گزارش و تحلیل

تهدید ایران، نسخه بعدی واشنگتن

© REUTERS / Thaier al-Sudaniتهدید ایران، نسخه بعدی واشنگتن
تهدید ایران، نسخه بعدی واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه آمریکا تصریح كرده است، كه ایالات متحده اقدامات قاطعی را برای محافظت از شهروندان و منافع خود در برابر تهدیدات ایران در صورت نیاز انجام خواهد داد.

اسپوتنیک - مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا، روز دوشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، گفتگوی تلفنی برقرار كرد و اظهار داشت، كه واشنگتن برای محافظت از منافع خود از تهدیدهایی كه به گفته سیاستمداران آمریكایی از ایران ساتع می شوند، اقدامات تعیین کننده ای انجام خواهد داد.

ترامپ، ایران را عامل حمله به سفارت آمریكا در عراق می داند - اسپوتنیک ایران
ترامپ، ایران را عامل حمله به سفارت آمریكا در عراق می داند

مورگان آرتاگس رئیس خدمات مطبوعاتی وزارت امور خارجه، در بیانیه ای اظهار داشت: مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مورد حملات ایالات متحده در سوریه و عراق و تهدیدی كه ایران برای منطقه ایجاد می كند، گفتگو كردند.

وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تصریح كرد، كه ایالات متحده اقدامات قاطعی را برای محافظت از شهروندان و منافع خود در برابر تهدیدات ایران در صورت نیاز انجام خواهد داد.

 

خبرنگار اسپوتنیک با سید هادی افقهی تحلیلگر و کارشناس مسائل دینی، سوریه، عراق، لیبی و لبنان در مصاحبه اختصاصی در این خصوص به گفت و گو پرداخت.

چه چیزی در انتظار سوریه، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس است؟

این اظهارات سخیف و بی اساس مقامات آمریکایی چون مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور به همراه یار قدیمی شان بنیامین نتانیاهو آشنایی داریم که هر دو با مشکلات متعددی مواجه هستند. نتانیاهو در صورتیکه نخست وزیر نشود زندان در انتظارش است و هم پمپئو به دلیل سیاست های غلط و مجرمانه اش در منطقه احتمالا به زودی از سوی رئیس جمهور آمریکا کنار گذاشته و با فرد دیگری تعویض شود.

آمریكا حمله به سوریه و عراق را ارسال سیگنال به ایران می داند - اسپوتنیک ایران
آمریكا حمله به سوریه و عراق را ارسال سیگنال به ایران می داند

این ماجراجویی ها چیزی جز بازار گرمی نیست و هیچ فایده ای ندارد. کشوری که علیه ملتی به پا می خیزد مردم و منافع و نیروهای رسمی آن کشور چون حشدالشعبی را بمباران و هدف حملات متعدد قرار می دهد و با کمال وقاحت از اقدام خود حمایت می کند، مسلما باید منتظر پاسخ و بهای کار خود باشد.

در جامعه جهانی قانون جنگل حکمفرما نیست که هر کسی حمله کند، بزند، بکشد و برود؛ در آخر هم کسی به آمریکا جرات نکند حرفی بزند. این منطق منسوخ شده است و دیگر نمیتوان بر طبق قانون جنگل عمل کرد.

به یاد می آوریم، زمانیکه کشتی ایرانی در تنگه جبل الطارق توقیف شد، ایران نیز در خلیج فارس دست به مقابله به مثل زد؛ یا زمانیکه پهپاد آمریکایی وارد حریم هوایی ایران شد ایران فورا پهپاد را ساقط کرد.

بعد از حملات ارتش آمریکا به نیروهای عراقی و به شهادت رساندن اعضای حشدالشعبی، مردم بسوی سفارت آمریکا در بغداد رفته و در آنجا تحصن کردند و سفارت این کشور را لانه جاسوسی و محل توطئه علیه ملت عراق می خوانند که نیروهای نظامی آمریکا شروع به برخورد با معترضین و متحصنین می کنند؛ اصلا چه معنا می دهد که سفارتخانه ای 7000 نیرو داشته باشد؟

آیا سوریه و عراق به صحنه تقابل ایران و آمریکا تبدیل خواهند شد؟

 این کارشناس چنین توضیح داد: اما در خصوص اینکه ایران بخواهد به شهروندان آمریکایی در عراق حمله کند خیر چنین چیزی نیست. بهانه غربی ها بر سر طرفداری حشدالشعبی از ایران است، که هر اقدامی که این گروه انجام می دهد به منزله انجام اقدامات ایران است؛ که چنین چیزی واقعیت ندارد. چنین حرف و سنجشی کامل بی اساس و فاقد هرگونه اعتبار است.

چرا پمپئو به پایگاه عین الاسد عراق رفت؟ - اسپوتنیک ایران
چرا پمپئو به پایگاه عین الاسد عراق رفت؟

حشد الشعبی در عراق اقدامات آمریکا را خنثی کرد و نیروهای آمریکایی با شکست روبرو شدند، در لبنان و سوریه نیز حزب الله مقابل کارشکنی های آمریکا ایستاد و ایالات متحده متحمل شکستی دیگر شد و اکنون این کشور در پی انتقام است. آمریکا با اعمال جنایات قطعا بهای سنگینی را خواهد پرداخت.

ما اقدامات آمریکا به صورت ائتلاف در منطقه را مشاهده کرده ایم و می کنیم که چه مشکلاتی را در عراق، سوریه و یا یمن ایجاد کرده است، عربستان سعودی به عنوان متحده آمریکا در باتلاق یمن گیر کرده است.

هر کشوری که از ایران حمایت سیاسی و حمایت نظامی به صورت رسمی بخواهد ایران آماده کمک رسانی است.

در عراق و سوریه ما به دلیل درخواست رسمی این دولت ها مشاور و یا نیروی نظامی اعزام کردیم و چون ایران به مردم این کشورها کمک می کند، آمریکا و متحدینش از این اقدامات ناخرسند هستند، چرا که خود عامل فروش اسلحه و بی ثباتی و تروریسم هستند.

توضیح آمریکا در باره حملات هوایی به عراق - اسپوتنیک ایران
توضیح آمریکا در باره حملات هوایی به عراق

بنا به اطلاع دقیقی که داریم دولت عراق دسترسی به برخی از چاه های نفت خود را ندارد و آمریکا در حال دزدیدن نفت عراق روزانه حدود یک میلیون بشکه است.

نیروهای ایرانی به دعوت رسمی سوریه در آنجا حضور دارند در عراق حضور نظامی ندارد، حتی یک تانک یا مسلسل یا ادوات جنگی ایرانی در عراق نمی بینید؛ ایران با نیروهای نظامی آمریکا کاری ندارد اما در صورت حمله این نیروها به نظامیان ایران در سوریه قطعا ایران پاسخ محکم و قاطعانه را خواهد داد.

وی در ادامه افزود: ورود و خروج مستشاران ایرانی چون حاج قاسم سلیمانی به عراق و سوریه کاملا قانونی و رسمی صورت می گیرد. ولی ورود و خروج اقای ترامپ به پایگاه نظامی عین الاسد در استان الانبار رسمی نیست.

مواضع و سیاست های کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به حملات آمریکا به نیروهای حشدالشعبی چطور می باشد؟

با کمال تاسف و با بی شرمی کامل دولت بحرین و رژیم صهیونیستی از این حملات حمایت کرده اند و چنین اعلام می کنند که این جنگ در حقیقت جنگ ایران و آمریکاست که دروغی بیش نیست.

ایالات متحده آمریکا در پی غارت اموال و ثروت های طبیعی عراق است و نمی تواند تحمل کند و ببیند که نیروی صد در صد مردمی حشدالشعبی در مقابل تبهکاری و غارت های آمریکا ایستادگی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала