گزارش و تحلیل

بیانیه پر سر و صدای ترامپ درباره ادلب

© Sputnik / Ilya Pitalyev /  مراجعه به بانک تصاویر بیانیه پر سر و صدای ترامپ درباره ادلب
بیانیه پر سر و صدای ترامپ درباره ادلب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا سه کشور روسیه، سوریه و ایران را متهم كرد كه قصد کشتن غیرنظامیان در ادلب سوریه را دارند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا سه کشور روسیه، سوریه و ایران را متهم كرد كه قصد کشتن غیرنظامیان در ادلب سوریه را دارند. وی در توییتر خود نوشت: "روسیه و سوریه و ایران در حال کشتن هزاران غیرنظامی بی گناه در ادلب هستند. این کار را نکنید! ترکیه برای جلوگیری از این قتل عام اقدامات زیادی انجام می دهد."

در هفته های اخیر، نیروهای سوریه و روسیه حملات هوایی را علیه اهدافی در استان ادلب، آخرین منطقه مهم ستیزه جویان انجام دادند. ستاد کل نیروهای مسلح سوریه روز سه شنبه اعلام کرد که بیش از 40 روستای استان ادلب طی یک عملیات نظامی از دست تروریست ها آزاد شدند و از غیرنظامیان خواستند تا شهرک های تحت کنترل شبه نظامیان را ترک کنند. در بین روستاهای آزاد شده برخی از آنها از نظر استراتژیکی نقاطی مهم هستند.

ایران، روسیه و سوریه سه کشور حافظ صلح در سوریه هستند و اقدامات آنها برای ثبات بیشتر در سوریه می باشد، برای روشن شدن بیشتر موضوع و اینکه چرا و بر چه اساسی ترامپ چنین ادعایی را مطرح کرده است با حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه ایران و سفیر اسبق جمهوری اسلامی در سوریه به گفتگو نشست.

ترامپ به هدیه کریسمسی کره شمالی واکنش نشان داد - اسپوتنیک ایران
ترامپ به هدیه کریسمسی کره شمالی واکنش نشان داد

اتهامات ترامپ علیه کشورهایی که تضمین آتش بس در سوریه هستند چقدر واقعی است؟

اولا که آقای ترامپ خودش تجاوزکاری است که قتل و عامش در یمن معروف است. او از قتل عام در یمن و فلسطین پشتیبانی کرد و همچنین به طور مستقیم در افغانستان و عراق دخالت می کند. دوما که قضیه ادلب درمورد درگیری با مردم غیر نظامی نیست، آنها به هیچ وجه غیر نظامی نیستند بلکه درگیری با تروریست ها است و تروریست هایی که قرار بوده این منطقه را ترک کنند. آنها قرار بوده که یا اسلحه های خود را تحویل دهند و یا از منطقه خارج شوند. این منطقه هم جز مناطقی بوده که قرار بوده به حاکمیت سوریه برگردانده شود. حکومت رسمی، قانونی و مشروع سوریه در تلاش است تا حاکمیتش را برای حفظ مردم سوریه و برای حفظ جان غیر نظامیان در خاکی که رسما خاک سوریه سوریه است گسترش دهد. ارتش سوریه اکنون با کمترین آسیب و به بهترین وجه ای برای دفاع از غیرنظامیان و در جنگ با تروریست تلاش می کند. این کار برای بسط حکومت سوریه به غیرنظامیان و بیرون کردن ترویست ها است. به تروریست ها هم فرصت داده شده که یا اسلحه خود را تحویل دهند و یا از آنجا بروند، ترکیه هم آمادگی دارد تا آنها را بپذیرد. از آنجاییکه ترکیه آمادگی پذیرش ستیزه جویان ادلب را دارد اگر تروریست ها این منطقه را ترک کنند و به ترکیه بروند به نظر من کمترین لطمه به همه خواهد بود. ارتش سوریه اصرار بر کشتن تروریست ها ندارد بلکه دارد با آنها مقابله می کند برای بسط حکومتش و تروریست ها هم می توانند یا این منطقه را رها کنند و یا تسلیم شوند.

بزرگترین خطر برای غیرنظامیان در سوریه از سمت کیست؟چه کسی حامی مالی تروریست ها است؟

در حال حاضر بزرگترین خطر برای غیرنظامیان، وجود تروریست ها است. تروریست های النصره و هیئت تحریر شام هستند که اصلی ترین خطر برای امنیت سوریه هستند. متاسفانه حمایت مالی تروریست ها از سمت مرزهای ناتو می آید.

چرا اکنون ترامپ درباره سرنوشت ادلب صحبت می کند؟

این یک فرار رو به جلو برای ترامپ است، چون در هر صورت بعد از قضیه ادلب، قسمتی که باقی خواهند ماند حضور نیروهای آمریکایی در چاههای نفت سوریه است که حتی ترامپ این مورد را رسما اعلام کرد. اگر حاکمیت سوریه بر ادلب گسترش پیدا کند تنها منطقه ای که می ماند چاههای نفت سوریه است که نیروهای آمریکایی اکنون در آنجا مستقر هستند. ترامپ نمی خواهد که قضیه ادلب تمام شود چون بعد از آن تمام نیروهای سوریه از هر لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی متوجه تنها بخش باقیمانده خاک سوریه که نظامیان آمریکایی در آنجا قرار دارند می شود. ترامپ نمی خواهد تا قدم اول در مورد ادلب تمام شود تا به قدم دوم که حضور آمریکایی ها و نیروهای خارجی است برسند. حضور آمریکایی ها حضور چپاول گرایانه است، دزدی و غارت نفت سوریه است و باعث باقی ماندن تشنج خواهد بود، این حضور باید خاتمه پیدا کند. آمریکایی ها نمی خواهند قضیه ادلب تمام شود که بتوانند این چپاول را ادامه دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала