گزارش و تحلیل

آیا ایران تا سال آینده تولید کننده ی کک نفتی و الکترود گرافیتی می شود؟

© Sputnik / Shiva Abshenasآیا ایران تا سال آینده تولید کننده ی کک نفتی و الکترود گرافیتی می شود؟
آیا ایران تا سال آینده تولید کننده ی کک نفتی و الکترود گرافیتی می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه ی ایالات متحده ی آمریکا اخیرا با صدور اعلامیه ای به افراد حقیقی و حقوقی در سراسر جهان هشدار داد که در صورت فروش کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران با خطر تحریم آمریکا مواجه خواهند شد.

این در حالیست که بر اساس آمار ششمین کالای وارداتی به ایران الکترود گرافیتی بوده، بر اساس گفته ی کارشناسان ایران یکسال فرصت دارد تا تدابیری را برای تولید یا واردات این دو ماده در نظر بگیرد، در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران از دکتر علیرضا عکاف زاده مدیر عامل شرکت صنایع فولاد مشیز بردسیر در رابطه با کک نفتی و الکترود گرافیتی و اثرات تحریم آنها پرسید:

کک نفتی و الکترود گرافیتی محصولات مورد نیاز برای صنعت فولاد است و در مراحل مختلف تبدیل فولاد استفاده می شود، من به عنوان یک تولید کننده از روز گذشته که این خبر را شنیدم نگرانی زیادی داشتم از بابت اینکه تهیه ی این دو ماده از این پس برای ما بسیار مشکل خواهد بود. ماجرای این دو ماده هم در کشور ما مانند سیب زمینی و پیاز شد که یک سال سیب زمینی هست پیاز نیست و سال بعد برعکس. اما نکته ای که وجود دارد این است که مسئولین باید سریع تر اقداماتی را برای این موضوع پیش بینی می کردند اکنون هم زمان آن رسیده که تدابیری اندیشیده شود تا به اجبار خام فروشی رخ ندهد چرا که این موضوع خلاف بیانات مکرر مقام معظم رهبری است.

دکتر علیرضا عکاف زاده درباره ی تولید این دو ماده در داخل کشور اظهار داشت:

تا کنون در کشور ما این دو ماده تولید نشده و همواره از خارج ایران وارد می شده چرا که مواد اولیه ی لازم برای تهیه ی آن در انحصار چند کشور محدود از جمله آلمان است البته اخیرا کشور چین هم دست به تولید این ماده زده و آنرا در مقیاس انبوه تولید می کند که اصطلاحا می گوییم حتی در زیر پله های چین هم کک نفتی و الکترود گرافیتی تولید می شود.

البته که کشور ما 40 سال است که تحریم بوده و ما به عنوان تولید کنندگان تا کنون آموخته ایم که چگونه باید با تحریم ها مبارزه کنیم. ما به هر حال تحت هر شرایطی برای ادامه ی فعالیت خود باید این دو ماده را تهیه کنیم و این کار را خواهیم کرد اما اینکه تهیه ی این دو ماده با چه قیمت و یا زحمتی برای ما تمام شود هم اثر گذار خواهد بود.

 وزارت خارجه آمریکا  - اسپوتنیک ایران
تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنعت متالورژی ایران

مدیر عامل صنایع فولاد مشیز بردسیر درباره ی کالا هایی که با تحریم این دو ماده شامل افزایش قیمت می شوند به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

این دو ماده مواد اولیه برای تهیه ی شمش های فولاد و تیر آهن هستند ما بدون این دو ماده تا مرحله ی تولید اسفنج هم می توانیم جلو برویم اما تهیه ی محصولات بعدی برای ما غیر ممکن خواهد بود. قطعا کشور چین حتی با وجود تحریم ها هم این دو ماده را به ما می فروشد اما اینکه با بوجود آمدن شرایط انحصاری برای این کشور قیمت کک نفتی و الکترود گرافیتی برای ایران چه مقدار تمام شود تعیین کننده خواهد بود. البته که کارخانه های بزرگی مانند فولاد مبارکه، و فولاد خوزستان یا کارخانه ی ما هم تا تقریبا یکسال آینده ذخیره هایی را برای این دو ماده دارند بنابر این تا یکسال آینده امکان ادامه ی فعالیت به صورت سابق را داریم اما این به آن معنا است که مسئولین باید تا یکسال آینده تدابیر جدی را برای این موضوع در نظر بگیرند در غیر اینصورت قطعا قیمت محصولات فولاد و تیر آهن و به تبع آن محصولاتی که از این فرآورده ها استفاده می کنند افزایش خواهد یافت.

وی در پایان افزود:

ما طی سالهای گذشته آموختیم که چگونه در شرایط تحریم فعالیت خود را کما فی سابق ادامه دهیم و قطعا در آینده هم ادامه خواهیم داد، این ما مردم هستیم که باید در این شرایط مقاومت کنیم و از خود ضعف نشان ندهیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала