گزارش و تحلیل

چشم امید ترامپ به کشورهای آفریقایی علیه ایران

© REUTERS / Jonathan Ernstچشم امید ترامپ به کشورهای آفریقایی بر علیه ایران
چشم امید ترامپ به کشورهای آفریقایی بر علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریکا در تلاش می کند کشورهای آفریقایی را به اسرائیل نزدیک کرده و آنها را به دوری از ایران ترغیب کند.

اسپوتنیک -  نشریه هیل گزارش داد؛ دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در راستای تلاش‌های خود برای تقویت ائتلاف علیه ایران نگاهش را به سمت آفریقا معطوف کرده است.

هواپیما - اسپوتنیک ایران
استفاده از حریم هوایی سودان توسط اسرائیل

این نشریه آمریکایی نوشت، ایالات متحده، سودان و مراکش را به عنوان شرکای اصلی در مبارزه با تهران بررسی می کند، این کشورها باید بخشی از ائتلاف ایالات متحده و خاورمیانه به رهبری امارات و عربستان سعودی باشند.

دولت ترامپ برای تقویت ائتلاف به این دو کشور آفریقایی پیشنهاد داده که روابط با اسرائیل از سر بگیرند.

دیدار اخیر مقامات سودان با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از سوی ایالات متحده به عنوان سیگنالی مبنی بر اینكه سودان خواستار روابط نزدیک با واشنگتن است و خواستار خروج از لیست حامیان مالی تروریسم آمریکا می باشد.

دولت ترامپ همچنین در ازای از سرگیری روابط این کشور با اسرائیل در نظر دارد ادعاهای مراکش خصوص سرزمین مورد مناقشه در صحرای غربی با اسرائیل را بررسی کند. تشخیص دهد.

سید هادی افقهی کارشناس مسایل خاورمیانه و کشورهای عربی در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو پرداخت.

تصور نمی کنم که این اقدام آمریکا، اقدام تازه ای و یا حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد و بیشتر جنبه عملیات روانی و یک نوع ژست سیاسی است. مردم آفریقا و برخی از حکام کشورهای آفریقایی، در واقع مورد ستم و غارتگری و تبهکاری نیروهای استعمارگر، چه آمریکا و چه از دیر باز کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس، بلژیک و هلند قرار گرفته اند. بنابراین کار عمده ای بر علیه ما نمی توانند صورت دهند.

جمهوری اسلامی ایران به مردم و رهبران آفریقایی، جز خدمت، دوستی و صفا و صمیمیت اقدامی علیه آنها صورت نداده که بخواهند بر علیه ایران ائتلافی تشکیل بدهند، به ما حمله کنند و یا آزار و اذیتی به ایران برسانند. اما ممکن است به این کشورها وعده هایی داده شود که به عنوان مثال وعده اعطای وام، کمک های فناوری، سهمیه دانشگاه، کمک های علمی و پزشکی. اما در واقع این وعده ها زود گذر است و خیلی زود رنگ می بازد ولی آنچه حقیقت دارد این است که آنها دلسوز کشورهای آفریقا، آسیا و سایر کشور ها نیستند و تنها در پی اهداف و منافع خود هستند. هم پیمانهایی را نیز دارند که تعداد آنها در آفریقا زیاد نیست و اعتمادی به این وعده های آمریکایی ها ندارند.

به هر حال بعضی از کشورها ممکن است با این وعده ها تا حدودی ترغیب شوند. ولی نکته مهمتر این است که ما حضور چندان سنگینی در آفریقا نداریم. ایران با برخی از کشورها مناسبتی دارد، تبادل بازرگانی، بانکی و تجاری ما با کشورهای آفریقایی ماسفانه خیلی سنگین نیست.

جمهوری اسلامی ایران درصدد است پس از فارغ شدن از مشکلات و رویارویی با آمریکایی ها به مرور زمان روابط خود در زمینه های تجاری، بانکی، علمی و فناوری با کشورهایی آفریقایی که میل، امکانات و توانش را دارند، به توسعه و گسترش روابط بپردازد.

اجرای یک یا دو پروژه در برخی کشورهای آفریقایی، نشان دهنده شاخص همکاری و تبادلات سطح بالا نیست و دوم اینکه ایران قصد نداشته که در این کشورها پروژه های رایگان را اجرا کند. حضور ایران در رقابت با کشورهای اروپایی که با 10 برابر قیمت اقدام به ساخت منازل مسکونی برای شهروندان می کنند، می تواند مانعی برای منافع آنها باشد.

ایران همواره ثابت کرده با ورود به بسیاری از زمینه ها در کشورهای آسیای میانه، کشورهای پاکستان، افغانستان و حتی برخی از کشورهای اروپایی، توانسته بدلیل کیفیت بالا و نرخ هایی که ارائه می دهد، ابتکار عمل را از شرکت ها و کمپانی های بزرگ اروپایی بگیرد و قیمت هایی که از طرف ایران ارائه می شود، قابل مقایسه با قیمت شرکت های اروپایی نیست.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала