گزارش و تحلیل

فلاحت پیشه به اسپوتنیک: ایران تا به حال از برجام فقط استفاده ی حقوقی داشته است

© Sputnik / Shiva Abshenasفلاحت پیشه به اسپوتنیک: ایران تا به حال از برجام فقط استفاده ی حقوقی داشته است
فلاحت پیشه به اسپوتنیک: ایران تا به حال از برجام فقط استفاده ی حقوقی داشته است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از تغییر رئیس جمهور در آمریکا و روی کار آمدن آقای ترامپ مناسبات سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا روز به روز تیره تر شد؛ مناسباتی که اگر چه از ابتدا روشن نبود اما با حاصل شدن توافق برجام تصور می شد کمتر متشنج شود.

آقای دکتر حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ی مجلس شورای اسلامی و رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در تهران درباره ی سودمندی برجام برای ایران و خطراتی که اکنون متوجه این توافق است گفت:

سودمند بودن برجام به هر حال برای جمهوری اسلامی ایران تا زمان خروج آمریکا از این توافق قابل دفاع بود. من بار ها گفته ام از 1248 نوع تحریم، 915 نوع آن پس از برجام برداشته شد اما از زمانی که آقای ترامپ روی کار آمد نه تنها تحریم تازه ای برداشته نشد بلکه تحریم های جدیدی هم وضع شد و بخشی از تحریم های گذشته هم بازگشت.

به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران از آن پس استفاده ای از برجام نکرد و تنها استفاده ی ایران از این توافق حقوقی و یا برای دیپلماسی عمومی بود که الان کار به جایی رسیده که برجام نه تنها حقوق ایران را فراهم نکرد بلکه پرونده ی ایران را تحت مکانیزم ماشه به خطر انداخت.

اگر مکانیزم ماشه شکل بگیرد پرونده ی ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد می رود و این اتفاق خوبی نیست، ما هنوز از این مرحله دوریم. اما من معتقدم همین که ادبیات مکانیزم ماشه بر این توافق حکم فرما باشد، برای دیپلماسی ناخوشایند است.

لذا من معتقدم اگر آقای ظریف با اختیارات جدید در تنش زدایی وارد شود امکان نجات برجام هنوز وجود دارد، آمریکایی ها هم معتقد اند که نباید این تنش افزایش پیدا کند، این موضوع را می توان از تبادل زندانیان میان دو کشور به خوبی متوجه شد چرا که آمریکا از این اقدام بسیار اظهار خوشنودی می کرد.

تا کنون در بودجه یک ریال برای کمک به کشور های دیگر وجود نداشتهFATF  ایران را در مشت خود می خواهد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تا کنون در بودجه یک ریال برای کمک به کشور های دیگر وجود نداشته FATF ایران را در مشت خود می خواهد

نماینده ی مجلس شورای اسلامی حضور زنان در مجلس را اینگونه توصیف کرد:

من اعتقاد دارم بانوان در این دوره ی مجلس عملکرد قابل دفاعی داشتند. در طول یک سالی که در ریاست کمیسیون امنیت ملی بودم در مورد مسائلی که پیرامون جرائم امنیتی ایجاد می شد و یا سیاسی بودن برخی مسائل و جرایم، پایمردی بانوان بسیار جالب بود و نقش بی سابقه، کار گشا و سودمندی را برای منافع ملی کشور ایفا کردند؛ تجربه ی بسیار خوبی بود که باید با اقبال بیشتر در مجلس بعدی هم تکرار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала