گزارش و تحلیل

دم خروس آمریکایی از جیب ترامپ بیرون زده

© AP Photo / Susan Walshترامپ از تاریخ رونمایی از «معامله قرن» سخن گفت
ترامپ از تاریخ رونمایی از «معامله قرن» سخن گفت  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا ترامپ دروغ می‌گوید و چرا نتایج حمله سپاه به آمریکا در پس پرده شک و تردید قرار گرفت.

گویی حالا جهان می‌تواند نفسی را که در سینه حبس شده بود بیرون دهد. ترامپ در نطق دیشب خود خبر داد که حمله ایران تنها آسیبی جزیی به تجهیزات وارد کرده و سربازان آمریکایی در سلامت کامل هستند. گزارشی که با ادعای سپاه مبین بر موفقیت بودن حمله و ایجاد تلفات مغایرت زیادی داشت و حمله به پایگاه عین الاسد را ناموفق می‌خواند.

هر چند هنوز زود است تا تعداد تلفات و مقدار صدمات  حمله ایران به پایگاه عین الاسد را به طور قطعی اعلام کنیم؛ ولی با دم خروسی که از جیب آمریکایی‌ها بیرون زده، چنین به‌نظر می‌رسد که خانوادهایی در آمریکا بعضی از اعضای خود را دیگر نخواهند دید و شاید هم هرگز نتوانند مراسم سوگواری درخوری برای آنها برپا کنند.

سازمان ملل بیانیه ترامپ را مثبت ارزیابی کرد - اسپوتنیک ایران
سازمان ملل بیانیه ترامپ را مثبت ارزیابی کرد

آمریکایی در ۲۴ ساعت گذشته گاف‌هایی انجام دادند که نمی‌توان به‌راحتی بر گزارش آنها مهر تأیید زد. مرور این رفتارها نشان می‌دهد که باید منتظر خبرهای دیگری از نتایج سیلی سخت ایران به آمریکا بود.

اسپوتنیک - بعد از یپغام شفاهی و کوتاه ایران به عراق درباره شروع انتقام سخت که همراه با اصابت موشک‌ها به پایگاه عین الاسد عراق بود، خبرهایی حاکی از تماس مکرر آمریکایی‌ها با بغداد بود که از طرف عراقی بی‌جواب ماند. این پیام‌ها را می‌توان ناشی از شوک اولیه حمله غافلگیرانه دانست که آمریکایی‌ها را وادار کرده به‌طور مکرر با دولت عراق ارتباط برقرار کنند. درحالی‌که ترامپ در سخنرانی دیشب خود اعلام کرد که به مدد فناوری پیشرفته آمریکا از وقوع حمله با خبر بوده و اقدامات لازم را انجام داده بودند. 

 

نکته دیگر  تقاضای کمک از وزارت بهداشت عراق توسط آمریکا برای کمک به آنها بود که به‌نوعی گزارشی از وجود قربانیان حمله و وخامت اوضاع در پایگاه الاسد  است.

حمله ایران - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکایی در عراق

هرچند ترامپ با یک پیام توییتري خبر داد که اوضاع خوب است و تا حدی دست پیش گرفت؛ ولی اگر نطق دیشب خود را همان صبح اجرا می‌کرد و خبر مسرت بخش بی‌فایده بودن حمله سپاه را به آمریکایی‌های می‌داد، چنین حدس و گمان‌های مبنی بر دروغگویی ترامپ نیز شکل نمی‌گرفت و چندین بازار جهانی دچار سقوط و رکود نمی‌شد. چگونه ارتشی که مافوق ارتش‌های جهان است برای یک آمارگیری ساه نیاز به بیش از چندین ساعت وقت دارد،‌ آنهم در شرایطی‌که نسبت به یک حمله آمادگی لازم را داشته است.

 

نکته عجیب دیگر باز هم از توییتر و از حساب جک خوری خبرنگار هاآرتص بود. جک خوری از انتقال ۲۲۴ سرباز زخمی آمریکایی به بیمارستان سوراسکی در تل‌آیو صحبت کرد. آمار این انتقال سربازان بخت برگشته آمریکایی که از طریق یک هواپیما به اسرائیل منتقل شده بود به ادعای سپاه نیز بسیار نزدیک بود. هرچند می‌توان گفت این یک نظر شخصی بوده (که از یک خبرنگا بعید است) تا یک خبر حقیق؛ لیکن با تعلیق حساب کاربری جک خوری توسط توییتر عملا به یک خبر قابل‌توجه تبدیل شد.

از سویی حسین سالم از نمایندگان پارلمان عراق نیز در مصاحبه‌ای اظهار کرد که آمریکا اجساد نظامیان خود را به تل‌آویو منتقل کرده است و به نوعی خبر جک خوری را تأیید کرد.

 

از سویی حسین سالم از نمایندگان پارلمان عراق نیز در مصاحبه‌ای اظهار کرد که آمریکا اجساد نظامیان خود را به تل‌آویو منتقل کرده است و به نوعی خبر جک خوری را تأیید کرد.

با انتشار تصاویر ماهواره‌ای که محل اصابت موشک‌های سپاه را نشان می‌دهد تا حدی مقدار و شدت صدمات مشخص می‌شود. از سویی به نظر می‌رسد که ایران نسبت به مختصات و اطلاعات پایگاه بسیار آگاه بوده و هدف‌های کاملا مشخصی را مورد حمله قرار داده است. با نابودی چند سوله نظامی با عرض ۵۰ متر که عملا با خاک یکسان شده است؛ می‌توان احتمال وقوع حداقل چند زخمی تا یک یا دو کشته را با احتمال بسیار بالا در نظر گرفت که همین تلفات اندک نیز با سابقه تصمیمات آمریکایی مجوزی رسمی برای انتقام است نه لبخند رضایت بر لیان پرزیدنت ترامپ.

 اولین تصاویر ماهواره‌ ای از پایگاه عین‌ الاسد پس از حمله موشکی ایران - اسپوتنیک ایران
اولین تصاویر ماهواره‌ ای از پایگاه عین‌ الاسد پس از حمله موشکی ایران

با وجود اینکه یک روز از عملیات سپاه گذشته است نیروهایی آمریکایی به عوامل عراقی حتی اعضای اطلاعات عراق اجازه بازدید از پایگاه السد را نمی‌دهند. درصورتی‌که این بازدید و گزارش میدانی توسط نیروهای عراقی عملا می‌تواند مدرک محکمی برای اثبات بی‌فایده بودن حمله سپاه باشد. در‌عین‌حال این بازدید می‌توانست فرصت مناسبی برای قدرت‌نمایی آمریکا و جلب رضایت عراق برای عدول از اجرای تصمیم اخیر پارلمان این کشور برای اخراج آمریکا باشد.

 

گوی این بار ترامپ متوجه شد که  چگونه ناخواسته باعث رشد قدرت ایران در منطقه شده است. حال ایران به یک قدرت نظامی دست به ماشه در خاورمیانه تبدیل شده است که هدف اصلی خود را اخراج آمریکا از این منطقه پرآشوب اعلام کرده است. 
بعد از ماجرای اسارت ملوانان آمریکایی مدتی بود که آمریکا از تنش زایی مستقیم با ایران پرهیز می‌کرد؛ و‌لی هدف قراردادن پهپاد آمریکایی نشان داد که سطح تقابل ایران با آمریکا در حد بالایی است. 
Американский спутник инфографика - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
ویژگی‌های پهپاد آمریکایی که توسط ایران سرنگون شده + داده نمایی

ترامپ به این هشدار  توجه نکرد تا سرانجام بعد از ترور سردار سلیمانی ایران پایگاه عین الاسد عراق را موشک باران کرد و نام ان را نه انتقام بلکه تنها یک سیلی سخت خواند.  شاید تنها چنین اقدامی می‌توانست ترامپ را متوجه تاکتیک پرهزینه و ریسک خود در خاورمیانه کند و او را مجاب به عقب‌نشینی به روال تحریم‌های اقتصادی کند. او که ادعا می کرد ۵۲ هدف فرهنگی را در ایران نابود خواهد کرد به‌قدری در رویه خود تغییر داد که حتی وجود فرماندهان جنگی در پشت ترامپ به هنگام سخنرانی بی‌تاثیر به‌نظر می‌رسید. از همین رو جهان می‌تواند امروز، نفس حبس شده خود را با خیال راحتی بیرون دهد و مورخان آماده شوند تا حکم پذیرش شکستی دیگر برای آمریکا توسط ایران را بر جریده عالم ثبت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала