گزارش و تحلیل

دلیل ترور شهید سلیمانی

© Sputnik / Mazyar Asadiدلیل ترور شهید سلیمانی
دلیل ترور شهید سلیمانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکایی ها گروه های تروریستی مانند داعش را ساختند تا منافع آنها در غرب آسیا تامین گردد.

دیگر پنهان نیست که پس از اشغال عراق، آمریکایی ها از ایرانی ها خواستند تا به نوعی خطوط قرمز نا نوشته ای را ترسیم کنند تا احیانا وجود نیروهای آمریکایی در عراق و وجود نیروهای متحد با ایران در عراق موجب درگیری میان طرفین نشود.

ایرانی ها هم با این شرط چنین توافق نا نوشته ای را قبول کردند که فقط کمک کنند نیروهای آمریکایی سالم از عراق خارج شوند.

به قول شهید سپهبد سلیمانی آمریکایی ها در آن زمان مجبور بودند نیروهای خود را پوشک کنند تا نیاز نداشته باشند وسط راه برای قضای حاجت جایی بایستند و یا اگر کاری از ترس کردند دیگران متوجه نشوند.

به هر حال این توافق نا نوشته از سال 2003 موجود بود و با توجه به اینکه اولویت ایران مقابله با داعش بود ماجرا ادامه داشت تا اینکه به یکباری رییس جمهوری آمریکا تصمیم گرفت توافق را به هم بزند.

طی سالهای اخیر هم آمریکایی ها در موارد زیادی این توافق را زیر پا گذاشتند و به نیروهای متحد با ایران در عراق حمله کردند ولی در همه موارد عذر خواهی می کردند و مدعی می شدند که این حملات عمدی نبوده بلکه اشتباهی بوده.

پایگاه شهید نوژه همدان عاملی در نابودی داعش - اسپوتنیک ایران
پایگاه شهید نوژه همدان عاملی در نابودی داعش

البته تحقیقات نشان می داد که در گرما گرم جنگ دولت عراق و متحدین ایران در عراق با داعش، آمریکایی ها چندین بار اقدام به تامین مهمات لجستیک و مواد غذایی برای داعش نمودند و در پایان هم بسیاری از سران داعش را با هلیبرد از سوریه و عراق به جاهای نا معلومی منتقل کردند.

همچنین در کل زمانی که داعش بر مناطق وسیعی از عراق و سوریه حکومت می کرد مشاهده می کنیم که هیچ تحریم مالی و اقتصادی ای عملا بر علیه داعش اعمال نشد و داعشی ها به راحتی نفت سوریه و عراق را از طریق ترکیه و کانال شرکت های آمریکایی به بازارهای جهانی عرضه می کردند و به جای آن پول و تسلیحات دریافت می کردند.

پس از اینکه داعش مناطق نفت خیز سوریه را از دست داد آقای ترامپ علنا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی قرار است این مناطق را اشغال کنند تا به دزدیدن نفت سوریه ادامه دهند، مشخص است که نفت ارزان قیمت به آمریکایی ها خیلی مزه داده.

همچنین بسیاری از کارشناسان نفتی تاکید دارند که دلیل عدم افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی در شرایطی که نفت ایران و ونزولا از بازار خارج شده اند این است که آمریکایی ها و اروپایی ها در حال استخراج نفت از سوریه و عراق و لیبی و دزدیدن آن هستند و آن را به قیمت های بسیار پایین به دست می آورند و این ماجرا موجب پایین ماندن قیمت نفت شده.

روسیه، یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به آمریکا  - اسپوتنیک ایران
روسیه، یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به آمریکا

نیروهای روسی مستقر در سوریه در موارد زیادی مدارک و تصاویری که ثابت می کند آمریکایی ها در حال هلیبرد نیروهای داعش هستند و یا اینکه صف های طولانی حمل نفت به سرقت رفته مناطق مختلف عراق و سوریه لب مرز ترکیه ایستاده نشان دادند.

اگه همه این قطعات پازل را کنار هم بگذاریم و با توجه به اظهارات شخص آقای ترامپ در دوران انتخابات (وی اوباما و کلینتون را متهم به ساختن داعش نمود) و اظهارات خود خانم هیلاری کلینتون وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده در نمایش کتابش موسوم به "مسیر سخت"، خود آمریکایی ها گروه های تروریستی مانند داعش را ساختند تا منافع آنها در غرب آسیا تامین گردد.

آنها به دنبال آن بودند که با استفاده از داعش بتوانند عراق را تجزیه کنند و سپس بقیه نقشه خود جهت تقسیم کل منطقه را ادامه دهند.

کسی که این نقشه آمریکایی ها را به هم زد شهید سلیمانی و یاران اش، در راس آنها شهید ابو مهدی المهندس، بود.

با توجه به اینکه آمریکایی ها طبق اظهار نظر آقای ترامپ حدود هفت هزار و پانصد میلیارد دلار جهت اجرای برنامه های خود در منطقه خرج کرده بودند، بدیهی بود که آنها به شدت از این ماجرا ناراحت و ناراضی باشند و به دنبال انتقام گرفتن از افرادی باشند که همه نقشه هایشان در منطقه را به هم زده اند.

به همین دلیل هم بود که آمریکایی ها تصمیم گرفتند شهید سلیمانی و یارانش را ترور کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала