گزارش و تحلیل

کاهش قابل توجه نرخ رشد انتشار گاز کربنیک در جو زمین در سال 2019

© Sputnik / Dmitriy Korobeynikov /  مراجعه به بانک تصاویر کاهش قابل توجه نرخ رشد انتشار گاز کربنیک در جو زمین در سال 2019
کاهش قابل توجه نرخ رشد انتشار گاز کربنیک در جو زمین در سال 2019  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان اعلام کردند در سال 2019 نرخ رشد انتشار گاز کربنیک در جو زمین به میزان قابل توجهی کاهش یافته که در رابطه با رو آوردن به منابع کارآمد تر سوخت فسیلی است.

به گزارش اسپوتنیک، یک گروه بین المللی از اقلیم شناسان دریافتند که انتشار گاز گلخانه ای کربنیک در سال جاری به دلیل کاهش شدید مصرف زغال سنگ در جهان و رو آوردن به منابع سوخت فسیلی کارآمدتر ، به میزان نسبتاً کمی افزایش یافته است. نتیجه گیری ها و پیش بینی های آنها توسط مجله علمی Nature Change Change منتشر شده است.

وی گفت:

"میزان انتشار گاز کربنیک  مرتبط با سوزاندن سوخت های فسیلی در سال 2019 میلادی 0.6٪ افزایش می یابد. این در مقایسه با سال گذشته و سال قبل ، زمانی که انتشار گاز کربنیک  2.1٪ و 1.5٪ افزایش یافت ، کمتر است. این به دلیل کاهش شدید مصرف زغال سنگ در ایالات متحده و کشورهای عضو  اتحادیه اروپا و همچنین کاهش رشد اقتصادی هند و چین است. "

امروزه اکثر پژوهشگرانی که درباره آب و هوای زمین تحقیق می کنند ، شکی ندارند که گرمایش جهانی واقعیت دارد و اگر رشد دما را تا اواخر قرن 21 میلادی نتوان در حدود یک و نیم درجه سانتیگراد حفظ کرد ، چهره کره زمین بطور بنیادی تغییر خواهد کرد. نتایج اندازه گیری های ده ها ماهواره آب و هوایی، هزاران ایستگاه هواشناسی، شناورها در  اقیانوس ها و صدها مدل رایانه ای آب و هوای کره زمین حاکی از این امر است.

تهران - اسپوتنیک ایران
مرگ زودرس بر اثر آلودگی هوا در ایران
برای جلوگیری از وقوع این سناریو، در دسامبر 2015، سازمان ملل موافقت نامه پاریس را برای مقابله با گرمایش جهانی تصویب كرد. در چارچوب آن، تمام  کشورهای امضا کننده داوطلبانه متعهد شدند که در چند دهه آینده میزان انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان قابل توجهی کاهش دهند و آنها را در سال های بعدی در این حد نگه دارند. دیپلمات ها امیدوارند که این اقدامات به نگه داشتن رشد متوسط ​​دما سالانه در حدود یک و نیم تا دو درجه سانتیگراد کمک کند.

حتی قبل از اینكه  آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس خارج شود، بسیاری از اقلیم شناسان و كارشناسان اقتصادی نسبت به امکان اجرای این توافق نامه ها و به صفر رسیدن سرعت افزایش میزان انتشار آلاینده ها تردید داشتند. به ویژه ، آنها این موضوع را با ماهیت سازشی این سند مرتبط می كنند، كه در آن تخفیف های زیادی برای كشورهای جهان سوم یا تعهدات داوطلبانه پیشاپیش غیرقابل اجرا برای برخی از كشورها از جمله آمریكا  وجود دارد.

سیاست و آب و هوا

پیر فریدینگشتاین، اقلیم شناس دانشگاه اکستر (انگلستان) و همکارانش اولین تخمین های مقدماتی درباره میزان انتشار گاز کربنیک از سوی کلیه شرکت های صنعتی، اتومبیل ها ، آتش سوزی جنگلی و سایر "محصولات" تمدن بشری در سال جاری را تهیه کردند.

آلودگی هوای تهران  - اسپوتنیک ایران
آلودگی هوا و سفرهای ناگهانی +عکس + ویدئو
اندازه گیری ها و محاسبات آنها نشان می دهد که جامعه جهانی هنوز نتوانسته است تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهد ، بلکه فقط سرعت رشد آنها را اندکی کاهش می دهد. در مجموع ، حجم آنها حدود 36.8 میلیارد تن گاز کربنیک (دی اکسید کربن)  بوده که نسبت به سال گذشته 0.6٪ و 4٪ بیشتر از زمان امضای توافق نامه های پاریس است.

طویر که پژوهشگران توضیح می دهند کاهش تقریباً سه برابر نرخ رشد تولید گازهای گلخانه ای ، به این دلیل است که ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا طی سال گذشته 10 درصد از مصرف زغال سنگ را کاهش داده و ده ها نیروگاه و نیروگاه های حرارتی خود را برای  استفاده از گاز طبیعی یا منابع انرژی تجدید پذیر تبدیل کرده اند. در نتیجه این ، انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به ذغال سنگ 0.9٪ کاهش یافته است ، در حالی که برای نفت و گاز این شاخص 0.9٪ و 2.6٪ افزایش یافته است.

براساس برآوردهای فعلی پژوهشگران، کمی بیشتر از نیمی از میزان انتشار گازهای گلخانه ای توسط اقیانوس ها و خاک جهان جذب می شود. این به طور قابل توجهی نرخ  افزایش گاز کربنیک  در جو را کاهش می دهد. میانگین غلظت آن به 410 ذره در میلیون خواهد رسید که 2.2 برابر بیشتر از سال گذشته است. در نتیجه این ، همانطور که دانشمندان خاطرنشان می کنند ، دمای کره زمین در حال حاضر در مقایسه با دوره ماقبل صنعتی یک درجه سانتیگراد افزایش یافته است.

پیر فریدینگشتاین در پایان گفت:

"علم ما را به سوی نتیجه گیری واضحی سوق می دهد . برای جلوگیری از افزایش بیشتر دما در کره زمین ، میزان انتشار گازهای گلخانه ای گاز کربنیک  باید به صفر کاهش یابد. اگر نتوانیم همه عواملی را که باعث افزایش رشد انتشار گازهای گلخانه ای می شوند ، خنثی شویم ، نخواهیم توانست افزایش دمای هوا را در سطح 1.5 یا 2 درجه سانتیگراد نگه داریم  که در توافق نامه های پاریس ذکر  شده است. "
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала