گزارش و تحلیل

لوان جاگاریان: پوتین اس -400 را به ایران عرضه کرد؛ حالا نوبت عمل با تهران است

© Photo / Embassy of the Russian Federation in the Islamic Republic of Iranلوان جاگاریان: پوتین اس -400 را به ایران عرضه کرد؛ حالا نوبت عمل با تهران است
لوان جاگاریان: پوتین اس -400 را به ایران عرضه کرد؛ حالا نوبت عمل با تهران است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر روسیه در تهران در مورد علاقه تهران به خرید تجهیزات نظامی روسیه با اسپوتنیک به گفتگو نشست.

لوان جاگاریان که 8 سال است بعنوان سفیر روسیه  در جمهوری اسلامی ایران انجام وظیفه می دهد، پیشنهاد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در باره خرید سامانه پدافند هوایی را یادآوری کرد،  و از چشم انداز همکاری مسکو و تهران در رشته هسته ای صحبت نمود.

سوال: مقامات روسیه و ایران بارها  بر ماهیت استراتژیک روابط مسکو و تهران تأکید کرده اند، با این حال ، مقدم بر همه، آنها به  سطح بالایی در حوزه سیاسی اشاره کردند. در کدام زمینه های همکاری انگیزه و جهش اضافی لازم است؟ 

اس ـ 400  - اسپوتنیک ایران
آغاز ساخت سامانه «اس-400» برای هند

جواب: در درجه اول ، در تجارت و اقتصاد. من به عنوان سفیر  قبلاً بارها گفته ام كه سطح فعلی تجارت و همکاری اقتصادی که  به 2 میلیارد دلار رسیده است - این شاید بهترین شاخص برای چند سال گذشته باشد، اما به نظر من نمی تواند ما را خوشحال كند. پتانسیل دو کشور بسیار بیشتر از آنچه امروز داریم.

ادارات ذیربط دو کشور برای غلبه بر این روند منفی فعلی  اقدامات انجام می دهند، اما مشکلات بسیاری وجود دارد.

صادقانه بگویم، تحریم های یک جانبه ایالات متحده علیه ایران ، گرچه ما آنها را به رسمیت نمی شناسیم و در تلاش هستیم تا با آنها مقابله کنیم، چه بخواهیم و چه نخواهیم ، آنها عینی بوده و مشکلاتی برای ما و ایرانی ها ایجاد می کنند.

ما همچنان با عزمی راسخ و اراده سیاسی به جستجوی راهی برای خروج از این اوضاع ادامه می دهیم.

سوال: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در سفر به مسکو در آخر سال 2019، همتای خود سرگی لاوروف را به ایران دعوت کرد. وزیر خارجه روسیه چه موقع می تواند از تهران بازدید کند؟

 جواب: این بازدید باید قبل از پایان سال جاری انجام شود. هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. دستور کار آن - سنتی است: روابط دو جانبه، طیف گسترده ای از موضوعات بازرگانی، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی. همچنین مسائل منطقه ای وجود دارد - دریای خزر، افغانستان ، سوریه و سایر مسایل مورد علاقه متقابل، جایی که دو کشور دوست در حال تعامل فعال هستند.

سوال: آیا تاریخ برای نشست به تعویق افتاده روسیه - ایران و آذربایجان، که قبلاً برای اوت 2019 در سوچی برنامه ریزی شده بود، تعیین شده است؟

جواب: فکر می کنم ، مسکو روی تاریخ جدید آن نشست کار می کند. پس از مشخص شدن آن ، به ما دستور داده می شود تا آن را با شرکای ایرانی هماهنگ کنیم. 

گامی دیگر در جهت استقرار اس-400 در عراق - اسپوتنیک ایران
گامی دیگر در جهت استقرار اس-400 در عراق

سوال: آیا صحبت کردن در مورد تاریخ تقریبی اجلاس سه گانه آستانه خیلی زود است؟

جواب: این سوال به طرف ایرانی است. آنها قبلاً ابراز آمادگی کرده اند و تأیید کرده اند که اجلاس سران در ایران برگزار می شود. نمی دانم، در تهران یا یکی از شهرهای دیگر ایران . آنها کشور میزبان هستند، ما منتظر پیشنهادات مشخصی از آنها هستیم.

سوال: شما آینده معامله هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا مرحله بعدی کاهش تعهدات هسته ای توسط ایران، که تهران در اوایل ژانویه به آن آخرین گفته بود، به معنای این واقعیت است که آن توافق عملاً غیر ضروری بود؟

جواب: آن پنج قدمی که ایران اعلام کرد، جنبه اجباری داشت زیرا آمریکایی ها  تعهدات بین المللی خود را پایمال کردند و به طور یک جانبه از توافق هسته ای خارج شدند و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض کردند و سپس شروع به متهم کردن بی اساس ایران به همه گناهان کردند.

اقدامات انجام شده توسط ایران، البته، ما را خوشحال نمی کند، اما ما به خوبی می دانیم که آنها ماهیت اجباری داشت.

با این وجود، همه این اقدامات ایران قابل برگشت است – این یک. ثانیا، متأسفانه شرکای ما در یوروتروایکا (آلمان، فرانسه، انگلیس) تمام مدت فقط به گفتگو مشغول بودند و ایران از آنها هرگز چیزی دریافت نکرد. این مکانیسم بدنام  اینستکس  هرگز کار نکرد. این فقط گفتگوها، وعده های پوچ، تمایل به سرزنش طرف ایرانی. فکر می کنم این بی اساس است.

اکنون می بینیم که چگونه سوئیسی ها درست روز دیگر سازوکار بشردوستانه را راه اندازی کردند. اولین دسته از کمکهای بشردوستانه سوئیس از وجوه ایرانی که در حساب های ایرانی در بانکهای سوئیس انباشته شده بود، اکنون رسیده است.

سوئیسی ها کم می گویند، اما کار انجام دهند ولی یوروترویکا  چیزهای زیادی می گوید، اما کاری از دست آن ساخته نیست. 

ترکیه: سازگاری اس ـ 400 با اف ـ 35 مطالعه شود + فیلم  - اسپوتنیک ایران
ترکیه: سازگاری اس ـ 400 با اف ـ 35 مطالعه شود + فیلم

در مورد آینده معامله هسته ای باید گفت، اوضاع بسیار پیچیده است، اما یک فرصت واقعی برای نجات آن وجود دارد، ولی  خیلی چیزها به شرکای غربی ما بستگی دارد. جوزف بورل با رهبری ایران مذاکراتی دارد، ببینیم نتیجه چه خواهد شد.

 سوال: همکاری روسیه و ایران در رشته هسته ای چگونه است؟ آیا برنامه ای برای هر پروژه جدید وجود دارد؟ با توجه به تعلیق این پروژه در تأسیسات در فوردو، چشم انداز همکاری بین فدراسیون روسیه و ایران در رشته ایزوتوپهای پایدار چیست؟ آیا دیدار علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از روسیه برای حل این مسئله  در دست برنامه ریزی است؟

جواب: تا به امروز، موضوع سفر صالحی به مسکو تا آنجا که من می دانم در دستور کار نبود.

در مورد همکاری ما، من همیشه می گویم که "روس اتم" و    پروژه های آن در ایران – واحد های پرچمدار همکاری های تجاری و اقتصادی ما با ایران هستند. اکنون کار زیادی با آنها داریم: این مرحله دوم و سوم نیروگاه هسته ای بوشهر است.

در مورد فوردو باید گفت که شرکای ایرانی هکزافلوراید اورانیوم را در این مرکز راه اندازی کردند - دو آبشار با سانتریفیوژ وجود دارد که برای ایزوتوپهای پایدار طراحی شده اند، اما همه در یک اتاق قرار دارند. در چنین شرایطی تولید ایزوتوپ های پایدار از نظر فنی غیرممکن است. 

پایان تحریم تسلیحاتی و چشم انداز تحویل اس 400 به ایران  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
پایان تحریم تسلیحاتی و چشم انداز تحویل اس 400 به ایران

شرکای ایرانی همه اینها را می دانند و باید وضع لازم را احیا کنند،  یعنی این اتاق را تمیز کرده و آن را آماده کنند تا این کار از سر گرفته شود.

سوال: طرف ایرانی با تأکید بر اینکه عموماً به توانایی های خود در تولید اسلحه و تجهیزات نظامی اتکا دارد، گفت که هیچ برنامه ای برای خرید اس- 400 روسیه ندارد.آیا اوضاع تغییر کرده است؟ 

جواب: تصمیم گیری در مورد خرید سامانه پدافند هوایی اس-400  بر عهده آنها است.  وقتی اجلاس سه جانبه رهبران روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد، رئیس جمهور ما  با حضور آقای روحانی و آقای اردوغان، خرید اس-300 و اس-400 ، سامانه های پیشرفته پدافند هوایی ما را پیشنهاد کرد.

سوال: با این حال، آیا تهران به طور کلی به تجهیزات نظامی روسیه علاقه دارد؟

جواب: بله ، البته ، زیرا تجهیزات نظامی ما در واقع بهترین ها در جهان و ارزان ترین در جهان محسوب می شوند. اما در زمینه همکاری نظامی و فنی با ایران باید گفت، ما طبق قانون بین الملل - مطابق قطعنامه   2231شورای امنیت سازمان ملل به محدودیت هایی که به ایران تحمیل شده است، پایبند هستیم. اما این محدودیت ها ماهیت موقت دارند - تا اکتبر سال 2020.

سوال: ایران پیش از این قصد خود را برای اعزام کیهاننورد به فضا اعلام كرده بود، اما اضافه كرد كه در این کار به یاری سایر كشورها احتیاج دارد، روسیه از جمله این کشورها ذکرشد.  آیا طرف روسی درخواستی از ایران در این باره دریافت کرده است؟

جواب: هیچ چیزی از طریق سفارت روسیه در ایران واصل نشده بود. هیچ کس با ما تماس نگرفت.

سوال: آیا در صورت دریافت چنین درخواستی، روسیه آماده است   به ایران در این زمینه کمک کند؟

جواب: این موضوع با دقت کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала