گزارش و تحلیل

نماینده مجلس به اسپوتنیک: فارغ التحصیلان شغل مناسب ندارند

© Sputnik / Evgeny Yepanchintsevنماینده مجلس به اسپوتنیک: فارغ التحصیلان شغل مناسب ندارند
نماینده مجلس به اسپوتنیک: فارغ التحصیلان شغل مناسب ندارند  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نقش زنان در جامعه سیاسی ایران با هر سال پررنگ تر می شود اما بانوان مجلس معتقدند که در بخش قانون گذاری زنان ایرانی هنوز به خودکفایی نرسیده اند.

خانم دکتر پروانه مافی، نماینده ی مجلس شورای اسلامی ایران درباره ی تعداد زنان در مجلس و تاثیر آنها به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

برنامه ی ما این است که تعداد زنان را در مجلس افزایش دهیم این دوره هم نسبت به قبل یک افزایش 2 برابری داشتیم. اکنون هم می خواهیم این 17 نماینده را به 34 نماینده از بانوان برسانیم که باز هم حدود دو برابر افزایش است.

تجربه ی این 17 نماینده ی زن تا کنون در مجلس شورای اسلامی تجربه ی خوبی بوده و این صرفا گفته ی بانوان مجلس نیست بلکه نظر و دیدگاه هیئت رئیسه ی مجلس و رئیس فراکسیون امید هم است. حتی کسانی که از بیرون بر فعالیت بانوان مجلس نظارت می کردند، بر این باور اند که زنان در مجلس شورای اسلامی فعال، موثر و تاثیر گذار بر تغییرات چشمگیر و اساسی در رابطه با طرح ها و لوایحی که در مجلس بررسی می شود، هستند و آنها را تحسین کردند.

زنان، ریز بین تر و اجرایی تر در قوانین هستند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
زنان، ریز بین تر و اجرایی تر در قوانین هستند

این خود یک سابقه ی خوب برای زنان مجلس است و ما با این سابقه ی درخشان می توانیم برای افزایش تعداد زنان تلاش کنیم.  البته طرحی را هم بنده به عنوان طرح افزایش ظرفیتی تعداد زنان به مجلس آوردم که به موجب آن احزاب باید یک ششم از افرادی که معرفی میکنند را حتما زنان تشکیل دهند. طرح خوبی بود که آقایان هم از آن استقبال کردند اما هنگام رای گیری به دلیل رقیب شدن با بانوان در حوزه ی انتخابی خود رای موافقت ندادند. امیداریم این طرح در مجلس بعدی دنبال شود چرا که باید این طرح ها باشد تا فاصله ی میان نمایندگان مرد و زن کاهش پیدا کند.

اکنون حضور زنان در مجلس ما 6 درصد است این در حالیست که حضور زنان در مجالس دنیا میانگینی معادل 24 درصد دارد حتی در مجالس منطقه ی خود ما هم آمار ایران بسیار پایین است. این کشور ها هم با سهمیه های خاص آمار زنان در مجلس خود را افزایش دادند، البته که راه حضور زنان در مجلس شورای اسلامی هم روز به روز در حال بهبود است اما کماکان راه طولانی در پیش است.

 

نماینده ی تهران در مجلس شورای اسلامی مشکلاتی که نمایندگان بعدی در مجلس با آن روبرو هستند، اینگونه تشریح کرد:

بحث های معیشتی و تنگناهای اقتصادی مردم یکی از بحث های مهمی است که مجلس بعدی باید آن را مورد توجه قرار دهد. مجلس باید با کمک طرح ها و لوایحی که از دولت می آید قانونگذاری هایی را انجام دهد که این معضل جدی و مهم مرتفع شود.

از نظر من، مجلس دهم با جدیت این موضوع را پیگیری نکرد و آن را تبدیل به میراثی برای مجلس یازدهم کرد چرا که موضوعات سیاسی و شرایطی که با خروج ترامپ از برجام کشور در آن قرار گرفت، همچنین لوایح FATF مجلس را به شدت مشغول خود کرد و این فرصت را نداد تا نمایندگان به طرح ها و لوایحی که در راستای رفع مشکلات معیشتی مردم و تنگناهای اقتصادی باشد بپردازند.

مجلس بعدی باید به این موضوعات به شدت توجه کند؛ علاوه بر آن بحث مدیریت مجلس بعدی است که باید به آن توجه شود.

وی در رابطه با اینکه کدام بخش اهمیت بیشتری را برای اختصاص بودجه در کشور ایران دارد به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

نمایندگان مجلس باید نمایندگان واقعی مردم باشند نه وکیل دولت - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
نمایندگان مجلس باید نمایندگان واقعی مردم باشند نه وکیل دولت

بودجه های دفاعی و امنیتی بودجه های خاصی است که معمولا پیشنهادات مدیران حوزه ی خود را دارد و تغییر چندانی نمی کند. اما به نظر من در زمینه ی حل مشکلات کسب و کار، اشتغال و توسعه ی فضای کسب و کارهایی که منجر به ایجاد مشاغل جدید می شوند باید تمرکز بیشتری کرد و شاید حتی بودجه ی بیشتری اختصاص داد.

 

شغل برای فارغ التحصیلانی است که در جامعه هستند، مشکل دیگر ماست چراکه ما به تعداد فارغ التحصیلان خود و با توجه به تجربیات و تحصیلات آنها شغل مناسب نداریم و این موضوع باید با اختصاص بودجه ی مورد نیاز رفع شود.

 

 با حل معضل بی کاری مشکلات اقتصادی، مشکلات خانوادگی، بزهکاری، مشکل ازدواج و تشکیل خانواده در نسل جوان رفع می شود و با رفع این معضلات امید به آینده افزایش می یابد.

اکثر تحصیل کرده های ما مشاغلی را که متناسب با حوزه ی تحصیل و تخصصشان باشد، ندارند و این موضوع باعث افسردگی و دلسردی در کشور می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала