گزارش و تحلیل

آیا عربستان، الگویی برای ایران در قانون منع ازدواج کودکان می شود؟

© AP Photo / Vahid Salemiآیا عربستان، الگویی برای ایران در قانون منع ازدواج کودکان می شود؟
آیا عربستان، الگویی برای ایران در قانون منع ازدواج کودکان می شود؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایران هنوز خانواده هایی وجود دارند که نه تنها کودک همسری را نه تنها نامطلوب نمی دانند، بلکه به ازدواج کودکان زیر 18 سال خود مباهات می کنند.

وزارت دادگستری عربستان سعودی حکم دادگاه های شرع و دفتر ثبت ازدواج را برای ممنوعیت ازدواج نوجوانان صادر کرده است. اخبار مربوط به این تصمیم حتی توسط دفتر رئیس جمهور ایران نیز منتشر شد. در ایران حتی برای ازدواج وام دولتی صادر می شود و در برخی خانواده های بی بضاعت، ازدواج راهی برای دستیابی به این وام است.

در این راستا،خبرنگار اسپوتنیک با خانم فاطمه ثنایی، حقوقدان در ایران به گفتگو نشسته است تا راه حل مناسب و یافتن ریشه های سنتی در خصوص منع ازدواج برای کودکان در زیر سن قانونی را بیابد. 

ازدواج زیر ۱۸ سال در عربستان ممنوع شد - اسپوتنیک ایران
ازدواج زیر ۱۸ سال در عربستان ممنوع شد

 آیا جمهوری اسلامی ایران راه سعودی ها را در تغییر کلیه های سنتی درباره نهاد ازدواج را دنبال خواهد کرد؟

بله، اما این امر نیاز به زمان بندی گسترده و ایجاد فرهنگ آن در ایران دارد. زیرا ازدواج امری است که به فرهنگ و سنت خانواده ارتباط دارد و سنت نقش بسزایی در اين امر ايفا مي کند و میزان سواد زنان و دختران در هر جامعه ای نقش پررنگی را در تعیین سن ازدواج دارد. در حال حاضر تعداد زنان و دخترانی که در ایران به دانشگاه رفته اند نسبته به دهه های اخیر افزایش پیدا کرده است و خود این امر نقش گسترده ای در کاهش پدیده "کودک همسری" داشته است.

مشکل ازدواج زود هنگام برای دولت ایران و مردم چقدر حاد است؟

این امر بستگی به شهرستان و یا هر منطقه ای در ایران دارد، زیرا کشور ایران بسیار پهناور و با تنوع قومی و فرهنگی گسترده ای است. اگر بخواهیم در شهر تهران این موضوع را بررسی کنیم، به دلیل وجود آگاهی های اجتماعی، سطح سواد و سایر عوامل تاثیر گذار با نمونه های کمتری از کودک همسری مواجه هستیم.

کودک همسری در مناطقی که سنت و فرهنگ تاثیر و قدرت بسیار زیادی دارد، همانند سیستان و بلوچستان، با نمونه های بسیاری از کودک همسری مواجه هستیم. زیرا خانواده هایی وجود دارند که نه تنها کودک همسری را نه تنها نامطلوب نمی دانند، بلکه به ازدواج کودکان خود در زیر 18 سال مباهات می کنند و آنرا یک امر پسندیده می دانند.

قطعا مشکلات کودک همسری در این مناطق بسیار حاد است، و نیاز است علاوه بر ابزارهای قانونی برای مبارزه با آن فرهنگ سازی گسترده ای نیز صورت بگیرد.

 در خصوص وام ازدواج این وام به تمامی جوانان در شرف ازدواج صورت می گیرد، نه فقط افراد زیر 18 سال شامل آن می شود. در واقع غالب ازدواج ها در ایران بالای 18 سال است و بسیاری از افرادی که در دهه 30 یا 40 هستند برای نخستین بار از این وام استفاده می کنند.  

ادامه کش و قوس منع ازدواج زیر 18 سال در مجلس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ادامه کش و قوس منع ازدواج زیر 18 سال در مجلس

آیا در ایران قانونی برای مجازات والدینی که کودکان خود را مجبور به ازدواج زود هنگام می کنند وجود دارد؟ 

بله برای والدینی که فرزندان خود را به ازدواج زود تر از موعد قانونی اجبار می کنند، مجازات حبس در نظر گرفته شده است. نمونه اخیر ازدواج یک دختر 9 ساله با پسری 30 ساله در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت که بازتاب گسترده ای در شبکه های اجتماعی داشت. دادستانی خانواده این دختر و پسر را به دادگاه فراخواند و اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفت. بازتاب گسترده این خبر نشان دهنده این است که امر کودک سرپرستی به امری نامطلوب در جامعه تبدیل شده است.  این امر کمک بسیار زیادی به تغییر سن قانون ازدواج در کشور و رسانده آن به حداقل 18 سال می باشد.

همانطور که برای ممامنعت از زیان مالی افراد زیر 18 سال، قانون حداقل سن 18 سال را برای افراد ضروری می داند. باید برای سن نکاح نیز حداقل سن 18 سال درنظر گرفته شود، علی الخصوص زمانی که ولی صلاحیت کافی ندارد، قطعا نمی تواند تصمیم خوبی برای کودک بگیرد و این کودک ممکن است در آینده با مشکلات مالی سلامتی و روحی زیادی رو به رو شود. کودک بدین روش با ازدواج زیر سن قانوی از مهمترین حق خود زندگی شاد و آزاد و سالم محروم می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала