گزارش و تحلیل

ادامه تلاش ها برای کمک به استان های سیل زده

© AFP 2023 / Alireza Masoumi/ISNAادامه تلاش ها برای کمک به استان های سیل زده
ادامه تلاش ها برای کمک به استان های سیل زده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دکتر محمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در رابطه با شرایط سیل در استان سیستان و بلوچستان به خبرنگار اسپوتنیک آخرین جزئیات را داد.

بنا به گفته های وی، از 17 ام دی ماه امسال 26 استان از کشور درگیر بارندگی های شدیدی شدند، که برخی از این استان ها به طور خاص سیستان و بلوچستان و هرمزگان طی 24 ساعت شاهد 250 الی 300 میلیمتر بارش بودند که معادل میزان بارش یکسال در آن منطقه در تر سالی بود. این میزان بارش در این زمان کوتاه، در آن منطقه که عمدتا عوارض زمین بسیار کم است و همچنین نوع و جنس خاک باعث شد جریان سیل جاری شود.

محمد جواد ظریف - اسپوتنیک ایران
توییت ظریف برای مردم سیل زده

دکتر نصیری بیان داشت: سرریز شدن سد های منطقه هم یکی از عوامل قابل توجه در این حادثه است، به طور میانگین دبی خروجی یکی از رودخانه های منطقه 60 متر بوده که در مقطع زمانی سیل به یک کیلومتر رسیده و این موضوع قطعا در حادثه تاثیر گذار بوده است. روستا هایی که در اطراف این رودخانه ها و سد ها بودند هم از این شدت بارش تاثیر گرفتند، تعداد روستا های درگیر در استان سیستان و بلوچستان 14 شهرستان شامل ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، کنارک، زاهدان، سلماس، مهرستان، میرجاوه، نیک شهر و… هستند که البته جنس سیلابه، سیلابه هاب تخریبی با مفهومی که در ابتدای سال در لرستان آمد نیست، اما به هر جهت این حجم و ارتفاع از آب خسارت هایی را به ویژه به زمین های کشاورزی و دام ها زد.

وی در ادامه افزود:

برخی مناطق این استان به صورت بومی کپر نشین یا ساکن در منازل خشت و گلی بودند که آسیب دیدند. آبگرفتگی در برخی مناطق، به ویژه در فنوج، کنارک و چابهار وجود داشت و در مناطق دیگر تا حد زیادی رفع شد چرا که شیب زمین در این منطقه بر خلاف خوزستان که آب ماندگاری داشت، آب را برای خروج هدایت می کرد، این حجم از بارندگی و همچنین این گستردگی سرزمینی شامل بخش هایی از جنوب کرمان، شرق هرمزگان و جنوب استان سیستان و بلوچستان کار امداد رسانی را مقداری دشوار می کند با این حال آمار فوتی ما در اثر سیل یک نفر و در اثر عوارض آن نیز یک نفر بوده و تعداد مصدومین هم 12 نفر بود.

علت این موضوع پیش بینی از قبل سیل بود، هشدار های لازم داده شده بود، ما پیش از حادثه بسیاری از روستا ها را به طور کامل تخلیه کردیم و حتی خانم های باردار را که شبکه ی بهداشت شناسایی کرده بود از مناطق پر خطر به شهر ها و بیمارستان ها منتقل کردیم که یکی از اتفاقات بسیار خوب و مفیدی بود که در این سیل رخ داد.

خطر گاندو ها در سیل سیستان و بلوچستان جدی است  - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
خطر گاندو ها در سیل سیستان و بلوچستان جدی است

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر درباره ی کمک های صورت گرفته به سیل زدگان اخیر کشور اظهار داشت:

مهمترین مسئله برای ما ارائه ی خدمت در فوریت است، گستردگی این منطقه موجب شده بود که ما نیاز داشته باشیم تا از امداد هوایی استفاده کنیم، در روز اول حادثه دو دستگاه هلیکوپتر جمعیت هلال احمر ارائه ی خدمت میکرد، اما اکنون 7 هلیکوپتر کار امداد هوایی را انجام می دهند، البته اکنون ما از دوره ی امداد و اسکان اضطراری عبور کردیم، سه اردوگاه اسکان اضطراری در منطقه برپا شد که البته به واسطه ی فرهنگ مردم به اردوگاه ها مراجعه صورت نگرفت بنابر این ما اسکان در منطقه ی سکونت به صورت چادر را برای آنها فراهم کردیم. 3118 چادر، 18526 بسته ی غذای 72 ساعته، 6025 بسته ی غذایی و بهداشتی یک ماهه، 6255 تخته موکت، 13512 پتو و 1253 والر از محل ذخایر هلال احمر در منطقه توزیع کردیم. اما همیشه در کشور ما در زمان حوادثی این چنین کمک های مردمی قابل توجهی صورت میگیرد که در این حادثه 39 تشکل مردم نهاد و خیریه همراه با ما در این پهنه ی گسترده در حال خدمت رسانی هستند، ما روز گذشته بزرگترین محموله ی هوایی که 95 تن بود و تماما مشارکت مردمی و اقلام مورد نیاز منطقه بود را ارسال کردیم و این 5 امین محموله ی مشارکت مردمی بود که به منطقه ارسال شد.

دکتر محمد نصیری کمک های مورد نیاز مردم سیل زده ی دی ماه کشور را اینطور نام برد:

منطقه ی مورد بحث ما از نظر اقتصادی منطقه ی بسیار ضعیفی است، بنابر این نمی توان گفت چه کالایی نیاز نیست چرا که این منطقه پیش از سیل هم به بسیاری از کالا ها نیاز داشته، اما در واقع اکنون طیف وسیعی از این نیاز ها پوشش داده شده و بحثی که مطرح هست توانمند سازی و احیای خانه ها با مصالح بومی، زمین های کشاورزی، باغات موز که محصول قالب منطقه بوده و همچنین دام های از دست رفته به عنوان مهمترین منبع درآمد مردم منطقه است نکته این است که مردم بهتر است در حال حاضر کمک های نقدی ارائه دهند، همانطور که در ابتدای سال این اتفاق رخ داد و بی سابقه بود که ما هم اندازه ی کمک های بلا عوض دولت به سیل زدگان ابتدای سال کمک نقدی انجام دادیم، اکنون مشابه آن نیاز احساس می شود و اولویت دارد تا بتوانیم انشاء الله بهتر از گذشته مناطق را بازسازی کنیم.

تالاب هامون، سیستان و بلوچستان - اسپوتنیک ایران
طرح امداد فرهنگی در سیستان و بلوچستان +عکس

رئیس جمعیت داوطلبان هلال احمر مقایسه ی سیل اخیر را با سیل گلستان غیر ممکن دانست و به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

تراکم جمعیت ساکن در دو منطقه متفاوت است در مناطقی که سیل ابتدای سال حادث شد تراکم جمعیت بسیار بالا بود اما در این مناطق تراکم جمعیت پایین است، همچنین سیل در بخش هایی از لرستان و کرمانشاه تخریبی بود در حالیکه سیل اخیر تخریبی محسوب نمیشد و سیلاب هایی از جنس گلستان و خوزستان در این منطقه رخ داد که بر خلاف دو استان ابتدای سال موضوع شیب زمین اکنون به نفع ما بود و آب آسان تر از منطقه خارج شد. البته میزان بارش اخیر بسیار بیشتر و وسیع تر بود و برای این منطقه بی سابقه محسوب می شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала