گزارش و تحلیل

جواب گل های پرپر شده را کی می دهد؟

© Fotolia / Wladimir Bulgarجواب گل های پرپر شده را کی می دهد؟
جواب گل های پرپر شده را کی می دهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیروی هوا فضای سپاه پاسداران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی به اشتباه و در پی خطای فردی مورد اصابت قرار گرفتند.

اسپوتنیک - شجاعت سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تحمل مسئولیت هدف قرار گرفتن هواپیمان اوکراینی توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار ستودنی می باشد و شاید بتوان گفت اولین بار است مسئولی جلوی دوربین ها می آید و با این شجاعت همه مسئولیت های یک اشتباه را گردن می گیرد.

حملات موشکی به هواپیماهای مرگ  - اسپوتنیک ایران
حملات موشکی به هواپیماهای مرگ

شاید تنها مساله ای که ماجرای این هواپیما ثابت کرد، تکذیب اخبار مرتبط با تبانی ایران و آمریکا در حمله ایران به پایگاه های نیروهای آمریکایی در عراق بود.

چون اگر تبانی ای وجود داشت قطعا نیروهای مسلح ایران با چنین شرایط پر تنش واضطرابی مواجه نمی شدند و قطعا چنین اتفاقی پیش نمی افتاد.

به هر حال کل این فضا را آمریکایی ها بوجود آوردند و قطعا آنهایی که این فضای ناگوار را بوجود آوردند اولین مقصرین هستند.

امیدوار هستیم دیگر مسئولان کشور هم از سردار حاجی زاده  الگو بگیرند و یاد بگیرند اگر اشتباهی توسط زیر مجموعه آنها انجام می گیرد مسئولیت این اشتباه را به گردن بگیرند، اما آیا فقط ایشان و نیروهای تحت امر وی مقصر هستند و یا اینکه افراد دیگری هم مقصر می باشند که باید پاسخگو باشند؟

اینکه وی در مقابل دوربین ها ظاهر شد و با شهامت همه مسئولیت را گردن گرفت هیچ قدری از جایگاه او کم نمی کند که هیچ بلکه ارزش و احترامی که مردم به او دارند را دو چندان می کند.

طبق نظریه کارشناسی اعلام شده این هواپیما قبل از پرواز مشکل فنی داشته، مشکلی که اکثر هواپیماهای بویینگ 737 ظاهرا با آن مواجه هستند و چند تایشان هم به همین دلیل سقوط کرده اند.

ظاهرا مهندسین ایرانی به مهندس پرواز اوکراینی گوشزد می کنند که این هواپیما نباید پرواز کند اما مهندس پرواز اوکراینی اصرار می کند که می توانند پرواز کنند و وقتی به اوکراین رسیدند هواپیما را تعمیر می کنند.

وهمین جر و بحث پرواز را حدود یک ساعت به تاخیر می اندازد.

تایید تغییر مسیر هواپیمایی اوکراینی در هنگام سقوط - اسپوتنیک ایران
تائید تغییر مسیر هواپیمایی اوکراینی در هنگام سقوط

به هر صورت وقتی که هواپیما پرواز کرده بعد از ده دقیقه خلبان تصمیم میگیرد برگردد و در حین برگشت موتور معیوب از کار می افتد و مقداری زاویه فرود هواپیما منحرف می شود و اپراتور سیستم دفاعی با تصور اینکه این یک موشک کروز است به سمت آن شلیک می کند.

شاید هم حتی اگر شلیک نمی کرد چنین اتفاقی رخ می داد.

شاید هم اگر واقعا آمریکایی ها یک موشک کروز شلیک کرده بودند و ایشان شلیک نمی کرد باید بازخواست می شد که چرا شلیک نکرده.

به هر حال اما و اگرهای زیادی در این ماجرا وجود دارد ولی به هر حال قطعا یک نفر و یا فرمانده او مقصر اصلی این ماجرا نمی باشند بلکه بسیاری افراد دیگر هستند که در این ماجرا مقصر هستند و باید پاسخگو باشند.

از لحظه وقوع این اتفاق ناگوار وقبل از اینکه تحقیقات کامل شود برخی ماجرا را به سمت خصومت ایران و آمریکا منحرف کردند وبه جای اینکه کار کارشناسی انجام دهند همه تحلیلگر سیاسی شدند و احساسات را جایگزین کار کارشناسی کردند.

با چه زبانی باید گفت هر کسی را بهر کاری ساخته اند و هر کسی باید در حیطه سواد خود حرف بزند، نه کارشناس فنی باید در امور سیاسی دخالت کند و نه کارشناس سیاسی در امور فنی.

اگر هم بحث مصلحت نظام و مملکت باشد وظیفه اش به عهده کس دیگری است که در این رابطه تصمیم بگیرد.

اگر کارشناس کار اش را صحیح انجام دهد قطعا آنکه تحلیلگر سیاسی است هم کارش را صحیح انجام می دهد و آنکه به دنبال حفظ مصلحت نظام می باشد نیز کار اش را صحیح انجام می دهد.

و برعکس اگر کارشناس به هر دلیلی کار اش را صحیح انجام ندهد بقیه هم کارشان را اشتباه انجام می دهند.

همین تراکم اشتباه ها نه فقط به ضرر نظام تمام می شود بلکه حتی به نظام صدمه و ضربه هم وارد می کند.

 نخستین فیلم از باز شدن جعبه سیاه بویینگ 737 اوکراینی+ویدیو - اسپوتنیک ایران
نخستین فیلم از باز شدن جعبه سیاه بویینگ 737 اوکراینی+ویدیو

سوالی که برای همه پیش می آید این است که طبق مقررات می بایست به قول سردار حاجی زاده فضای کشور از پروازهای غیر نظامی خالی می شد، چه کسی مسئولیت این ماجرا را داشته و چرا همچنان به پروازهای غیر نظامی اجازه پرواز داده می شد؟

همچنین چرا همان لحظه اول که این اتفاق افتاده بلا فاصله اعلام نشده تا ماجرا مستمسک و ابزار دیگر کشورها برای فشار بر ایران نشود و در نهایت ده ها کارشناس به ایران اعزام کنند تا بعد از رسیدن این کارشناسان به ایران چنین مساله ای منتشر شود؟

مضاف بر همه این مسایل چرا در آن شب حساس ارتباطات نیروهای مسلح دچار اختلال شده بوده تا اپراتور موشک نتواند در این باره تصمیم صحیح را بگیرد؟ و اگر چنین بوده چرا به اپراتور ها اعلام نشده بوده که در این مسیر هواپیماهای مسافربری هم عبور می کنند و باید توجه ویژه به تردد اینها داشته باشند و بی گدار به آب زنند؟

همچنین اگر بنا بوده که موشک کروز به سمت تهران پرتاب شود قطعا از بیرون مرزهای ایران پرتاب می شده و قطعا تا زمانی که این موشک به نزدیکی تهران برسد در ده ها جای دیگر رصد می شده، چرا این پدافند در آنجایی که نباید قرار گرفته ؟

این ماجرا منجر به آن شده که کل دست آوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجموعه سردار حاجی زاده که پر افتخار ترین مجموعه در این نیرو هستند زیر سوال بروند و مشاهده می کنیم این ماجرا مستمسک همه رسانه های بیگانه دشمن با ایران و گروه های اجتماعی همسو با آنها شده، چه کسی پاسخ این کوتاهی را باید بدهد؟

به هر حال ده ها سوال است که امروزه برای همه مردم ایران سوال شده و مردم قبول ندارند سردار حاجی زاده بخواهد همه مسئولیت را گردن بگیرد، مردم خواهان آن هستند که تحقیقات همه جوانب امور را به دقت بررسی کند و همه مقصرین جلوی دوربین ها ظاهر شوند و مسئولیت هر کدام مشخص شوند و علاوه بر عذرخواهی آنها مشخص شود که چه احکامی برای آنها در نظر گرفته شده.

ده ها تن از عزیز ترین عزیزان همه مردم ایران به دلیل یک اشتباه پرپر شده اند و رفته اند و تنها کاری که می تواند به نوعی مرهم زخم خانواده داغدار آنها باشد تحقیقات سریع و شفاف و روشن در مورد این ماجرا و پاسخگویی همه مقصران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала