گزارش و تحلیل

هنوز زود است درباره درگیری احتمالی آمریکا و ایران صحبت کرد

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehهنوز زود است درباره درگیری احتمالی آمریکا و ایران صحبت کرد
هنوز زود است درباره درگیری احتمالی آمریکا و ایران صحبت کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محقق ارشد انستیتو اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در روسیه، استادیار مرکز مطالعات خلیج فارس در دانشگاه قطر، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که هنوز خیلی زود است که درباره افزایش درگیری میان آمریکا و ایران پس از ترور ژنرال سلیمانی صحبت کنیم

نیکولای کوژانوف، محقق ارشد انستیتو اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در روسیه، استادیار مرکز مطالعات خلیج فارس در دانشگاه قطر، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که چرا پس از ترور ژنرال ایرانی قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در عراق، انتظار افزایش و شدت درگیری بین ایالات متحده و ایران را نداشت.

هنوز خیلی زود است که بگوییم منطقه در آستانه یک جنگ جهانی خاص یا درگیری مستقیم بین ایران و آمریکا در آینده ای نزدیک می باشد. این اقدام با ایده ای مرتبط است که مدت ها در واشنگتن مورد بحث قرار گرفته است یعنی خنک کردن "تهران" و نشان دادن اینکه بیش از حد اعتماد به نفس دارد و به وضوح توانایی های خود را بیش از حد ارزیابی می کند.

ترور قاسم سلیمانی چه تحولاتی را در منطقه رقم خواهد زد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ترور قاسم سلیمانی چه تحولاتی را در منطقه رقم خواهد زد؟

از طرف دیگر، عملی که ایالات متحده انجام داده است کمی بلند پروازانه تر از چیزی بود که واقعا نیاز بود. به طور کلی، کشتن قاسم سلیمانی، کشتن یکی از چهره های برجسته نظامی و سیاسی ایران است که مدتهاست که عنوان قهرمانی ملی ایران را به دست آورده و به این معنا است که تهران این مرحله را بدون جواب نخواهد گذاشت. مدلی که در آن ایرانی ها سعی خواهند کرد جواب آنها را بدهند، معیاری خواهد بود و به ما، ایالات متحده و جامعه بین المللی نشان خواهد داد، تا چه اندازه تهران برای تشدید بیشتر درگیری آماده است. اگر واکنشی سخت ببینیم ، احتمالاً سناریوهای منفی که تحلیلگران درباره آن صحبت می کنند اندک است. اگر واکنش محدود به یک پاسخ رسمی شود، آنوقت نشان می دهد که ایران سیگنالی از ایالات متحده دریافت کرده است که باید فعالیت های خود را تعدیل و در مواردی حتی سیاست های تهاجمی خود را در منطقه مهار کند و مقدمات را برای گفتگو سازنده تر درباره موضوعات مربوط به برنامه هسته ای و سیاست منطقه ای خود آغاز کند.

ما مدتهاست که شاهد این هستیم که بخشی از نخبگان آمریکایی و ایرانی درک درستی از لزوم دستیابی به چنین سطحی از مذاکرات را دارند. نتیجه گیری در مورد تشدید جهانی درگیری ها و مقابله هنوز زود است. باید منتظر پاسخ ایران بود، زیرا گزینه های پاسخ، ممکن است کاملاً متفاوت باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала