گزارش و تحلیل

قاسم سلیمانی زنده است

© AFP 2023 / Atta Kenareقاسم سلیمانی زنده است
قاسم سلیمانی زنده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا واقعا آمریکایی ها تصور می کنند با ترور شهید قاسم سلیمانی نتیجه گرفته اند و کار تمام شده؟

تازه اول کار است.

قاسم سلیمانی به آرزوی دیرینه خود که همانا شهادت بود رسید و طبق باور وی و باور همه ایرانی ها شهیدان همیشه زنده هستند وقاسم سلیمانی تا ابد در دل همه ایرانی ها زنده خواهد ماند.

اگر تصور آمریکایی ها این است که با ترور شهید سلیمانی کار موفقیت آمیزی انجام داده اند باید به آنها گفت سری به شهرهای ایران بزنید تا ببینید صدها هزار قاسم سلیمانی دیگر در خیابان ها هستند.

شهید سردار سلیمانی که به صورت رسمی برای کمک به حل و فصل مشکلات داخلی عراق از طریق فرودگاه رسمی این کشور وارد بغداد شده بود و سفر وی با هماهنگی کامل با دولت عراق انجام شده بود، طبیعتا ایرانی ها هم کاملا مطلع بودند وقتی که هماهنگی با دولت عراق انجام شده طبیعتا مقامات امنیتی عراق آمریکایی ها را هم در جریان می گذارند.

توجه داشته باشید که شهید سلیمانی هم به صورت هماهنگ شده و هم با پاسپورت دیپلماتیک وارد عراق شد.

پس می توان گفت ترور شهید سلیمانی یک نامردی کامل به حساب می آمده.

تا به حال ایران و متحدان ایران در منطقه تلاش داشتند خطوط قرمز نا نوشته ای را مراعات کنند که با آمریکایی ها و متحدین آنها داشته اند، اما عبور آمریکا از خطوط قرمز به این معنا است که از این پس دیگر قابل مراعات نخواهد بود و هم نظامیان هم دیپلمات های آمریکایی و هم شهروندان و هم پیمانکاران آمریکایی دیگر در منطقه و جهان امنیت نخواهند داشت چون هیچ خطوط قرمزی دیگر وجود ندارد.

بر عکس تصور آمریکایی ها امروزه ایران گزینه های بسیار زیادی برای پاسخ دارد و به قول معروف چتری از گزینه ها را دارد که حالا می تواند از آنها انتخاب کند که کدام را انجام خواهد داد.

قطعا از این پس دیگر نباید به فکر گفتگو و یا مذاکره بود و حتی اگر گفتگوهایی قبلا به صورت محرمانه و یا با میانجی گری کشورهای ثالث برای مثلا آزادی برخی زندانیان بود دیگر باید آنها را فراموش کرد.

برخی باور دارند که این عملیات توسط اسراییلی ها انجام شده اما آمریکا آن را پوشش داده و دلیل آن هم بی اطلاعی پنتاگون از ماجرا می دانند، به هر حال آنها نیز تاوان این ماجرا را ممکن است مجبور شوند بدهند.

ایرانی ها قطعا در حال تحقیق هستند که عملیات توسط که انجام شده و به دنبال آن خواهند بود که پاسخی در حد و اندازه این ماجرا نشان دهند.

نباید تصور کرد که مثلا پاسخ ترور شهید سلیمانی با حمله به چهارتا سرباز آمریکایی داده خواهد شد چون ماجرا در این حد نیست بلکه ایرانی ها امروزه باور دارند باید اطمینان داشت که پاسخ هم به صورت واضح توسط ایران داده شود هم اینکه آنقدر سنگین باشد که ترامپ و نتانیاهو از درد آن فریاد بزنند.

برخی باور دارند که این عملیات به این دلیل انجام شده که هم ترامپ در داخل با مشکلات عدیده مواجه است هم نتانیاهو و آنها تلاش دارند توجه ها را به خارج جلب کنند.

قطعا ایران به دنبال آن خواهد بود که پاسخ اش منجرشود که مشکلات آنها دو چندان شود و قطعا سرنگون گردند.

مضاف بر این باید توجه داشت که مساله فقط به ایران بر نمی گردد بلکه عراقی ها هم یکی از فرماندهان بزرگ خود را از دست داده اند و امروزه هم دولت هم نیروهای نظامی و امنیتی عراق باید به فکر پاسخ دادن به ترور یکی از فرماندهان بزرگ که رسما یک مقام دولتی بوده باشند.

آمریکا عملا خواسته کار نا تمام داعش را تمام کند اما متوجه نیستند که تازه شروع شده و دیگر در هیچ جای منطقه هیچ آمریکایی ای امنیت نخواهد داشت، حتی جاهایی که همین دیروز آمریکایی ها می توانستند به راحتی در آن تردد کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала