گزارش و تحلیل

برگزاری دومین کمسیون عالی مشترک مجالس ایران و روسیه

© Sputnik / Shiva Abshenasبرگزاری دومین کمسیون عالی مشترک مجالس ایران و روسیه
برگزاری دومین کمسیون عالی مشترک مجالس ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران آقای علی لاریجانی امروز دوشنبه پذیرای هیات مجلس دومای روسیه به سرپرستی رئیس این مجلس آقای ویاچسلاو والودین بود.

اسپوتنیک - در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی (ساختمان قدیم مجلس) دو هیات ایران و روس با حضور کمیسیون های مختلف خود و همچنین وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر رضا اردکانیان، رئیس کمسیون همکاری ایران و روسیه، پیرامون مسایل اقتصادی و تجاری فی ما بین دو کشور واستحکام روابط پارلمانی فی ما بین دو کشور طی دو نشست غیر علنی به گفتگو و بحث نشستند.

دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران در رابطه با این نشست به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

روسای کمیسیونهای مهم دوما و همچنین افراد موثری از دولت روسیه در زمینه همکاری های اقتصادی مهمان ما بودند. من از آقای والدوین تشکر می کنم که با توجه به تغییرات مهمی که در روسیه در جریان هست و کارهای مهمی که اکنون در دوما وجود دارد این سفر را به ایران داشتند. ما مذاکرات بسیار خوبی در زمینه مسائل بین المللی و همچنین همکاری های منطقه ای وحل و فصل مسائل امنیتی و ایجاد امنیت پایدار در منطقه با روسیه را داشتیم، ضمنا در زمینه توسعه روابط اقتصادی در ابعاد مختلف و سرمایه گذاری های گفتگو های متعدد داشتیم.

آقای لاریجانی افزود :برداشت من این است که این جلسه تاثیر بسزایی در تحکیم روابط راهبردی میان ایران و روسیه خواهد داشت.

آقای ویاچسلاو والودین رئیس دوما روسیه در رابطه با این نشست به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

پیش از هر چیز از مهمان نوازی آقای لاریجانی و دعوت ایشان به ایران سپاسگذاریم، این سفر ما مدت طولانی ای نداشت اما در همین مدت کوتاه با توجه به مناسباتی که میان دو مجلس ایجاد شده توانستیم در رابطه با مسائل مختلفی گفتگو کنیم و بهترین استفاده را از این زمان کم ببریم و توانستیم از نزدیک این مسائل را مورد مطالعه قرار دهیم و مواضعمان را به یکدیگر نزدیک کنیم.

این نزدیک سازی در چهارچوب روابط پارلمانی انجام شد؛ ما مسائل گوناگونی را از جمله توسعه روابط اقتصادی و تجاری و همچنین مسایل مبرم و جاری در چهارچوب برگزای کمسیون مشترک بین المجالس جمهوری اسلامی ایران و روسیه بحث و بررسی نمودیم و امیدواریم این توسعه در آینده هم ادامه پیدا کند، ما همکاری های متعدد و زیادی را داریم که امیدواریم در آینده هم به آنها توجه شود و از آنها استفاده شود و فعال بماند تا بتوانیم درک بهتری نسبت به تامین منافع یکدیگر داشته باشیم.

روحانی: ایران آماده همکاری گسترده تر با روسیه در خاورمیانه است - اسپوتنیک ایران
روحانی: ایران آماده همکاری گسترده تر با روسیه در خاورمیانه است

همچنین ما به عنوان مجالس دو کشور باید زیر بناهای قانونی مختلف را فراهم کنیم تا تصمیماتی که در سطح رهبران دو کشور اتخاذ می شود بتواند بر روی این بستر های قانونی بخوبی به پیش برود، همچنین ما باید روابط بین کمیته های متناظر را هر چه بیشتر توسعه دهیم، ما با چالش های مشترک مختلفی روبرو هستیم و می توانیم از طریق همکاری هایی که در چهارچوب بین المجالس وجود دارد به صورت موثر بر مشکلات فائق بیاییم.

وی افزود: ما همچنین بر این باوریم که گفتگوی بین پارلمانی باید هرچه بیشتر و موثرتر ادامه یابد و همچنین کمیسیون های متناظر دو پارلمان باید عمیق شود چرا که این مساله اجازه می دهد که نه تنها همکاری های پارلمانی بلکه همکاری های دو کشور در سایر موارد من جمله مسایل تجاری هم مورد بررسی قرار بگیرد.

بار دیگر تاکید می کنم گفتگو میان دو کشور اهمیت دارد چرا که ما دو شریک هستیم، دو شریکی که به اصول برابری پایبندیم و از استانداردهای دوگانه به دور هستیم، و بر اساس اصول عدم دخالت در امور یکدیگر پایبندیم، به همین دلیل است که شراکت میان دو کشور یک شراکت نتیجه بخش است و ما امیدواریم که سایر کشورها هم از این نوع شراکت الگو برداری کنند.
ما احترام زیادی را برای روابط دو کشور قائلیم و بر این باور هستیم که این روابط باید بر چهارچوب احترام متقابل و اعتماد به یکدیگر و امید به آینده ادامه پیدا کند.

جلسه اول مشترک این دو مجلس در شهر ولگوگراد روسیه برگزار شد و اینبار در تهران انجام شد و در آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

لازم به ذکر است هیات روس پس از ملاقات با رئیس مجلس شورای اسلامی، ملاقاتی را نیز با رئیس جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی انجام دادند، که نتایج این سفر یک روزه و دیدارها متعاقبا منتشر خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала