گزارش و تحلیل

فاطمه آجرلو: گفتمان انقلابی در استقامت است

© Sputnik / Sputnikفاطمه آجرلو: گفتمان انقلابی در استقامت است
فاطمه آجرلو: گفتمان انقلابی در استقامت است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصاحبه اسپوتنیک با خانم فاطمه آجرلو نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی.

خانم فاطمه آجرلو نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مورد گفتمان بین المللی انقلاب اسلامی به خبرنگار اسپوتنیک گفت: "می توان دال گفتمانی انقلاب اسلامی در حوزه روابط بین الملل را خلاصتاً در کلیدواژه های استقامت، ابتناء روابط بر اساس صلح و عدالت و انصاف، حمایت از مستضعفین جهان و توجه و تمایل به استحکام روابط دول اسلامی حول محور اتحاد جهان اسلام در مقابل استکبار نام برد".

ایشان در مورد تفکر وفلسفه انقلاب اسلامی اظهار داشت: "با پیروزی انقلاب اسلامی ایران کمتر متفکری در جهان می توانست داعیه انقلاب پرشکوه ایران را در جهت گسترش مرزهای باور انقلابی در جهان و استقامت در برابر استکبار شرق و غرب تعبیر پذیر و معنا دار قلمداد نماید. با گذشت غریب به چهل سال از این نهضت، ترم و مفهوم استقامت و ادبیات استکبار ستیزی جهان امروز نه تنها در مرزهای بلاد اسلامی، بلکه در مرزهای بهم پیوسته جهان غرب رشد و نمو و بالیدن یافته است. توجه به خیزش های آمریکای لاتین، تامل در فروپاشی دولت های مستبد دست ساخته جهان غرب در حوزه عربی جهان اسلام که مصداق اتم و اکمل آن در بیداری اسلامی هویدا شد و در نهایت نگاه دقیق تر به گسترش حوزه نفوذ باور انقلابی در منطقه خاورمیانه، عراق یمن، لبنان، غرب آسیا و... نشانه هایی از پیروزی و موفقت گفتمان انقلاب اسلامی در پیشبرد ترم و مفهوم تقابل با استکبار، اتحاد جهان اسلام و حمایت از مستضعفین است."

مردی با نوشته  تا آخر ایستاده ایم در راهپیمایی 22 بهمن به مناسبت 41 مین سال پیروزی انقلاب اسلامی در تهران  - اسپوتنیک ایران
راهپیمایی 22 بهمن در تهران

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: "آیا امروز این استقامت و بیداری برای ما و انقلاب ما دستاوردی داشته است؟ در تحلیل این سوال و در مقدمه بد نیست اشاره ای به خاطره برخی از دیپلمات های کشورمان در یادآوری خاطرات ابتدای انقلاب داشته باشیم. در جایی از خاطرات می خواندم که در نشست های سازمان ملل تقریباً هیچ کدام از رهبران جهان و دیپلمات های حاضر در صحن سازمان ملل حاضر به مراوده و گفتگو با دیپلمات های جوان برخواسته از انقلاب ایران نبودند. اما امروز می بینیم که متصدیان حوزه روابط خارجی کشور در تمامی دپارتمان های بین الملی از صدای رسا و جایگاه پر اهمیتی برخوردار هستند. شما هیچ مسئله ای در حوزه روابط منطقه ای و بین المللی نمی توانید پیدا کنید که بدون حضور ایران و پذیرش و به رسمیت شناختن صدای انقلاب ایران آن مشکل بغرنج روابط بین الملل مرتفع شده باشد. مذاکرات مرتبط با برجام یکی از جلوه های این امر بود. چندین ماه هسته مرکزی تمامی قدرت های اروپا، آمریکا و شرق مستمراً در یک سوی میز و ایران و انقلاب ایران در یک سوی دیگر میز مذاکره می داشتند. شما با هیچ یک از متر و معیارهای علوم روابط بین الملل از قبیل مفاهیم توسعه یافته، توسعه نیافته، جهان سوم و ... نمی توانید این پدیده را تعریف و تحلیل کنید. این واقعیت چطور قابل تحلیل است که صاحبان بیش از هشتاد درصد اقتصاد دنیا مجبور باشند که حول محورهایی که یک کشور انقلابی برایشان ترسیم کرده پشت میز مذاکره بنشینند. البته ممکن است ما به بسیاری از مسائل حوزه معاهدات و مسائل پیرامونی برجام منتقد باشیم و قطعاً در جای خود این انتقادات را بیان داشته ایم و خواهیم داشت و در صدد مرتفع شدن آن هستیم، اما درک این مسئله که جهان بر سر استقامت و پایمردی انقلاب ایران پس از غریب به چهار دهه مجبور به سرفرو آوردن شد جای افتخار برای یک تاریخ و همه مصلحان و آرمان خواهان جهان دارد." 

راهپیمایی گسترده در ایران به مناسبت خروج شاه از کشور - اسپوتنیک ایران
راهپیمایی گسترده در ایران به مناسبت پیروزی انقلاب و خروج شاه

این نماینده کمسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: "بسیاری از منتقدین و تحلیل گران معتقد بودند که گفتمان ضد هژمونیک انقلاب اسلامی ایران باعث تضعیف امنیت ملی خواهد بود. امروز غیرمنصف ترین تحلیل گران و رسانه های دنیا اقرار دارند که گسترش معنا گرایانه گفتمان انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلامی امری بازگشت ناپذیر است. توجه داشته باشید که امروز ارتش ها و گروهای مردم خواسته ای همچون حشد الشعبی در عراق، حزب الله در لبنان، انصار الله یمن و ... صرف نظر از داشتن یا نداشتن مرزهای مشترک و یا جغرافیای متفاوت و فرهنگ  مشترک همگی بر اساس دال های همان گفتمان انقلابی ایران پایه ریزی و ابتناء یافته اند. عملاً این گروه ها نه از دولت یا ائتلاف های بین امللی تغذیه می کنند و نه به لابی های اقتصادی دنیا وابسته اند. اینها تاثیرگذارترین جریانات نظامی موجود هستند که تقریباً ارتش های دنیا به واسطه ماهیت کلاسیک و سنگینشان یارای جلوگیری از صدمات وارده از ناحیه آنها را ندارند. دولت عربستان با تخصیص 56 میلیارد دلار در بودجه نظامی سال 2018 خود و به عنوان پراشتها ترین خریدار اسلحه دنیا، یارا و  توان مقابله در برابر مبارزان انصارلله یمن را ندارد و عملاً مقر به این هستند که یمن تبدیل به مدفن آبرو و حیثیت این دولت شده است. حال بد نیست که به تصاویر چهره رهبران و مبارزان انصار الله پیش از جنگ و و این ایام اخیر نگاهی داشته باشیم، در حالی که این مبارزان حتی بعضاً دچار سوء تغذیه های شدید هستند اما ذره ای از استقامت و مبارزه با استکبار دست برنداشته اند. آیا این جز همان دال گفتمانی انقلاب ایران است؟"

خانم آجرلو همچنین اظهار داشت: "اما صرف نظر از نفوذ معنوی و استراتژیک و گسترش قلمرو امنیت ملی ایران از مرزهای جغرافیایی که در صدر دستاورد های انقلاب ما بوده است، در حوزه اقتصادی نیز بر خلاف تبلیغات عدیده ای که متاسفانه بسیاری از معاندان و البته بخشی از افراد ناگاه بر آن دامن میزنند، ما شاهدیم که ابتناء نظام عقیدتی ما بر عنصر استقامت موجب تولید و توسیع خودباوری اقتصادی و گسترش مرزهای رشد و توسعه ملی شده است. امروزه در حوزه های متنوعی از صنعت نفت، صنعت پتروشیمی، صنایع دارویی و بیولوژیک، صنایع نظامی، کشاورزی و... تنها و تنها تکنولوژی و دستاوردهای علمی داخلی محور توسعه بوده است. ما هرجایی را که بررسی می کنیم این توسعه تا زمانی که درون گرا بوده است از مانایی و پایایی بیشتری برخوردار بوده است. ما اگر جایی رفتیم و معامله ای با دنیای هژمون هم کردیم شاهدیم که در اولین بحران از سر تحریم با مشکلاتی رو به رو شدیم. فلذا اتکاء و ابتناء بر رشد درون افزاء و خودباوری علمی تکنولوژیک پیشرفت های قابل ذکر آن حوزه ها یکی از دستاوردهایی بوده است که صرفاً ناظر بر دال گفتمانی انقلاب اسلامی ما بوده است. ما اگر عنصر استقامت را از انقلاب می گرفتیم چه وجه ممیزه ای برای تعریف و تبیین بزرگترین دستاورد تاریخی جهان معاصر باقی می ماند. به قول یکی از اندیشمندان که انقلاب ایران را روح جهان بی روح دانسته بود، امروز تمامی مصلحان دنیا چشم امید خود را به ایران و انقلاب ما داشته اند. "

خانم آجرلو که سابقه چند بار نمایندگی زنان در مجلس را دارند اظهار داشتند:" از دیگر سو رهبر انقلاب به واقع سکاندار اصلی این گفتمان انقلابی در جهان معاصر هستند. ما چشم امیدمان را از بسیاری از مدیران دولتی منتخب و بعضاً منتصب بریده ایم. به واقع اگر رهبری داهیانه و هوشمند آیت الله خامنه ای بر سر انقلاب نبود می توانستیم امروز این سیلی سخت به صورت امریکا در انهدام بزرگترین پایگاه نظامیشان باشیم؟ درست است که با شهادت و فقدان سردار غیورمان دل های مردم و بسیاری از مصلحان دنیا به اندوه نشست، اما این واقعیت را که از این خاک هزاران سلیمانی جوشیده است را دیگر کسی نمی تواند انکار کند".

این مدافع حقوق زنان در مجلس افزودند:" به نظر می رسد که هیچ راهی برای سرافرازی و صلاح کشور جز ادامه راه پیش رو باقی نمانده است. ما در حساس ترین برهه از این حیات چهل ساله ماضی هستیم.

حضور پرقدرت و حماسی مردم بزرگ ایران در انتخابات که به واقع نماد بزرگترین دموکراسی و مردم سالاری در جهان‌امروز است می تواند یک‌بار دیگر تمام تئوری های نظریه پردازان غربی را برهم زند.

همانطور که رهبر انقلاب هم‌بارها ذکر کرده اند انتقام سخت از تروریسم دولتی آمریکا هنوز پایان نیافته و با نمتیش دموکراسی در 22 بهمن ماه و 2 اسفند کامل خواهد شد".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала