گزارش و تحلیل

ناسا به جنگ خورشید می‌رود!

© Photo / Solar Dynamics Observatoryناسا به جنگ خورشید می‌رود!
ناسا به جنگ خورشید می‌رود! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آژانس فضایی آمریکا(ناسا) با کمک شرکت آمازون به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که چه چیزی طوفان خورشیدی (solar storm) را به ابرطوفان خورشیدی (solar superstorm) تبدیل می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا ، ابرطوفان‌های خورشیدی نادر هستند و تقریبا هر ۵۰ سال یک بار اتفاق می‌افتند، اما وقتی رخ می‌دهند، یک جریان الکتریکی ساطع می‌کنند که می‌تواند باعث آسیب و خرابی‌های زیادی روی کره زمین شود.

به عنوان مثال یک ابرطوفان خورشیدی مقصر فروپاشی شبکه برق هیدرو کبک در مارس ۱۹۸۹ و ۲۰۰ گزارش مختلف از نقص عملکرد شبکه برق در ایالات متحده در همان زمان بود.

پرتاب کاوشگر ناسا به منظور مطالعه خورشید + ویدئو - اسپوتنیک ایران
پرتاب کاوشگر ناسا به منظور مطالعه خورشید + ویدئو

مطالعه ابرطوفان‌های خورشیدی دشوار است. سال‌ها است که دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که چه چیزی باعث می‌شود یک طوفان خورشیدی معمولی به شکل یک ابرطوفان شکوفا شود. اکنون به لطف همکاری آمازون و ناسا، از فناوری پیشرفته‌ای برای بررسی این موضوع و چگونگی ایجاد یک سیستم واکنش سریع در مقابل آن استفاده خواهد شد.

"آرون کریشنان" سردبیر بخش علوم آمازون گفت: پیش بینی ابرطوفان‌های خورشیدی و ساخت و توسعه سیستم‌های واکنش سریع برای مقابله با آنها یک کار دشوار است چرا که با توجه به نادر بودن این طوفان‌ها، نمونه‌های تاریخی بسیار کمی وجود دارد که می‌تواند برای آموزش الگوریتم‌ها استفاده شود. این باعث می‌شود رویکردهای یادگیری ماشین رایج توانایی خوبی برای نظارت نداشته باشند و عملا اطلاعات کم و ناکافی برای آموزش الگوریتم در پیش بینی این طوفان‌ها وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر این، با ده‌ها ماهواره در گذشته و حال که اطلاعات هواشناسی را از مکان‌های مختلف اطراف زمین جمع می‌کنند، میزان داده‌ها حیرت آور است و تلاش برای یافتن ارتباط بین آنها کاری دشوار است.

با این حال، ناسا با تمام این کاستی‌ها در پی بررسی این طوفان‌ها است. ناسا برای غلبه بر این چالش‌ها از مرکز خدمات حرفه‌ای AWS و آزمایشگاه راه حل‌های یادگیری ماشین آمازون برای توسعه یادگیری‌های بدون نظارت و تشخیص ناهنجاری برای درک شرایط ابرطوفان‌ها استفاده می‌کند.

دانشمندان ناسا از طریق آزمایشگاه راه حل‌های آمازون می‌توانند با کارشناسان یادگیری ماشین در این غول تجارت الکترونیک ارتباط برقرار کنند. "کریشنان" می‌گوید که با قدرت و سرعت "AWS" می‌توان هزار مجموعه داده را به طور همزمان جستجو کرد و این کار به طبقه بندی ابرطوفان‌ها بر اساس ناهنجاری‌ها، به طور خاص مشاهدات همزمان بادهای خورشیدی و واکنش میدان مغناطیسی زمین کمک می‌کند.

"جنت کوزیرا" فیزیک‌ خورشید شناس(heliophysicist)  و سرپرست این پروژه از ناسا گفت: ما باید به ابرطوفان‌ها به طور کلی نگاه کنیم، دقیقاً مانند کاری که هواشناسان برای رخدادهای شدید آب و هوایی انجام می‌دهند.

"کوزیرا" افزود: تحقیقات در زمینه فیزیک‌خورشید (هلیوفیزیک) شامل کار با ابزارهای مختلف اغلب در فضاهای مختلف یا رصدخانه‌های زمینی است. داده‌های زیادی وجود دارد و عواملی مانند تأخیر زمانی بر پیچیدگی آن می‌افزایند. ما با همکاری آمازون می‌توانیم تک تک داده‌هایی را که در مورد ابرطوفان‌ها وجود دارد بررسی کنیم و از ناهنجاری‌هایی که شناسایی کرده‌ایم استفاده کنیم تا مدل‌هایی را بسازیم که پیش بینی و طبقه بندی این ابرطوفان‌ها را انجام می‌دهند.

یادآور می شود طوفان خورشیدی ممکن است به یکی از موارد شراره خورشیدی ، خروج جرم از تاج خورشیدی(CME)  اشاره داشته باشد. طوفان ژئومغناطیسی(Geomagnetic Storm)  یا طوفان خورشیدی یک اختلال موقتی مگنتوسفر زمین است که از لرزش موج باد خورشیدی یا ابر میدان مغناطیسی اناشی می شود  که با میدان مغناطیسی زمین تعامل دارد. ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشیدی از خورشید خارج می‌شوند، طوفانی از ذرات یونیزه پرانرژی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند ماهواره‌ها را بسوزاند، شبکه‌های انتقال برق و مخابرات را با اختلال روبرو کند و فضانوردان را به کام مرگ بفرستد. پیش‌بینی این طوفان‌ها کار آسانی نیست، زیرا هر فورانی در تاج خورشیدی به وقوع طوفان ذرات منجر نمی‌شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала