گزارش و تحلیل

چرا آمریکا از سردار سلیمانی می ترسید؟

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderچرا آمریکا از سردار سلیمانی می ترسید؟
چرا آمریکا از سردار سلیمانی می ترسید؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منابع خبری از وقوع انفجارهایی در نزدیکی فرودگاه بغداد و کشته شدن سردار سلیمانی بر اثر این انفجارها خبر دادند.

رسانه‌های عراقی از اصابت دست‌کم سه راکت به محوطه اطراف فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر دادند. اندکی بعدتر مشخص شد که هدف حمله خودرو حامل اعضای حشد شعبی بوده است. سازمان حشد شعبی ساعاتی بعدتر اعلام کرد مسئول تشریفات و روابط عمومی این سازمان در این حمله به شهادت رسیده است. مقام‌های آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفته‌اند که این حمله را برای هدف قرار دادن دو فرد مرتبط با ایران انجام داده‌اند.

از آنجاییکه سردار قاسم سلیمانی در این چند سال اخیر شخصیت بسیار تاثیر گذاری در منطقه خاورمیانه بود و دستاوردهای زیادی در مبارزه با داعش و نیروهای تروریستی در سوریه و عراق داشته، ما بر آن شدیم تا جزییات بیشتر پیرامون این حادثه را از زبان حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه ایران و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در سوریه بشنویم.

مهمترین دستاوردهای سردار سلیمانی چه بود و چرا ایالات متحده از او می ترسید؟

جای دارد اول شهادت سردار سلیمانی را تبریک و تسلیت عرض می کنم به همه دوستداران ایشان و همه عزیزانی که برای آزادی و استقلال مبارزه می کنند و از مظلومان دفاع می کنند. بدون شک ایشان یک شخصیت چند بعدی داشت. یک ژنرال بزرگ نظامی بود، یک شخصیت بزرگ سیاسی بود از نظر عرفانی و معارج الهی هم جایگاه خودش را داشت، جور دیگری هم نباید خاتمه پیدا می کرد الا شهادت و آن هم شهادت به دست اشقل اشقیا، بدترین آدمها. در فهم ما از این جهان یک طرف عزیز تر است و در مقابلش طرف دیگر جنایتکار تر است. ما مثال آشورا را می زنیم که یک طرف آن امام حسین است و طرف دیگر آن یزید است.

پیام تسلیت رهبر ایران در رابطه با کشته شدن سردار سلیمانی - اسپوتنیک ایران
پیام تسلیت رهبر ایران در رابطه با شهادت سردار سلیمانی

ترامپ و جنایتکارهای آمریکایی که تحت فرمانش هستند همان کسانی بودند که باید همچنین کاری انجام می دادند و جور دیگری هم نباید می شد و سردار سلیمانی توسط همین ترامپ و آمریکایی ها شهید می شد. جایگاهش جایگاه فرماندهی بود. بلاشک توانست از چندین کشور مختلف عراق، سوریه، ایران، لبنان، فلسطین، افغانستان و پاکستان یک فرماندهی داشته باشد بر روی یک مجموعه نامنظم. ببینید این یک هنر است. چرا ناتو و یا پیمان های دیگر اینقدر افتخار می کنند که می خواهند مانور تشکیل دهند و بین اعضای خودشان هماهنگی کنند، آن هم برای نیروهای منظم. حاج قاسم توانست با این نیروها نه اینکه مانور انجام دهد بلکه عملیات را فرماندهی کند و سر موقع ارتش را تحویل دهد. با داعشی های جنایتکار جنگیدند و با یک فرماندهی منسجم و همانطور که قول داده بود تا سه ماه دیگر بساط داعش را به عنوان پایه یک حکومت جمع کرد. دیگر داعش بعد از آن پایتخت نداشت، پادگان نداشت که نیروهایش را آموزش دهد. بله در زیرزمین ها باقی ماند ولی شکست خورد. حاج قاسم بدون شک از این لحاظ که توانست همه نیروهای لازم را برای تحقق اهدافش هماهنگ کنند جایگاه ویژه دارد. همکاری سیاسی که اکنون بین ما، روسیه و ترکیه حاصل است با ملاقات های حاج قاسم با آقای پوتین و آقای اردوغان انجام شد و همچنین ملاقات هایی که با آقای بشار اسد داشت. جایگاه ایشان به عنوان یک دیپلمات ورزیده، یک ژنرال کارکشته و اکنون یک شهید عروج کرده می باشد.

کشته شدن سردار قاسم سلیمانی چگونه بر روند وقایع در خاورمیانه تاثیر خواهد گذاشت؟

پتانسیل بیشتری برای خارج کردن ظالمین به ویژه خارج کردن آمریکا از منطقه بعد از شهادت ایشان بدست آمده است. بله فقدان فرماندهی ایشان است ولی شاگردانی تربیت کرده است که بخوبی ما اثر آنها را در منطقه می بینیم. اینطور نیست که فرماندهی مقاومت به حاج قاسم سلیمانی، عماد مغنیه یا ابومهدی مهندس باشد بلکه اینها همه دارای شاگردانی هستند که انشالله راهشان را پیش خواهند گرفت و به پیش خواهند برند و نتیجه خواهند گرفت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала