گزارش و تحلیل

سلطان سیاست و کیاست

© Photo / Irnaسلطان سیاست و کیاست
سلطان سیاست و کیاست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروزه عمان از نظر شرایط سیاسی عمان به سوئیس منطقه تبدیل شده و علیرغم همه اختلافاتی که در منطقه وجود دارد با همه کشورها روابط دوستانه دارد و خود را همیشه به عنوان میانجی میان اختلافات منطقه می داند.

هر چه گشتم نتوانستم لقبی شایسته سلطان قابوس که پنج دهه بر کشور عمان با سیاست و کیاست حکومت کرده پیدا کنم اما فکر می کنم همان لقب "سلطان سیاست و کیاست" در منطقه ای که حکمرانان فقط با دیکتاتوری بر ملت های خود حکومت می کنند بهترین لقب برای او می تواند باشد.

وقتی سلطان قابوس سال 1970 میلادی حکومت را در عمان در اختیار گرفت عهده دار کشوری شد که از بسیاری لحاظ در آن زمان عقب افتاده به حساب می آمد.

علیرغم اینکه سلطان قابوس حاکم مطلق عمان به حساب می آمد اما وی اصلاحاتی ساختاری و محافظه کارانه را دنبال کرد که به طبع آن کشور از آن حالت اجتماعی و سیاسی سابق به آرامی عبور کند واصلاحات و تغییرات آرام آرام عمان را از یک کشور عقب افتاده به یک کشور مدرن همسو با جامعه جهانی تبدیل کند. 

بسیار معروف است که کمتر از پنج سال پس از به قدرت رسیدن اش سلطان قابوس با شورش معروف به شورش ظفار مواجه شد و با توجه به ضعف ارتش تحت امر او وی با خطر سرنگونی مواجه شد، اما معروف است با توجه به اینکه ظفار دیدگاه های چپ گرایانه کمونیستی داشتند و شاه ایران آنزمان ژاندارم منطقه به حساب می آمد، ارتش ایران دخالت کرد و علاوه بر نجات دادن تخت و تاج سلطان قابوس ظفار را سرکوب و فرماندهانشان را به قول معروف کتف بسته تحویل سلطان قابوس داد. 

آمادگی عمان، برای میانجی گری میان تهران و واشنگتن - اسپوتنیک ایران
آمادگی عمان، برای میانجی گری میان تهران و واشنگتن

دادگاه های وقت عمان هم حکم اعدام فرماندهان شورشیان ظفار را صادر کردند و یک اشاره از سلطان قابوس کافی بود تا حدود یک هزار نفر از شورشیان اعدام شوند.

طبق عرف سیاست دیکتاتورمعابانه منطقه هر حاکم دیگری بود به احتمال زیاد حکم دادگاه ها را تایید می کرد و دستور اعدام همه انقلابی ها را صادر می کرد اما سلطان قابوس با کیاست خود باری دیگر آنها را دعوت به مذاکره و گفتگو کرد و توانست رهبران شورشیان را قانع کند که به جای دشمنی با او همکاری کنند.

شاید بسیاری متوجه اهمیت این اقدام سلطان قابوس نباشند اما وی ثابت کرد که با کیاست و به دست آوردن قلب مردم هم می توان در این منطقه حکومت کرد و نیاز نیست گردن ها را قطع کند وصدای همه را خفه کند و همه را با زور قلع و قمع کند تا همه از ترس او از وی اطاعت کنند.

در حالی که همیشه در تاریخ پادشاهان و سلاطین مورد نفرت مردم بوده اند اما امروزه شما اگر به عمان سفری داشته باشید مشاهده می کنید که مردم عمان، بدون استثنا، همه مرید وعاشق سلطان خود هستند، چون وی طی پنج دهه تلاش کرده با مردم خود همراه باشد و تفکرات فسیل شده قبیله ای قدیمی را آرام آرام کنار گذاشت و کشور خود را بر اساس آنچه مردم عمان می خواهند ساخته.

کشوری که نه نفت دارد و نه ثروت های زیر زمینی اما ارزش پول ملی اش دو ونیم برابر دلار آمریکا می باشد و مردم اش در رفاه زندگی می کنند.

علیرغم اینکه سلطان قابوس حاکم مطلق عمان به حساب می آید اما هیچ وقت کشور وجان و ناموس مردم را ملک شخصی خود ندانست وشرایطی را ایجاد کرد که همه مردم عمان احساس کنند که در حکومت بر کشور خود سهیم هستند وخواسته همه آنها محترم می باشد و هرآنچه این کشور از امکانات در اختیار دارد را میان مردم کشور تقسیم کرده.

به همین دلیل هم می توانیم ببینیم که امروزه از نظر شرایط سیاسی عمان به سوئیس منطقه تبدیل شده و علیرغم همه اختلافاتی که در منطقه وجود دارد با همه کشورها روابط دوستانه دارد و خود را همیشه به عنوان میانجی در همه موارد اختلافات کشورهای همسایه مطرح می کند. 

Протесты в городе Таиз - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عمان میانجی گر پشت پرده یمن

همین چند سال پیش وقتی تن همه رهبران کشورهای عربی، بدون استثنا، از انقلاب های موسوم به بیداری اسلامی و یا به قول خودشان بهار عربی می لرزید، فقط سلطان عمان بود که هیچ دغدغه ای برای حکومت خود نداشت.

علیرغم اینکه چند سال است که سلطان قابوس با مریضی سرطان دست و پنجه نرم می کند و دیگر توانمندی زیادی برای حکومت کردن ندارد اما مشاهده می کنیم در بهبهه شورش های کشورهای عربی هیچ کس در عمان به خود اجازه نمی دهد که حکومت سلطان قابوس را به چالش بکشد، چون می داند مردم عمان در مقابل اش خواهند ایستاد.

این روزها صحبت ها و شایعات زیادی از وخامت اوضاع جسمانی سلطان قابوس به گوش می رسد و مشاهده می کنیم همه مردم عمان دست به دعا برای سلامتی وی ایستاده اند.

جالب اینکه بسیاری ایرانی ها هم با مردم عمان همراه شده اند و برای سلامتی سلطان عمان دعا می کنند.

زندگی دست خدا است و همه انسانها فانی هستند اما چیزی که از آنها باقی می ماند سیرت و اعمال و کردار و پندار آنها است.

انشاء الله خداوند عمری طولانی تر به سلطان محبوب مردم عمان عطا کند اما هر اتفاقی پیش آید قطعا تاریخ نام سلطان قابوس را به عنوان سلطانی نمونه ثبت خواهد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала