گزارش و تحلیل

آیا دونالد ترامپ به حملات موشکی ایران پاسخ خواهد داد؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سرانجام تنش های ایران و آمریکا در خاورمیانه
سرانجام تنش های ایران و آمریکا در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از حوادث اخیر و ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران توسط آمریکا و پاسخ موشکی ایران به این اقدام آمریکا، تنش های میان دو کشور به بالاترین حد خود رسید.

اسپوتنیک - موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از حمله موشکی ایران به مواضع آمریکا در عراق، نسبت به ایران مصالحه است، اما طرفین همچنان به درگیری های لفظی ادامه می دهند.

پنتاگون در فهرست سازمانهای تروریستی ایران - اسپوتنیک ایران
پنتاگون در فهرست سازمانهای تروریستی ایران

آندره کوشکین، کارشناس نظامی و استاد دانشگاه پلیخانوف در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به موضوع تنش های ایران و ایالات متحده در خاورمیانه که به بالاترین حد خود رسیده می پردازد و اینکه آیا ایران همچنان به فکر گرفتن انتقام بیشتر در پی ترور سردار سلیمانی از آمریکا خواهد بود.

به گفته وی؛ اوج تقابل آمریکا و ایران پس از ترور سردار سلیمانی و حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا در عراق، تشدید درگیری ها تغییر می دهد.

کوشکین گفت: تنش ها در خاورمیانه به بالاترین حد ممکن رسیده است و ایالات متحده نقش مهمی در تشدید این تنش ها ایفا کرده که منجر به خشم ایران و ایجاد 13 سناریو برای انتقام جویی شد. ایران طی یک عملیات موشکی با عنوان "سیلی" به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق حمله کرد. دونالد ترامپ در پاسخ به این حملات، موضع صلح با ایران را برای جلوگیری از تشدید تنش ها در منطقه برگزید. اما اقدامات ایران نیز محتاطانه بود و حمله موشکی به پایگاه های آمریکا در عراق تنها منجر به خسارات مادی شد و کسی در این حملات کشته نشد که ترامپ را وادار به اقدامات بیشتر علیه ایران کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که رسانه های واشنگتن اکنون  با توجه به حادثه هواپیمای اوکراینی در ایران، توجه جامعه جهانی را به سمت این فاجعه جلب خواهند کرد.

این کارشناس مسائل نظامی، میگوید، اوج تنش ها عبور کرده و با توجه سخنان رهبران دو کشور، تنش ها تا حدودی در حال کاهش است.

در حال حاضر می توان ادامه درگیری های لفظی متقابل بین دو کشور پیش بینی کرد. اما پس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پایان سال جاری میلادی، احتمال تشدید تنش ها وجود دارد.

ترامپ: اهمیتی ندار که ایران مذاکره می کند یا نه و این به آنها بستگی دارد - اسپوتنیک ایران
ترامپ: اهمیتی ندارد که ایران مذاکره می کند یا نه و این به آنها بستگی دارد

به گفته کوشکین؛ اظهارات ایران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی همچنان به "انتقام جویی" ادامه خواهد داد، نباید به عنوان یک تصمیم جدی و اجرایی به آن نگاه کرد.

وی اظهار داشت: باید به بیانیه های ایران، همچون اظهارات مختلف ایالات متحده نگاه کرد. به عنوان مثال ترامپ می گوید حمله خواهد کرد و حتی مکانی هایی را به عنوان هدف نام می برد، اما پس از آن نقطه صلح با ایران را پیدا می کند. این اظهارات مختلف همانند یک بوم نقاشی نسبت به وقایع است، یعنی امروز اعلام می کند که در ایران نیرویی وجود دارد که تا آخر برویم، اما در عین حال یک نیروی بازدارند نیز وجود دارد.

کوشکین در پایان گفت: کشورهایی هستند که حمایت تنگاتنگی از ایران دارند. در عراق و سوریه نیز شیعه ای از جنس ایران وجود دارد که حامی این کشور هستند، اما در عین حال کشورهایی نیز همانند عربستان در نقطه مقابل ایران قرار دارند. قطعاً صحبت درباره تقسیم جهان به سنی و شیعه ارزشی ندارد.

ژاپن متحد قابل اعتماد ایالات متحده و یک قدرت دریایی است که همواره از آمریکا حمایت می کند که اگر موضع خنثی به خود نگیرد، از ایالات متحده حمایت خواهد کرد.خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала