گزارش و تحلیل

بودجه مقاومتی سال آینده؛ محرکی برای "شورش بنزینی" جدید در ایران

© Photo / Fararuبودجه 99
بودجه 99 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه پیش نویس "بودجه مقاومت" در برابر تحریم های آمریکا برای سال مالی آینده را که 21 مارس 2020 شروع می شود، به مجلس کشور ارائه داد.

بودجه پیشنهادی دولت ایران طبق ماده واحده منتشر شده توسط سازمان برنامه و بودجه این کشور تقریبا 1988 هزار میلیارد تومان است.

روحانی در این خصوص گفت: " سال آینده همانند امسال بودجه ما ، بودجه تقابل و مقاومت در مقابل تحریم هاست." وی خاطر نشان کرد که این بودجه با اجتناب از اتکا به درآمدهای نفتی و تحت شدیدترین تحریم های آمریکا تعیین شده است. رئیس جمهور ایران همچنین یادآوری نمود که تهران امیدوار است از مسکو 5 میلیارد دلار وام بگیرد. وی افزود که روسیه تنها کشوری نیست که ایران برای سرمایه گذاری آن حساب باز کرده است.

نیکلای کوژانوف، استاد برجسته دانشکده اقتصاد جهانی و روابط بین المللی آکادمی علوم روسیه، استاد مرکز تحقیقات کشورهای خلیج فارس دانشگاه قطر در خصوص اینکه این پول ها در وهله اول به کجا می رود و اینکه آیا روسیه آماده حضور مالی در مبارزه ایران علیه تحریم های آمریکاست، به خبرنگار اسپوتنیک شرح و توضیح داد.

آیا میدانید مردم چه می کشند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا میدانید مردم چه می کشند؟

به نظر این کارشناس، پیش نویس کنونی بودجه ایران در سال های 2020-2021 انعکاس اوضاع دشواریست که اقتصاد ایران تحت تحریم های آمریکایی در آن قرار گرفته است.  

کوژانوف گفت: " در بسیاری  جهات این امر وابسته به آن است که ایران در وضعیت فروش نفت خود به خارج نیست. بودجه در سطح بالایی بر فعال سازی سیاست افزایش جمع آوری مالیات ها در کشور و همچنین استفاده از منابع دیگر بودجه از جمله بالابردن سطح صادرات غیر نفتی متمرکز شده است. ضمنا اقدامات اصلی که کشور برای مبارزه با تاثیر و نفوذ منفی فشار تحریم ها به کار می برد هم روی بودجه و هم بر اقداماتی موثر است که توسط دولت ایران اتخاذ می گردد. از اسناد و اطلاعات برآمده از ایران به نظر می رسد که استراتژی اتخاذ اقدامات غیر معمول با هدف کاهش یارانه های اضافی اجتماعی و محدوده باریک آن ادامه دارد تا نیازمندترین قشر جامعه را تحت پوشش قرار دهد. می توان گفت که اوضاع دشوار پیش آمده با افزایش قیمت بنزین خطر تکرار در سال آینده را به همراه دارد. "  

یک بودجه ویژه دیگر برای سال آینده ، افزایش هزینه ها ست و گویای آن است که بودجه برای حمایت از نیازهای کنونی است و نه توسعه اقتصاد ایران. این کارشناس ادامه می دهد: " در وهله اول آن نیازهایی که با حمایت از حداقل آسیب پذیر و اقشار با وضعیت اقتصادی بد مرتبط است."

کوژانوف خاتمه داد: " در ارتباط با حضور روسیه در مبارزه ایران علیه تحریم های آمریکا باید بگوییم که امکانات روسیه محدود است. از یک طرف این امر با اوضاع مالی دشوار در روسیه مربوط بوده و از طرف دیگر اینکه در روسیه آن فناوری هایی که در وهله اول برای اقتصاد ایران لازم است، وجود ندارد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала