گزارش و تحلیل

آیا سنا در ارتباط با ایران ترامپ را به «غل و زنجیر» می‌کشد؟

CC0 / Pixabay / امکان حمله نظامی آمریکا به ایران از بین می رود؟
امکان حمله نظامی آمریکا به ایران از بین می رود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مجلس سنا قطعنامه ای را برای محدود كردن اختیارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا برای انجام عملیات نظامی با ایران تصویب كرد.

سناتورهای آمریکایی قطعنامه‌ای را به تصویب رساندند که بر اساس آن رئیس جمهور این کشور اجازه اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را بدون مجوز کنگره نخواهد داشت. در مجلس سنا 55 سناتور رای مثبت و 45 سناتور رای منفی به این قطعنامه دادند. سندی که توسط سنا تصویب شده است از نظر ساختار و متن متفاوت است. این سند ترامپ را موظف می کند قبل از دستور ویژه یا اعلان جنگ، که طبق قانون اساسی به عهده کنگره است، کلیه اقدامات خصمانه علیه ایران را متوقف کند. علاوه بر این، در این قطعنامه تصریح شده است که نباید آن را "مانعی برای ایالات متحده در برابر حمله قریب الوقوع" دانست. تصویب این سند توسط سنا، که در آن جمهوریخواهان اکثریت این مجلس را در اختیار دارند، نشان می دهد که همه هم حزبی های ترامپ با او برای در پیش گرفتن رفتار سخت در قبال ایران هم عقیده و موافق نیستند.

درباره اینکه قطعنامه جدید چقدر می تواند در تحولات ایران و آمریکا تاثیر گذار باشد با دکتر فواد ایزدی، کارشناس مسایل آمریکا، عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان (پیوسته) و دانشکده حقوق و علوم سیاسی (وابسته) دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم.

این قطعنامه چه پیامدی برای ایران خواهد داشت؟

محدود سازی ترامپ برای درگیری نظامی با ایران - اسپوتنیک ایران
محدود سازی ترامپ برای درگیری نظامی با ایران

پیامد آن این است که حتی جمهوری خواهان هم نگران سیاست خارجی ترامپ و سیاست های ضد ایرانی ترامپ هستند، جمهوری خواهان هم متوجه هستند که داشتن قدرت حمله به ایران برای ترامپ در نهایت به نفع آمریکا نیست و قدرت ترامپ را باید محدود کنند و به ترامپ یادآوری کنند که قانون اساسی آمریکا در فصل یکم آن موضوع شروع جنگ را به کنگره محول کرده است و نه رئیس جمهور. از این جهت یک پیروزی است برای افرادی که مخالف سیاست های ترامپ علیه ایران هستند منتها در آن سیستم این ظرفیت وجود دارد که ترامپ آن را وتو کند و علاوه بر آن هم تعداد آرا نیز 55 بوده و نیاز به 67 رای است که بتوان وتوی ترامپ را شکست که این اتفاق احتمالا نخواهد افتاد.

آیا این قطعنامه می تواند به بهبود روابط ایران و آمریکا منجر شود؟

اولا این طرح اگر به رئیس جمهور آمریکا برسد وی آن را وتو می کند و در عمل تاثیری در سیاست های ترامپ ندارد و فقط تاثیر نمادین و نشان دادن اعتراض کنگره با سیاست های ترامپ دارد. آمریکایی ها هم علاقمند به مذاکره نیستند و علاقمند به دیکته کردن نظراتشان هستند و انتظار دارند که ایران این دیکته را بنویسد و بپذیرد. مذاکره یعنی بده بستان و آمریکایی ها الان آمادگی دادن هیچ امتیازی به ایران را ندارند. حرف آنها این است که ایران باید کشور نرمالی شود و در نگاه آنها کشور نرمال کشور ضعیفی است که از سیاست خارجی آمریکا پیروی می کند. ایران را این نخواهد پذیرفت و از این جهت باب مذاکره باز نیست. اگر آمریکایی ها آماده به مذاکره بودند آمادگی دادن امتیاز را هم داشتن و این را شما در سیاست خارجه آمریکا در قبال ایران نمی بینید.

درباره جزییات بیشتر نیز با دکتر سید محمد مرندی، رئیس گروه مطالعات آمریکا، استاد دانشکده زبان‌ و ادبیات خارجی دانشگاه تهران به گفتگو نشستیم.

آیا وجود منتقدین در هم حزبی های ترامپ و تصویب این قطعنامه باعث خواهد شد تا شرایط برای ایران بهتر شود ؟

ترامپ برنامه دیدارش با رهبر کره شمالی را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران
ترامپ برنامه دیدارش با رهبر کره شمالی را اعلام کرد

این منتقدین ترامپ هستند که ترامپ را به عنوان یک آدم خطرناک و غیرقابل پیش بینی برای انتخابات آتی معرفی کنند وگرنه در زمان اوباما همین اختیارات وجود داشت و دموکرات ها هیچ تلاشی برای این نکردند که رفتارهای خشن دولت اوباما در سوریه یا در عراق یا در افغانستان یا در یمن را محدود کنند ولیکن برای جمهوری اسلامی ایران فرق چندانی نمی کند زیرا ایران اعتماد بنفس بسیار زیادی دارد. پایگاههای آمریکایی نسبت به موشک ها و پهپادهای کشور بشدت آسیب پذیر هستند کما اینکه در حمله به عین الاسد دیدیم و هم رژیمهای وابسته از جمله امارات، عربستان و کویت می دانند که اگر درگیری بوجود بیاید با توجه به اینکه آنها به نظامیان آمریکایی پایگاه و امکانات داده اند. در واقع بقای آنها در خطر خواهد بود. بنابراین با توجه به شرایط موجود توازنی که جمهوری اسلامی برقرار کرده است احتمال چندانی داده نمی شود که آمریکایی ها بخواهند چنین حرکتی انجام دهند.  

آیا می توان انتظار داشت که با این قطعنامه، ترامپ از خصومت با ایران دست بردارد و به گفتگو روی بیاورد؟

آمریکایی ها باید بایستی به برجام بازگردند و به آن عمل کنند و خسارات را جبران کنند و علاوه بر آن اکنون بحث شهادت مسئولان نظامی ایران هم به آن اضافه شده است و فکر نمی کنم که در واقع امکان مذاکره با ترامپ ممکن باشد. شرایط آمریکا در منطقه به تدریج طی ماههای آینده سخت تر و دشوار تر خواهد شد. مذاکره با ترامپ عملا بی فایده است و فقط آنها را جسورتر می کند و تنها روش منطقی در حال حاضر فشار به آمریکا است که جبهه مقاومت و کشورهای مقاومت در ماههای آینده این کار را خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала