گزارش و تحلیل

واکنش خبرنگاران ایرانی به تهدید کارمندان اسپوتنیک در استونی

© Sputnik / Evgeniya Novozhenina /  مراجعه به بانک تصاویر مسدود شدن وبسایت اسپوتنیک در لیتوانی
مسدود شدن وبسایت اسپوتنیک در لیتوانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر کارمندان اسپوتنیک استونی همکاری خود را با خبرگزاری روسیه امروز قطع نکنند، تشکیل پرونده و پیگرد قضایی زندگی شان را تهدید می کند.

خبرنگاران اسپوتنیک استونی نامه ای تهدید آمیز از اداره پلیس و مرزبانی کشور دریافت کرده اند با این مضمون که علیه شان پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

در حالی که مقامات استونی، این اقدام خود را در زمینه تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه می دانند، خبرگزاری روسیه امروز طی بیانیه ای تاکید نمود که این خبرگزاری در هیچ لیست تحریمی اتحادیه اروپا قرار ندارد. خبرگزاری روسیه امروز این اقدام مقامات استونی را خودسرانه دانسته و درخواست نظارت از طرف سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا، شورای اروپا و یونسکو را مطرح کرده و آنرا نقض آزادی بیان می داند.

بر اساس اطلاعات به نظر می رسد که طی ماه های اخیر کارکنان اسپوتنیک استونی بارها به سازمانهای امنیتی برای پاسخگویی احضار شده اند و در این جلسات از آنها مصرانه خواسته اند که استعفا دهند.

این اتفاق و وقایع مشابه یک سوال مهم را در ذهن ایجاد می کند، اینکه آیا خبرنگاران در کشورهایی با داعیه آزادی بیان هم نمی توانند آنچه می خواهند و می بینند را بنویسند و به گوش مخاطب برسانند؟

استونی کارمندان اسپوتنیک را تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
استونی کارمندان اسپوتنیک را تهدید کرد

در این زمینه از چند کارشناس ایرانی و متخصص در زمینه رسانه نظرشان را پرسیدیم:

مصیب نعیمی، کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر مسئول روزنامه «الوفاق» ، آزادی بیان خبرنگاران در کشورهای اروپایی را دور از واقعیت می داند و می گوید:

در دنیای امروز با توجه به اینکه رسانه یکی از ابزارهای مهم اطلاع رسانی  و تاثیر گذار است، می بینیم که اکثر کشورهای اروپایی و غربی که روزی خودشان حامی و پشتیبان آزادی مطبوعات و رسانه ها بودند، این امر را کاملا نقض می کنند. بسیاری از شبکه هایی که تقریبا افشاگری هایی نسبت به غرب داشتند را روی ماهواره ها قطع کردند. خبرنگاران برخی شبکه های تلویزیونی را تهدید یا ورودشان را به کشورهای اروپایی یا آمریکا ممنوع کردند و در لیست سیاه قرار دادند.

لذا این مبارزه با آزایخواهی و بیان آزاد وقتی که به نفع غرب نباشد قطعا یک امر عادی جلوه می دهد. در واقع شما در هیچ کشور اروپایی نمی بینید که خبرنگاری بتواند آزادانه مطلبی  را عنوان کند و متهم نشود.  به بهانه های مختلف از جمله حمایت از تروریسم یا حمایت از خشونت آنها را متهم کرده و برایشان پرونده تشکیل می دهند. به نظر می رسد که آنها آزادی را تنها در حمایت از سیاست های خودشان می دانند و این امر دیروز و امروز نیست. سال های زیادیست که این مشکل وجود دارد. در سراسر دنیا خبرنگاران آزاد تقریبا در اکثر کشورهای اروپایی آزادی عمل ندارند. در بین خبرنگاران بدون مرز، آن افرادی که تابعیت غرب داشتند می توانستند فعالیت کنند. به بقیه ویزا نمی دهند و اجازه مسافرت و کار در اروپا برایشان صادر نمی شود.

ما باید با این خطر بزرگ که نقض آزادی بیان و تهدید فعالیت های خبرنگاران را به دنبال دارد، مبارزه کنیم .  

عماد آبشناس تحلیل گر سیاسی، سردبیر روزنامه ایران دیلی، رئیس انجمن خبرنگاران آزاد ایرانی و گروه « گزارشگران بدون مرز ایرانی»  این اقدام استونی را نادرست دانسته و خاطر نشان می کند:

 جای تاسف دارد که برخی کشورها مانند استونی توان شنیدن واقعیت ها را ندارند و تصور می کنند با خفه کردن صدای واقعیت می توانند سانسور خبری ایجاد کنند، آن دوره دیگر تمام شده که می توانند به این شکل صداها را خفه کنند.

جامعه بین الملل نیز به اقدام دولت استونی واکنش نشان داد. در این زمینه نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد قول داد اوضاع را بررسی کند.

استفان دیوژاریک گفت : «برای اولین بار است که در اینباره می شنوم. به من فرصت دهید تا مسئله را روشن نمایم.»

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала