گزارش و تحلیل

تولد جنین منجمد شده در ایران دیگر رویا نیست

© AP Photo / Fred Ernst, Fileتولد جنین منجمد شده در ایران دیگر رویا نیست
تولد جنین منجمد شده در ایران دیگر رویا نیست  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نوزاد حاصل از جنین دختر فریز شده به روش نوین ایرانی پس از 14 سال در اصفهان متولد شد.

اسپوتنیک — انجماد جنین روشی است که در سال های اخیر با استقبال بسیاری از زوج ها روبرو شده است و امکان باروری را افزایش داده است. شگفتی افراد از این روش هنگامی بیشتر می شود که زمان برای جنینی که ایجاد شده است متوقف می شود و پس از سالها به رشد کامل خود می رسد و سپس متولد می شود.

مرکز باروری و ناباروری رویان اصفهان موفق به دستیابی به رکورد جالبی شده است. این مرکز توانسته است تا 20 سال از جنین ایجاد شده محافظت کند. به گفته رییس پژوهشكده زیست فناوری موسسه رویان اصفهان، بخش جنین شناسی این پژوهشكده در زمینه شبیه سازی، در كشور ایران و شاید دنیا، حرف اول را می زند.

© Photo / COURTESY BY ROYAN INSTITUTE FOR BIOTECHNOLOGY IN ISFAHANپژوهشگاه رویان پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان
تولد جنین منجمد شده در ایران دیگر رویا نیست  - اسپوتنیک ایران
پژوهشگاه رویان پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان

دکتر محمد حسین نصر، رییس پژوهشكده زیست فناوری موسسه رویان اصفهان در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد  روش نوین انجماد جنین در پژوهشگاه رویان اصفهان توضیح کامل می دهد.

اسپوتنیک:  چگونه ایران به سمت انجماد جنین گام برداشته است؟

انجماد جنین قسمتی از روش های درمان نازایی در هر کشوری است. نگهداری صحیح از این جنین ها می تواند این فرصت را به جنین بدهد که زوج ها در هر زمانی از این جنین ها استفاده کنند. معمولا افرادی که جنین خود را فریز می کنند، در 4 یا 5 سال اول از باقی مانده جنین های خود استفاده می کنند. به ندرت نیز افرادی هستند که پس از 10 سال از جنین های منجمد شده خود استفاده کنند.

روش و نحوه نگهداری جنین در مرکز باروری و ناباروری اصفهان به گونه ای است که بیش از 100 تولد بالای 10 سال که شامل رکورد 15 و 20 سال است ایجاد کردیم که رکورد ما در ایران و خاورمیانه به نوبه خود نوین است.

تولد جنین منجمد شده پس از 25 سال در آمریکا - اسپوتنیک ایران
تولد جنین منجمد شده پس از 25 سال در آمریکا

اسپوتنیک:  در مرکز باروری و ناباروری اصفهان چه تعداد جنین نگهداری می شود؟

در این مرکز بالای 100 هزار جنین نگهداری می شود که در دمای منفی 196 درجه نگهداری می شوند و همیشه برای زوج ها این فرصت وجود دارد که از جنین خود استفاده کنند.

اسپوتنیک: در چه شرایطی می توان از جنین فریز شده استفاده کرد؟

ما موارد متعددی داشتیم. برای مثال خانمی پس از فریز کردن جنین خود به سرطان مبتلا شد و درمان خود را شروع کرد. پس از درمان در حدود 15 سال بعد به جنین خود رجوع کرد و از آن استفاده نمود. اگر این خانم جنین خود را فریز نمی کرد باید از تخمک اهدایی استفاده می نمود. بنابراین با استفاده از این روش از جنین خود صاحب فرزند شده است. این روش به درد زوج های نازایی می خورد که جنین اضافه دارند. همچمین زوج هایی که می خواهند فرزند آوری خود را به تاخیر بیندازند می توانند از این روش بهره جویند. همچنین خانم هایی که تصور می کنند تا سن یائسگی شانس ازدواج ندارند می توانند با انجماد تخمک های خود پس از یائسگی در صورت انجام ازدواج صاحب فرزند شوند.

اسپوتنیک:  هزینه فریز کردن جنین چقدر است؟

هر دفعه از زوج سه یا چهار جنین گرفته  و آزمایش می شود. ممکن است این جنین ها مشکل ژنتیک یا کشگل دیگری را داشته باشند یا حتی جنسیت آنها  چیزی نباشه که والدین میخواهند و زوجها دوباره مجبورند نمونه بگیرند. به این دفعات سیکل نمونه گیری می گویند.

در مرکز ما هزینه میکرواینجکشن با هزینه های انجماد در هر سیکل در حدود 500 تا 600 دلار برای ایرانیان و برای غیر ایرانیان در حدود دو برابر این مقدار است.
© Sputnik / Arina Topolevaهزینه خدمات انجماد و نگهداری جنینهای انسانی در کشورهای مختلف
تولد جنین منجمد شده در ایران دیگر رویا نیست  - اسپوتنیک ایران
هزینه خدمات انجماد و نگهداری جنینهای انسانی در کشورهای مختلف

اسپوتنیک:  آیا انجماد جنین از نظر مذهبی بلااشکال است؟

انجماد جنین از نظر شرع دین اسلام و مذهب شیعه بلااشکال است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد. جنین متعلق به زوجی است که آن را فریز کرده اند و می تواند سالیان سال در حالت انجماد بماند و بعدا آنها از آن استفاده کنند.

© Depositphotos.com / Monkeybusiness جنین شناس در حال انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه
تولد جنین منجمد شده در ایران دیگر رویا نیست  - اسپوتنیک ایران
جنین شناس در حال انجام لقاح مصنوعی در آزمایشگاه

اسپوتنیک: آیا امکان انتقال  این روش نوین انجماد جنین به کشور های دیگر وجود دارد یا خیر؟

سال هاست که در درمان ناباروری، همانند ایران در کشورهای دیگر نیز انجماد جنین وجود دارد. ما در این مرکز صرفا روش جدیدی از نگهداری و انجماد جنین را پایه گذاری کرده ایم که شانس زنده ماندن جنین را پس از ذوب زیاد می کنیم و تقریبا امنیت حفظ این جنین ها را در دمای مفی 196 درجه بدون وارد کردن شوک به آنها بالا برده ایم. این امکان برای مراکز دیگر وجود دارد که از مرکز باروری و ناباروری اصفهان بازدید کنند و روش نگهداری جدید انجماد این مرکز را آموزش ببینند. ما با خوشحالی از آنان استقبال می کنیم.

اسپوتنیک:  سلامت جنین در روش انجماد به چه صورت است؟

نرخ سلامت جنین در روش انجماد مانند نرخ سلامت جنین در روش طبیعی است و استفاده از این روش آسیبی به آن نمی رساند.

CC BY 2.0 / lunar caustic / Embryo week 9-10جنین انسانی
تولد جنین منجمد شده در ایران دیگر رویا نیست  - اسپوتنیک ایران
جنین انسانی
اسپوتنیک:  استقبال از این روش چگونه بوده است؟

ما با 3 دسته از افراد روبرو هستیم. دسته اول زوج های نازایی هستند که مرتب به مرکز ما مراجعه می کند و طی درمان خود، جنین های اضافه خود را فریز می کنند. دسته دوم زوج هایی هستند که تمایل دارند فرزندآوری خود را به تعویق بیندازند. دسته سوم خانم هایی هستند که تخمک خود را فریز می کنند تا بعد از ازدواج به آن رجوع کنند.

ماهیانه حدود 200 الی 300 نفر به مرکز باروری و ناباروری اصفهان برای انجماد جنین مراجعه می کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала