گزارش و تحلیل

معامله قرن، خیال های واهی آمریکا و اسرائیل

© AFP 2023 / Mandel Nganمعامله قرن، خیال های واهی آمریکا و اسرائیل
معامله قرن، خیال های واهی آمریکا و اسرائیل  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرح معامله قرن که برای صلح در خاورمیانه توسط آمریکا و اسرائیل رونمایی شد، با مخالفت بسیاری از کشورهای جهان روبرو شد.

اسپوتنیک – دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 28 ژانویه همراه با  بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید از طرح صلح خود موسوم به "معامله قرن" رونمایی و اعلام کرد که اورشلیم پایتخت یکپارچه اسرائیل باقی می‌ماند. در پی رونمایی از این طرح، تمامی گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت خود را با آن اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند، از این طرح حمایت کردند. 

نتانیاهو معامله قرن را راهی حقیقی به سوی صلح نامید
 - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو "معامله قرن" را راهی حقیقی به سوی صلح نامید

آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در واکنش به طرح "معامله قرن" ضمن انتقاد از طرح "معامله قرن" آمریکا در خارمیانه گفت: طرح آمریکایی معامله قرن، قبل از مردن ترامپ خواهد مرد.

آیت الله خامنه ای، علاج اصلی مسئله فلسطین را راه‌حل اصولی، نظرخواهی از مردم فلسطینی‌ الاصل دانست و گفت: تنها راه برای صلح و حل مسئله فلسطین، نظرخواهی از مردم فلسطینی‌الاصل با هر مذهبی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است تا با رأی عمومی آنها نظام مورد نظرشان بر سراسر سرزمین فلسطین حاکم شود و درباره فلسطین و امثال نتانیاهو و دیگران نیز خودشان تصمیم‌گیری کنند.

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه ایران و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه در اینباره با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست. 

معامله قرن اجراء نخواهد شد، به این دلیل که آقای ترامپ و نتانیاهو نمی توانند آنرا اجرایی کنند. این دو کشور در معامله قرن موضوعاتی را به معامله گذاشته اند که مالک آن نیستند. 

معامله قرن به این دلیل اجرا نخواهد شد که فلسطینی هایی که بخواهند برگردند، هر هفته تظاهرات و اعتراض خواهند کرد و خواهان بازگشت به مناطق خود می شوند و این موضوع نه تنها در میان جمعیتی فلسطینی که آواره هستند بلکه در میان تمامی جمعیت جمعیت فلسطینی ها در حال گسترش است. 

این معامله به دلیل اینکه آقای ترامپ و نتانیاهو ابزار اجرایی را در اختیار ندارند، عملی نمی شود. این معامله تنها به این دلیل است که ترامپ و نتانیاهو از فشار اقتصادی که ایجاد کردند و در حال حاضر در دادگاه ها امور آنها دنبال می شود و هر دو نیاز به حمایت در انتخابات دارند، صورت می گیرد. به طور کلی هدف اجرای این معامله نبوده و هدف انتخابات بوده است.

ما همانگونه که در گذشته به فلسطینی ها کمک می کردیم، ادامه خواهیم داد و از مقاومت به نحوی که بتوانیم پشتیبانی خواهیم کرد.

 دکتر حسین رویوران، کارشناس روابط بین الملل و تحلیل گر امور سیاسی مسائل جهان عرب و منطقه خاورمیانه نیز در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

معامله قرن، طرحی برای حل یک بحران است و قاعدتا باید اینگونه باشد، اما اینگونه نیست و این دیکته شده است و از اینرو این طرح اساسا قابلیت اجراء ندارد و نمی تواند بحران را حل و فصل کند.

آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: معامله قرن زودتر از ترامپ خواهد مرد!

این طرح با تمامی قطعنامه های بین الملل و شورای امنیت سازمان ملل در تعارض است. با قطعنامه 242، 338 و بسیاری از قطعنامه های دیگر در تعارض کامل است.

معامله قرن همچنین با حقوق بین الملل، کنوانسیون ژنو در ارتباط با حقوق بشر دوستانه در تعارض است و تمامی این موارد نشان می دهد که این طرح با وجود اینکه از سوی آمریکا به عنوان یک ابر قدرت ارائه شده است، امکان اجرائئ آن وجود ندارد و قطعا ملت ها در منطقه با این طرح مخالفت می کنند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که این طرح را به طور کامل رد می کند.

در فلسطین تمامی سازمان ها از سازش کار ترین ها تا انقلابی ترین ها برای مقاومت اجماع کرده اند و تا زمانی که مقاومت هست، قطعا این طرح اجراء نخواهد شد.

حمایت ایران از فلسطین و مقاومت فلسطین یک امر جدیدی نیست و این مسئله ای است که ابتدای انقلاب تا کنون ادامه داشته است و قطعا ایران تنها کشوری نیست که این طرح را رد می کند، بلکه اروپا، چین و روسیه نیز با این طرح مخالفت کرده اند. این طرح تنها از سوی آمریکا مطرح شده و اگر در مجمع عمومی سازمان ملل نیز به رای گذاشته شود، شاید 10 رای موافق نیز بدست نیاورد. همانگونه در زمانی که آمریکا شهر قدس را بعنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد، در مجمع عمومی سازمان ملل تنها چند رای موافق بدست آورد و این نشان می دهد که طرح های آمریکا از پایگاه اجتماعی در دنیا برخوردار نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала