گزارش و تحلیل

تصمیمی که درب های جهنم را برای آمریکایی ها باز کرده؟

© Photo / Unsplash/Keith Zhuتصمیمی که درب های جهنم را برای آمریکایی ها باز کرده؟
تصمیمی که درب های جهنم را برای آمریکایی ها باز کرده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عواقب حمله آمریکا به نیروهای الحشد الشعبی در عراق وسوریه.

گو اینکه تیم آقای ترامپ تصور می کنند با پذیرفتن مسئولیت حمله به نیروهای الحشد الشعبی در عراق وسوریه موقعیت چانه زنی آقای ترامپ در مسایل داخلی آمریکا را تقویت کرده اند، اما باید به این نکته توجه داشت که این اقدام بزودی می تواند درب های جهنم را بر روی آمریکایی ها در عراق باز کند.

وباید دید آیا بازگشت تابوت کشته شده های آمریکایی به آمریکا هم می تواند در مسایل داخلی این کشور به آقای ترامپ کمک کند و یا اینکه چالشی بر چالش های دیگر وی خواهد افزود.

وقتی اینجا از آمریکایی ها صحبت می کنیم بحث دیگر نظامیان آمریکایی حاضر در عراق یا سوریه نیست حتی غیر نظامیان و یا دیپلماتهای آمریکایی چه در عراق و سوریه چه در جاهای دیگر از این به بعد با خطرهای بزرگی مواجه خواهند بود.

شاید هم تیم آقای ترامپ به این نتیجه رسیده باشند که برای فرار از مشکلات داخلی باید یک جنگ خارجی ایجاد کنند تا همه توجه ها به خارج آمریکا منعطف گردد و ترامپ بتواند از استیضاح و مشکلات داخلی خود نجات یابد.

سیاستی که معمولا آقای نتانیاهو برای فرار از مشکلات داخلی از آن استفاده می کند.

معترضان دیوارهای سفارت آمریکا در بغداد را آتش زدند+ویدیو - اسپوتنیک ایران
معترضان دیوارهای سفارت آمریکا در بغداد را آتش زدند+ویدیو

تصور اینکه مثلا با فشار آوردن به دولت عراق و یا تهدید ایران اینها می توانند جلوی واکنش عراقی ها به این حملات را بگیرند تصور اشتباهی بیش نیست.

ایران و یا دولت عراق تا حدی می توانند روی دوستان خود فشار وارد کنند تا دست به حمله به آمریکایی ها نزنند اما پس از این ماجرا دیگر هیچ توجیهی در اختیار ایران و یا دولت عراق نخواهد بود تا بتوانند مردم خشمگین را قانع کنند برای کاهش تنش در عراق به آمریکایی ها حمله نکنند.

تنها بهانه ای که قبلا در اختیار ایران و دولت عراق بود این بود که تلاش های دیپلماتیک برای خارج کردن آمریکایی ها از عراق در جریان است وحمله به آمریکایی ها می تواند این تلاش های دیپلماتیک را معطل کند و نفتی باشد بر آتش فضای ملتهب عراق.

اما ظاهرا آمریکایی ها خود تصمیم گرفته اند تا آتش ملتهب در عراق را شعله ور تر کنند.

حتی برخی کارشناسان باور دارند که این حمله به سفارش اسرائیل انجام شده چون اخیرا اخباری مبنی بر انتقال تسلیحات دفاع هوایی پیشرفته به سوریه و عراق منتشر شده بوده و اسرائیلی ها دلواپس بودند که این تسلیحات ایرانی مخصوصا موشک های باور 373 تحرکات هواپیماهای نظامی آنها را مختل کند و به دنبال آن بودند تا قبل از راه اندازی این سامانه هم در عراق هم در سوریه این سامانه ها را نابود کنند و از آمریکایی ها خواستند، یا شاید بهتر باشد بگوییم به آمریکایی ها دستور دادند تا این حمله را انجام دهند.

برخی هم باور دارند که حمله اصلا توسط اسراییلی ها انجام شده اما با پوشش آمریکایی ها، چون طبق توافقات دولت عراق و آمریکا، آمریکایی ها مجاز نیستند پایگاه های نظامی موجود در عراق را در اختیار کشور دشمن عراق قرار دهند و اسراییل دشمن عراق به حساب می آید ودولت عراق در موارد قبلی از آمریکایی ها در مورد استفاده اسراییلی ها از پایگاه های آمریکایی در عراق توضیح خواسته بود وآمریکایی ها می خواستند این شبهه را از اسراییل دور کنند.

به هر صورت قطعا بسیاری به خونخواهی از شهدای این عملیات بپا خواهند خواست و به دنبال انتقام گرفتن از آمریکایی ها خواهند بود و همین ماجرا می تواند منجر شود که جان بسیاری از شهروندان آمریکایی در خطر باشد.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از گروه های دیگر در عراق مانند داعش ممکن است از این ماجرا بخواهند بهره برداری کنند و دست به عملیات بر علیه آمریکایی ها در عراق و یا سوریه بزنند و تهمت را گردن نیروهای الحشد الشعبی بیاندازند تا درگیری میان آمریکایی ها و الحشد الشعبی رخ دهد و آنها بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

البته برخی کارشناسان باور دارند با توجه به اینکه مدتی است زمزمه بازگشت داعش به عراق مخصوصا توسط آمریکایی ها مطرح می شود، اصلا آمریکایی ها چنین کاری را انجام داده اند تا زمینه ای برای حمله های بیشتر و تضعیف الحشد الشعبی ایجاد شود و بازگشت داعش را فراهم کنند.

به هر حال همه می دانند تا زمانی که الحشد الشعبی با اقتدار در عراق حضور دارد امکان بازگشت گروه های تروریستی وابسته به آمریکا و متحدانش در عراق وجود ندارد.

هر چه باشد منطقه امروزه شاهد شرایط بسیار خطرناک و پر تنشی می باشد و تصمیم آمریکایی ها برای حمله به الحشد الشعبی نه فقط عراق را به سمت شعله ور شدن می کشاند بلکه کل منطقه را می تواند به آتش بکشد.

همانگونه که مردم عراق و الحشد الشعبی در بسیاری از موارد در کنار دیگر گروه های جبهه مقاومت ایستادند، در صورتی که مردم عراق والحشد الشعبی با تهدیدی مواجه شوند قطعا بقیه گروه های جبهه مقاومت در سرتاسر جهان در کنار آنها خواهند ایستاد و آمریکایی ها و متحدینشان نباید تصور کنند که ماجرای رویارویی با الحشد الشعبی فقط به عراق و یا سوریه محدود خواهد شد.

به قول معروف در این شرایط شعار "یکی برای همه، همه برای یکی" عملی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала