناح های سیاسی با چشمان بسته برخورد میکند، قانون انتخابات هم ذکر کرده که علت رد صلاحیت ها باید محرمانه به خود کاندید ها ارسال شود و اعلام عمومی آن ممنوع است.

بر اساس قوانین انتخاباتی بررسی صلاحیت ها در چند مرحله صورت میگیرد، هیئت اجرایی، هیئت نظارت و مرحله ی تجدید نظر که در دو مرحله صورت میگیرد، بررسی صلاحیت ها در ۲۲ بهمن به پایان رسیده و دیگر بررسی جدیدی صورت نخواهد گرفت. 

نامه نماینده مجلس به دبیر شورای نگهبان در خصوص خرید و فروش صلاحیت‌ها - اسپوتنیک ایران
نامه نماینده مجلس به دبیر شورای نگهبان در خصوص "خرید و فروش صلاحیت‌ها"

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با علت های اصلی رد صلاحیت ها بیان کرد:

مباحث اقتصادی یعنی سو استفاده های مالی، مسائل اخلاقی یا روابط نا مشروع و حرکت در جهت مخالف حاکمیت جمهوری اسلامی ایران معمولا سه علت اصلی عدم تایید صلاحیت افراد است، شورای نگهبان انتخابات را به شکل یک شرکت سهامی نمیبیند که بخواهد برای جناحی سهم قائل شود، آماری که از حوزه های غیر رقابتی اعلام شده صحت کافی ندارد و ما رقابت را میان تمام گروه ها و مستقلین میبینیم.

وی پیرامون تامین امنیت انتخابات افزود:

همواره دستگاه های انتظامی و امنیتی آمادگی لازم را دارند و مستقر هستند، انتخابات همواره در ایران در کمال امنیت انجام شده و مشکلی را در انتخابات پیش رو پیش بینی نمیکنیم.

دکتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران درباره ی انتخابات دیجیتال اظهار داشت:

بسیاری از بخش های انتخابات الکترونیک شده است، در بخش تدوین آرا و شمارش هم این اتفاق افتاده، امیدواریم و مطالبه داریم که در بخش های دیگر هم وزارت کشور این اقدام را انجام دهد.

وی درباره ی حد نصاب آرا افزود:

برای به اصطلاح برنده شدن کاندید ها ۲۰٪ آرای لازم را نیاز داریم تا آنها برنده اعلام شوند. 

انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران

سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی ایران درباره ی حضور ناظرانی از کشور های دوست و همسایه برای آشنایی با روند انتخابات در ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

همه ی مراحل انتخابات ما توسط اقشار مختلف مردم انجام میشود و در منظر تمام جهان هست، همین نکته که ما از رسانه های بین المللی برای حضور و پرسش و پاسخ در رابطه با انتخابات دعوت کردیم گواه این سخن است، نفس نظارت به نوعی توهین برای مردم سربلند ایران است اما در روابط دوستانه مانعی وجود ندارد و همکاران ما در وزارت کشور میتوانند آنها را دعوت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала