گزارش و تحلیل

استقبال ایران از عضویت روسیه در شورای حکام آب

© Sputnik / Shiva Abshenassدهمین اجلاس شورای حکام آب در تهران
دهمین اجلاس شورای حکام آب در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دهمین اجلاس شورای حکام آب، پنجشنبه 14 ام آذر ماه در سالن اجلاس سران تهران به ریاست دکتر رضا اردکانیان برگزار شد.

در این اجلاس رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

ما همکاری نزدیکی را در این موضوع با یونسکو آغاز کردیم، حمایت بسیاری از کشور های منطقه را کسب کردیم، پس از ۱۸ ماه توانستیم مرکز منطقه ای مقوله ی دو را تاسیس کنیم.

کشور های عمان، تاجیکستان، یمن، مصر، سوئیس، آلمان، بحرین، ارمنستان، لبنان و بسیاری از دیگر کشورها عضو این شورا هستند که هدف آن به عنوان تنها نهاد بین المللی متولی مسائل آب در منطقه آموزش و ظرفیت سازی، پروژه های پژوهشی مشترک و بررسی سیستم های تصفیه ی فاضلاب و بسیاری اهداف دیگر است.

وی در ادامه افزود:

تامین آب شهر زرند در افغانستان، تاسیس مرکز تحقیقات آب در کابل، تعلیم بیش از ۳۰ هزار همکار از کشور های مختلف عضو در کارگاه ها و دوره های آموزشی ما، کارگاه مشارکت زنان در مدیریت آب و کارگاه آموزش مربیان و مدرسین که منشا تاسیس برنامه ی جدیدی در سطح جهان شد از اقدامات تاثیر گذار این شورا بود.

© Sputnik / Shiva Abshenassرضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران
استقبال ایران از عضویت روسیه در شورای حکام آب - اسپوتنیک ایران
رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران

ما از تمامی کشورهای منطقه دعوت می کنیم به این شورا بپیوندند تا مسائل مربوط ‌به آب به عنوان مایه ی حیات را بررسی کنیم.

وتان وتسکوفکی رئیس مرکز منطقه ای یونسکو در تهران درباره ی اهمیت این شورا به خبرنگار اسپوتنیک در تهران اظهار داشت:

دبیر کل یونسکو متاسفانه امکان حضور نداشتند بنابر این به عنوان رئیس دفتر یونسکو در ایران در این برنامه حضور دارم. این شورا به عنوان یکی از فعال ترین دفاتر زیر مجموعه ی یونسکو بسیار موثر بوده است.  امروز ما به عنوان اعضای شورای حکام کنار هم جمع شدیم تا به مسائل اساسی بپردازیم، از طریق افزایش دانش فنی و ظرفیت سازی این مرکز بسیار تاثیر گذار بود. همچین بسیاری از کشور ها در این شورا بر این باورند که برای حل مشکلات آب شبکه سازی و همکاری های مشترک نیاز است.

خشکسالی در اطراف شهر ولجت استرالیا - اسپوتنیک ایران
خشکسالی جهانی

دکتر رضا اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران درباره ی عضویت روسیه در این شورا به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

ما دعوتنامه ی عضویت در شورای حکام آب را برای کشورهای بسیاری ارسال کردیم، روسیه هم شامل آن می شود. فعلا کشور روسیه برای این اجلاس پاسخی نداده، اما قطعا در قالب همکاری های کمیسیون مشترک اقتصادی که با روسیه داریم استفاده خواهیم کرد و آنها را برای عضویت در این گروه تشویق می کنیم. به نظر من فدراسیون روسیه باید از این فرصت استاده کند به جهت اینکه با حضور در این شورا به راحتی می تواند از فرصت حضور در برنامه های آب کشورهای منطقه بهره مند شود.

در روسیه هم پژوهش ها و دستاوردهای بسیار ارزشمندی در زمینه ی هواشناسی و آب انجام شده و پیشرفت های ارزنده ای در این کشور رخ داده است. اگر چه کشور روسیه با بحران کم آبی درگیر نیست اما تجربیات تحقیقاتی بسیار مفیدی دارند که ما قطعا از آنها استفاده و استقبال می کنیم.
لازم به ذکر است در حاشیه ی این نشست تفاهم نامه ی مشترکی میان ایران و سوریه برای بازسازی سیستم آب و فاضلاب سوریه با مشارکت ایران امضا شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала