گزارش و تحلیل

زدی ضربتی، موشکی نوش کن

© REUTERS / sepahnews.comزدی ضربتی، موشکی نوش کن
زدی ضربتی، موشکی نوش کن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حمله موشکی می‌تواند درعین ساده‌ترین، پیچیده‌ترین استراتژی تهاجمی ایران برای حمله به دشمنان این کشور باشد.

اسپوتنیک - نفتالی بنت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که بر اساس یک تقسیم کار میان واشنگتن و تل آویو، اسرائیل در سوریه و آمریکا در عراق با ایران مقابله خواهند کرد. بنت مدعی شد: من با همکارم مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، دیدار کردم و ما این همکاری را به طور دقیق مشخص کردیم. آن‌ها عراق را گرفتند و ما سوریه را.

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در واکنش به این ادعای مقام اسرائیلی اظهار داشت: ما به آن‌ها می‌گوییم اشتباه می‌کنید مانند همیشه و اگر دست از پا خطا کنید، هر دوی شما را می‌زنیم.

ارتش اسرائیل - اسپوتنیک ایران
دکترین جدید توسعه استراتژیک ارتش اسرائیل در مقابله با ایران

فرمانده‌ کل سپاه افزود: بارها گفته‌ایم روی آمریکا حساب باز نکنید و گفتیم اگر می‌خواهید حساب باز کنید به دریا هم نگاه کنید. دریا نقطه نهایی سکونت شماست.

اما منظور فرمانده سپاه پاسداران از اشتباه یا خطا چیست و در ادبیات سپاه خطا از جانب آمریکا و اسرائیل به چه مرادی اطلاق می‌شود؟ ایران چه ابزاری برای پاسخگویی به خطای احتمالی ایالات متحده و اسرائیل دارد؟ چه اهدافی از آمریکا و اسرائیل می‌توانند توسط ایران مورد هدف قرار گیرند؟

در این راستا اسپوتنیک با دکتر مانی محرابی، عضو هیئت‌علمی اندیشکده روابط بین‌الملل ایران همکلام شده است که مشروح این مصاحبه در ذیل تقدیمتان می‌شود:

در ادبیات دولت ایران و یا سپاه پاسداران، خطا و یا اشتباه از جانب آمریکا و یا اسرائیل به چه مواردی اطلاق می‌شود؟

ایران به دعوت دولت‌های منطقه در سایر کشورها مانند سوریه و عراق حضور نظامی دارد، بر این اساس حضوری مشروع را تجربه می‌کند و از سایر کشورها نیز انتظار دارد این مسئله را درک کنند. البته ایران روابط بین‌الملل خود را بر اساس منطق پیگیری می‌کند و در این شرایط شاید برخی تحرکات سطحی از سوی اسرائیل و ایالات‌متحده برای ایران قابل درک باشد، اما به طور کلی عنوان اشتباه به هر رفتاری اطلاق می‌شود که بدون درک مشروعیت حضور ایران در سایر کشورها انجام شده و سبب بروز خسارت برای منافع ایران شود. مانند ترور شهید سلیمانی که باعث شد تا ایران پاسخ کوبنده‌ای به طرف مقابل بدهد.

پیشنهاد عمان برای مذاکرات پنهانی ایران و اسرائیل - اسپوتنیک ایران
پیشنهاد عمان برای مذاکرات پنهانی ایران و اسرائیل

صحبت از چه نوع حمله و یا ضربه در میان است؟

حملات ایران عمدتاً به صورت موشکی خواهد بود زیرا پدافند دفاعی ایالات‌متحده و هم‌پیمانان آن توانایی رهگیری موشک‌های ایران را ندارند. به همین دلیل این مدل هجوم نظامی می‌تواند ساده‌ترین استراتژی ایران و درعین‌حال پیچیده‌ترین برنامه تهاجمی برای حمله به دشمنان باشد که تجربه نشان داده موفقیت‌آمیز نیز خواهد بود.

چه اهداف بالقوه‌ای از آمریکا و اسرائیل می‌توانند مورد حمله ایران قرار گیرند؟

حمله موشکی ایران به عین الاسد که به یک پیروزی بزرگ تبدیل شد نشان داد ایران توان حمله موشکی به منافع بسیار حیاتی ایالات‌متحده در منطقه را دارد. ضمن آنکه ایران بارها پهپادهای ایالات‌متحده را ساقط کرده که آخرین نمونه آن مربوط به RQ-4 Global Hawk بود. نیروهای وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان، الحشدالشعبی عراق و انصارالله یمن نیز نشان داده‌اند که در بزنگاه‌ها می‌توانند با توان نظامی خود منافع حیاتی ایالات‌متحده و هم‌پیمانان آن‌ها را با خطر جدی روبه‌رو کنند. بر این اساس هیچ‌یک از منافع ایالات‌متحده و اسرائیل نمی‌توانند در امنیت باشند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала