گزارش و تحلیل

مکانیسم "ماشه" چه قدر ایران را می ترساند؟

© Sputnik / Siyavash Sobhgahi مکانیسم "ماشه" چه قدر ایران را می ترساند؟
مکانیسم ماشه چه قدر ایران را می ترساند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها مقامات و رسانه های برخی کشورهای اروپایی زیر لب بحث اجرای مکانیسم "ماشه" در برجام را زمزمه می کنند و سوالی که مطرح می باشد این است که در شرایط فعلی چه قدر این مکانیسم می تواند ایران را بترساند و آیا اصلا ابزاری برای فشار بر ایران به حساب می آید یا نه؟

مکانسیم "ماشه" به صورت خلاصه، بندی یا مکانسیمی در برجام است که بر اساس آن هر کدام از اعضای توافق هسته ای می توانند ایران را متهم به نقض برجام نمایند و پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند تا تحریم های شورای امنیت شورای امنیت به صورت خودکار مجددا بر علیه ایران اعمال شود و کلیه کشورهای جهان ملزم به تبعیت از آن شوند.

فرانسه: مکانیسم ماشه توافق برجام فعال نخواهد شد - اسپوتنیک ایران
فرانسه: مکانیسم ماشه توافق برجام فعال نخواهد شد

بر اساس مکانیسمی که در برجام طراحی شده هر کدام از کشورهای عضو برجام می توانند چنین کاری را انجام دهد و این مکانیسم با وتوی کشورهای دیگر قابل توقف نمی باشد.

از نظر ظاهری ممکن است اجرای این بند برجام برای ایران تهدید بزرگی به حساب آید اما با توجه به شرایط موجود، یعنی خروج ایالات متحده از برجام و اعمال تحریم های فراتر از تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران و پایبندی کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای دیگر به اجرای این تحریم ها، عملا می توان گفت دیگر برای ایران فرقی نمی کند که مکانیسم "ماشه" اجرا شود یا نشود، تحریم هایی که امروزه ایران ذیل آن قرار گرفته به مراتب بیشتر از تحریم های شورای امنیت است و اگر کشورها بخواهند فقط به تحریم های شورای امنیت پایبند باشند شاید حتی به نوعی تشویق هم در پی داشته باشد و تحمل آن برای ایران راحت تر هم باشد.

آمریکایی ها بیش از چهل سال است که در ایران سفارت ندارند و دیپلمات های آنها در ایران حضور ندارند و بیشتر اطلاعاتی را که از ایران به دست می آورند یا از طریق واسطه هایشان مانند سفارتخانه های اروپایی است یا از طریق افرادی که مخالف نظام جمهوری اسلامی هستند و اینها به دو دسته تقسیم می شوند، مجموعه ای که قبل یا زمان انقلاب از ایران خارج شده اند و درگیر یک گسل چهل ساله هستند و مجموعه ای دیگر که به بهانه های مختلف به کشورهای اروپایی و آمریکا رفته اند و پناهنده شده اند و برای اینکه پناهندگی خود را توجیه کنند حاضر هستند هم وطن خود را بفروشند و هم اینکه انواع و اقسام دروغ ها را در مورد ایران و شرایط داخلی ایران و مردم ایران سر هم کنند.

در مورد کشورهای اروپایی هم با توجه به اینکه سفارتخانه هایشان در تهران فعال هستند آنها بخوبی با شرایط داخلی ایران آشنا هستند و بخوبی می دانند که تهدید اجرای مکانیسم ماشه چه قدر می تواند برای ایرانی ها ترس و واهمه ایجاد کند.

برجام یک توافق یک جانبه نیست بلکه یک توافق چند جانبه است که همه کشورهای عضو آن تعهداتی دارند که باید اجرا کنند.
خود اروپایی ها هم بخوبی می دانند که آنها از اجرای تعهدات خود سر باز زده اند اما ایران طی این مدت به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده.
اینکه ایران گام هایی جهت یاد آوری اینکه آنها نیز تعهداتی دارند که باید انجام دهند برداشته هنوز نقض برجام به حساب نمی آید.
ایرانی ها نمی توانند بپذیرند اگر اروپایی ها واقعا بخواهند به تعهدات خود عمل کنند و اراده انجام تعهدات خود را داشته باشند، این توان را ندارند.

مساله ای که وجود دارد این است که یا اراده ای برای انجام تعهدات توسط اروپایی ها وجود ندارد یا اینکه عمدا اروپایی ها از ابتدا تصمیم نداشتند به تعهدات خود عمل کنند و در یک تبانی پشت پرده با آمریکا نقشه کشیده بودند که یکی نقش پلیس خوب را بازی کند و دیگری نقش پلیس بد.

به هر صورت آنها متوجه هستند که امروز توپ در زمین آنها است و اگر واقعا می خواهند برجام ادامه یابد باید قدمی جدی بردارند و اگر هم نمی خواهند دیگر تمام اش کنند.

امروزه هم ایالات متحده و هم اروپا همه تلاش های خود بر علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را انجام داده اند و همه این تلاش ها به سنگ خورده.

علیرغم شرایط بسیار بسیار تلخ و ناگواری که در چند هفته اخیر ایران با آن مواجه بود و تعداد زیادی از ایرانی ها جان خود را از دست دادند و یا مجروح شدند، اما دو پیغام مهم در این ماجرا بود که هم اروپایی ها و هم آمریکایی ها، بر عکس همه شعارهایشان، دریافت کردند.

سرگی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه - اسپوتنیک ایران
حفظ برجام دشوارتر می‌شود

1 – اینها ایرانی ها را دست کم گرفته بودند و تصور می کردند که مانند دیگر مردمان منطقه ویا دیگر کشورهای جهان با فشار اقتصادی از هم خواهند پاشید وبه دنبال سرنگونی نظام خواهند رفت اما بر عکس ایرانی ها نشان دادند که علیرغم همه فشارهای اقتصادی که بر آنها تحمیل شده آنها ثبات و امنیت کشور خود را در اولویت قرار می دهند و کاملا متوجه هستند که دشمنان چه بازی خطرناکی را بر علیه آنها شروع کرده اند و حاضر نیستند در دام دشمنان گیر کنند.

2 – علیرغم همه فشارها و تحریم های بی سابقه و فلج کننده (طبق گفته خود مقامات آمریکایی) که بر علیه ایران راه افتاده هنوز نظام جمهوری اسلامی ایران با ثبات ترین شرایط را در کل منطقه دارد و با اقتدار هم حکومت می کند و هم از منافع کشور دفاع می کند، امری که بزرگترین متحدین ایالات متحده حتی برای دو هفته (طبق گفته آقای ترامپ) توان آن را ندارند و اگر آمریکا با تمام توان از آنها حمایت نکند سران آنها (باز هم طبق گفته آقای ترامپ) مجبور می باشند طی یک هفته بصورت فشرده زبان فارسی را بیاموزند.

که البته بنده شخصا به عنوان یک تحلیل گر سیاسی این ادعاهای آقای ترامپ را قبول ندارم وباور دارم با خروج آمریکا بر عکس منطقه روی ثبات و آرامش به خود خواهد دید و همه بد بختی های منطقه دقیقا از زمانی شروع شد که آمریکایی ها به آن ورود کردند.

پس بد نیست کشورهای اروپایی به جای بازی در آوردن به فکر آن باشند که چگونه تعهدات خود در برجام را انجام دهند تا ایران راضی باشد به سمت گام های بعدی تعلیق تعهدات خود نرود و دست از تهدیدهای تو خالی خود بردارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала