گزارش و تحلیل

ناتو فضا را حوزه عملیات نظامی اعلام کرد

© Sputnik / Sergey Mamontov /  مراجعه به بانک تصاویر ناتو فضا را حوزه عملیات نظامی اعلام کرد
ناتو فضا را حوزه عملیات نظامی اعلام کرد   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناتو فضا را به دنبال آمریکا حوزه عملیات نظامی اعلام کرده است. بنابراین، آمریكا در تبلیغ ایده نظامی سازی فضا تنها نمانده است.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه "رنمین ریباو" (پیپلز دیلی) چاپ چین می نویسد: آمریکا دیگر به تنهایی در پیشبرد ایده نطامیگری فضا اقدام نخواهد کرد. اما همه چیز به این سادگی نیست. در سالهای اخیر، روسیه نیز سرمایه گذاری در صنعت فضایی را افزایش داده است و این امر باعث نگرانی واشنگتن شده است.

"رنمین ریباو" ادامه می دهد: در تاریخ 4 دسامبر، سران کشورهای ناتو تحت فشار آمریكا، در اجلاس لندن توافق كردند كه فضا را "حوزه پنجم عملیات نظامی" اعلام كند. این بدان معنی است که فضای بیرونی  پس از آسمان، زمین ، دریا و فضای سایبری به حوزه جدید برای عملیات های نظامی تبدیل خواهد شد. 

توالت در فضا؛ از دیروز تا امروز   - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
توالت در فضا؛ از دیروز تا امروز
در سالهای اخیر، آمریکا به طور مداوم ایده نظامی سازی فضای بیرونی را ترویج کرده و مسابقه بین المللی تسلیحات نظامی را برانگیخته است. در ژوئن سال 2017 ، ایالات متحده کمیته ملی فضایی را به عنوان هیئت حاکم بر امور فضایی مجدداً تأسیس کرد و در مارس 2018، کاخ سفید مفاد اصلی استراتژی ملی فضایی ایالات متحده را منتشر کرد و پیشنهاد تقویت توانایی های مهار فضایی و آمادگی رزمی برای "نقش برجسته" را ارائه داد. در ماه مارس امسال، ارتش آمریكا نسخه جدیدی از منشور فضایی نظامی را منتشر كرد و در اوت 2019، ارتش آمریكا فرماندهی فضا را تاسیس كرد و یک گام مهم را برای دستیابی به استقلال نظامی در فضا برداشت.

در جنگ مدرن، فضا به حوزه نظامی اصلی تبدیل شده است که پیروزی و شکست را مشخص می کند. بدون داشتن نیروی فضایی، نیروهای دریایی و زمینی کشور مانند مهره های دومینو یکی پس از دیگری سقوط خواهند کرد. در طول جنگ عراق، ارتش آمریكا بیش از 180 ماهواره را برای ایجاد شبكه شناسایی و ارتباطات فضایی برای پوشش نبرد بکار برد. این امر به گسترش چشمگیر قابلیت های سرویس های اطلاعاتی آمریکا کمک کرده است: امکان پاسخگویی سریع ، مقیاسی و تامین دقت و قدرت حملات هدفمند. همه اینها باعث شد که جنگ در عراق شفاف، یک طرفه و نامتقارن باشد.

کشف سیگنال مرموز نوری از فضا - اسپوتنیک ایران
کشف سیگنال مرموز نوری از فضا
با توسعه قدرت نظامی نیروهای فضایی، ایالات متحده در تلاش است تا پیشرفت کلی در حوزه نظامی را به پیش ببرد، از این طریق همچنان سعی دارد تسلط خود را در نیروهای مسلح بین المللی ادامه دهد. ایالات متحده به تهدیدهای قدرت  های  بزرگ پاسخ می دهد و حمایت از امنیت ملی را بصورت مطلق تامین می کند. در حال حاضر، نیروهای فضایی  آمریكا عمیقاً در سیستم مبارزاتی مشترک ادغام شده اند و 95٪ از اطلاعات جاسوسی، 90٪ از ارتباطات نظامی، 100٪ ناوبری و موقعیت یابی و 100٪ از اطلاعات هواشناسی را تامین می کند. همچنین این بدان معناست که اگر یک گرهی از سیستم فضایی از کار بیفتد یا مورد حمله قرار گیرد، این کار برای کل سیستم عملیات های مشترک نظامی به یک فاجعه واقعی تبدیل می شود. در سال های اخیر، روسیه سرمایه گذاری  در زمینه فضایی را افزایش داده و اکنون این فرصت را بدست آورده تا ضربات فضایی به ایالات متحده را وارد کند که این امر موجب نگرانی بزرگی برای این کشور شده است.

 

ناتو در نظر دارد فضا را به عنوان منطقه عملیاتی جدید خود بشناسد - اسپوتنیک ایران
ناتو در نظر دارد فضا را به عنوان منطقه عملیاتی جدید خود بشناسد
ارتش آمریكا همچنان به گسترش شبكه جاسوسی و ارتباطات فضایی خود و تسریع در تعویض ماهواره ها با مدل های جدید ادامه می دهد. سیستم نمایش تصویربرداری اپتیکی غشایی مخصوص کار در زمان واقعی (MOIRE) به تازگی راه اندازی شده در مدار می تواند به طور همزمان 40٪ از نقشه سطح زمین را پوشش دهد و به عنوان " پادشاه ماهواره های جاسوسی" مشهور است. " "سیستم کشق به موقع و قبل از پرتاب موشک های بالستیک فضایی" (SBIRS) تحت عنوان "چشم آسمانی" برای برای پدافند موشکی به طور مداوم در حال تکمیل و بهبود است. طرحریزی سریع هواپیمای بدون سرنشین مداری X-37B انجام می شود. این پهپاد فضایی قادر است وظایف شاتل فضایی، ترابری، وارد کردن ضربات و حملات و جمع آوری اطلاعات در مدار اطراف زمین را انجام دهد. این پهپاد می تواند از فضا به آماج های واقع در زمین و مدار ضربات بسیار دقیقی را وارد کند.

آمریکا برای پیاده کردن برنامه تحکیم قدرت فضایی خود در جهان متحدین خود را جلب می کند. واشنگتن  در خارج از كشور سیستم های اطلاعاتی نظارت رو زمینی فضایی مستقر کرده و گسترش می دهد و به اجرای طرحی برای راه اندازی نسل دوم سپر فضایی دست زده است. هدف – تشکیل یک سیستم شبکه یکپارچه فضایی با رادارهای زمینی برای ردیابی مداوم و شناسایی 200000 آماج موجود در فضا می باشد.

مقاومت بین المللی در برابر نظامیگری فضا- مهمترین مانع ایالات متحده است. اما در حال حاضر، هیچ نیرو مخالف وجود ندارد که بتواند از پیشبرد ایالات متحده برای پیشبرد نظامی سازی فضای بیرونی جلوگیری کند. بیشتر کشورها و مردمان جهان ناگزیر با ایده نظامی سازی فضای بیرونی که توسط ایالات متحده پیاده می شود مخالفت می کنند.

اقدامات متقابل راهبردی روسیه نیز مشکلی است که ایالات متحده نمی تواند از آن اجتناب ورزد. روسیه در نظر دارد پیشرفت هواپیماهای بدون سرنشین ، ربات ، لیزر و سلاح های هایپرسونیک و سایر سلاح های پیشرفته را تسریع کند. مشکل تقسیم هزینه داخلی ناتو نیز می تواند "مانع" برای ورود ایالات متحده به فضا باشد. اکثریت قریب به اتفاق کشورهای ناتو ادعای تسلط بر فضا را ندارند، اما آنها باید برای ورود آمریکا به فضا هزینه بپردازند که اصلاً آنها دوست ندارند این کار را بکنند. اینکه متحدین آمریکا در ناتو چگونه هزینه های ورود به فضا را بین ایالات متحده و خود در آینده تقسیم کنند،  به یک مسئله حساس تبدیل می شوند که هر دو طرف باید بارها با آن روبرو شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала