گزارش و تحلیل

سراشیبی تیم ملی فوتبال ایران با مارک ویلموتس

اشتراک
مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی تیم ملی ایران پس از گذشت شش ماه، آهنگ جدایی از این تیم را سر داد.

اسپوتنیک – مارک ویلموتس بلژیکی پس از هشت سال که کارلوس کی روش مسئولیت تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشت، از بین گزینه های مختلف با تبلیغات فراوان به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد.

ویلموتس در نخستین تجربه خود به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در یک بازی دوستانه در برابر تیم ملی کره جنوبی قرار گرفت و با این تیم به تساوی یک بر یک دست یافت تا همه به حضور موفق ویلموتس در تیم ملی ایران و از بین رفتن دو قطبی که در دوران کی روش بوجود آمده بود، امیدوار شوند.

مارک ویلموتس - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
رونمایی از ویلموتس در ورزشگاه آزادی

سرمربی بلژیکی تیم ملی ایران در مرحله نخست مسابقات جام جهانی قطر در ایتدا تیم ملی هنگ کنگ را با نتیجه 2 بر صفر شکست داد و در دومین بازی با 14 گل در ورزشگاه آزادی در هم کوبید. اما در سومین بازی ورق تیم ملی ایران برگشت و ایران در برابر بحرین با شکست تلخی روبرو شد.

پیش از بازی عراق نیز ویلموتس به دلیل عدم پرداخت حقوق او خواستار فسخ قراداد و یا عقد قراردادی جدید با فدراسیون فوتبال شد که حاشیه های بسیاری را همراه داشت که در نهایت با انجام پرداختی های وی، ویلموتس برای نشستن بر روی نیمکت ایران برابر عراق راهی اردن شد و در نهایت با یک بازی نه چندان خوب برابر این تیم با نتیجه 2 بر 1 شکست خورد.

مارک ویلموتس به نظر علاقه و انگیزه ای برای ادامه همکاری با تیم ملی ایران را ندارد و مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران برای حل و فصل این موضوع در حال مذاکره با وکلای این مربی بلژیکی است.   

فرهاد عشوندی کارشناس و عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی این موضوع پرداخت.

در ابتدا می توان به این موضوع اشاره کرد که مهمترین اتفاق پیش از کنار رفتن کی روش از هدایت تیم ملی این بود که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ایران تحت فشار قرار داشت که با برانکو برای جانشینی کارلوس کی روش در ارتباط بودند و اینکه ترجیح می دادند برانکو سرمربی تیم ملی ایران باشد که تا امروز همچنان ادامه دارد.

در آن وحله زمانی برای خارج شدن از جو دو قطبی هواداران پرسپولیس و هوادار سایر تیم ها، مسئولان بسیار شتابزده ویلموتس را از بین گزینه های موجود  انتخاب کردند و اکنون اخباری منتشره شده که "هرو رنارد" سرمربی سابق مراکش و سرمربی موفق تیم ملی اسپانیا که پیش از جام جهانی برکنار شده بود به توافق هایی دست یافته بودند، اما در نهایت با مارک ویلموتس که اسم بزرگی هم داشت قرارداد منعقد شد و با توجه به شعارهایی که داشت از جمله فوتبال تهاجمی، گزینه مناسبی برای تیم ملی به نظر می آمد. همچنین وحید هاشمیان را که فوتبالیست محبوبی هم بوده را به عنوان دستیار اول ویلموتس انتخاب کردند. هنگامی که این گزینه ها در کنار یکدیگر قرار دادیم، احساس می شد که تحولات مثبتی روی داده است.

ما الان می بینیم که وحید هاشمیان با توجه به تجربه های بسیاری که کسب کرده، هنوز پختگی لازم را برای دستیار اولی ندارد.

آقای تاج، رئیس فدراسیون فوتبال از همان ابتدا تمام جزئیات قرارداد ویلموتس را از همه پنهان کرد و اطلاعاتی از نوع قرارداد و مبلغ قرارداد او منتشر نکرد و تعریف و تمجیدهای فراوانی از ویلموتس صورت می گرفت، اما در نهایت بندهای این قراداد که تبلیغات بسیاری نسبت به آن صورت گرفته بود، عملی نشد و کار به فسخ قرارداد کشیده شد.

پس از عملکرد کی روش و با وجود مربیانی همچون برانکو و استراماچونی که نتایج خوبی کسب کرده اند، از نظر افکار عمومی انتخاب یک مربی ایرانی هر چند هم که خوب باشد، قابل قبول نیست و عملکرد این مربیان انتخاب مربی ایرانی را برای تیم ملی و حتی تیم های استقلال و پرسپولیس سخت کرده است.

نخستین گام ایران برای حضور در جام جهانی 202 قطر - اسپوتنیک ایران
نخستین گام ایران برای حضور در جام جهانی 2022 قطر

پیش از بازی با بحرین، تیم ملی ایران به مصاف کامبوج رفت و با گل های زیاد این تیم را شکست داد و همه چیز عالی به نظر می رسید، حتی آقای تاج بعد این بازی اعلام کرد که ویلموتس انسان بسیار شریفی هستند و حدود شش ماه است که حقوقی دریافت نکرده و در عین حال با قدرت به کار خود ادامه می دهد.

در حال حاضر بحث بر سر این موضوع است که به گفته یکی از نمایندگان شاخص مجلس ایران، رقم قرارداد مارک ویلموتس، سه میلیون و صد هزار یورو در سال می باشد در حالی که کل رقم قرارداد کی روش و دستیارهای او، در سال آخر منتهی به جام جهانی، دو میلیون و چهار صد هزار دلار بوده است که اصلا قابل مقایسه نیست.

مارک ویلموتس با دعوت نکردن بازیکنی همچون جهانبخش که در تیم باشگاهی خود نیمکت نشین است، باعث خوشحالی بسیاری شد و با کف سوت گفتند، ویلموتس بازیکن های نیمکت نشین را بر خلاف کی روش به تیم ملی دعوت نمی کند. مارک ویلموتس در این 6 ماه که به جرات می توان گفت تنها 45 روز  هم در ایران نبوده، انگیزه ای برای کار با تیم ملی ایران نداشت. درست بر عکس، کارلوس کی روش که اگر 4 ماه ایران دائما مشغول کارهای تیم ملی بود و روابط خوبی بین مربیان و بازیکنان برقرار بود.

یکی از مهمترین عواملی که شاید به فسخ قرارداد ویلموتس شود اینست که اساسا نتوانسته با بازیکن های تیم ملی رابطه ای برقرار کند و از نظر فنی و رفتاری او را قبول ندارند و پس بازی با بحرین برخی از بازیکنان عملا به مشکلات تیم اشاره کردند و بازیکنهای تیم ملی پس از بازی در جام جهانی و کار کردن با مربیان بزرگ گفتند که این تیم توانایی کار کردم با تیم ملی ایران را ندارد و در اندازه ای تیم ملی نیست و با مشکل روبرو خواهیم شد.
برانکو ایوانکویچ - اسپوتنیک ایران
برانکو سرمربی جدید ایران؟

اما برای جانشینی ویلموتس به احتمال فروان برانکو انتخاب خواهد شد. اما در عین حال با توجه به قرارداد ویلموتس و اینکه او به عنوان یک ناجی به ایران می آید، بعید به نظر می رسد که با رقم قرارداد در حدو یک میلیون دلار به ایران بیایید. در وحله اول باید مبلغی که به عنوان غرامت به مارک ویلموتس داده می شود اعلام شود و با توجه به اینکه دوره ریاست آقای تاج بزودی به پایان می رسد، باید پرونده ویلموتس بسته شود و برای رئیس آینده فدراسیون مشکلاتی ایجاد نشود.   

نکته دیگری هم که هست برانکو در حال حاضر گزینه وزارت ورزش و سفیر ایران در کرواسی است و برای آوردن او به ایران شدیدا فعالیت می کنند و برانکو نیز همواره چراغ سبزی برای نشستن بر روی نیمکت تیم ملی ایران را نشان میدهد. برانکو همچنین با چالش های از جمله رودرویی با هوادارن کی روش روبرو خواهد شد و مشکلاتی که در گذشته با برخی از بازیکنان تیم داشته است که آیا از آنها استفاده خواهد کر و یا اینکه آنها را کنار خواهد گذاشت و انقلابی در تیم ملی ایجاد می کند. در کل راه سختی برای تبدیل کردن تیم ملی برای همه مردم با انتخاب برانکو وجود دارد و ممکن از چاله ویلموتس به چاه برانکو سقوط کند.

برانکوی تیم ملی برانکوی ترسویی بود اما برانکوی پرسپولیس که در چند سال اخیر دیدم به هیچ وجه اینگونه نبود. اما در نهایت امیدواریم در صورت انتخاب برانکو، شجاعت لازم برای سربلندی تیم ملی ایران را داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала