گزارش و تحلیل

علت درخواست 130 میلیارد دلار غرامت ایران از آمریکا چیست؟

© Sputnik / Andrey Starostin /  مراجعه به بانک تصاویر تشکیل اولین پرونده جنایی در روسیه به خاطر ختنه زنان
تشکیل اولین پرونده جنایی در روسیه به خاطر ختنه زنان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حوادثی چون، حمایت آمریکا از حکومت شاه، از صدام، تحریم ها در طی 40 سال اخیر، و آشوب های اخیر از جمله موارد درخواست غرامت آمریکا از ایران است.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه ایران در نشست خبری قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی در رابطه با حمایت آمریکا از آشوبگران چنین اظهار داشتند: آمریکایی ها ادعای حقوق بشری و ضد خشونتی و دفاع از مظلوم شان گوش عالم را کر کرده است، اما ما امروز در برابر آمریکا مدعی هستیم که چرا آمریکایی ها در کشورهای منطقه با هزاران کیلومتر فاصله از آمریکا نیرو اعزام می کنند و با فناوری های مختلف جنگ افروزی می کنند؟

وی همچنین افزود: ایران در برابر جنایات آمریکا مدعی است و شکایات مردم ایران نه دولت آن، که تا به امروز به بیش از 360 شکایت علیه دولت آمریکاست را رسیدگی و دادگاه های ما خسارتی بالغ بر 130 میلیارد دلار توسط دولت آمریکا به نفع شهروندان آسیب دیده از اقدامات این کشور را صادر کرده است. 

دادخواست غرامت 130 میلیاردی ایران از آمریکا به خاطر ناآرامی های اخیر - اسپوتنیک ایران
دادخواست غرامت 130 میلیاردی ایران از آمریکا به خاطر ناآرامی های اخیر

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای دکتر سید محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به گفتگو نشسته است.

منظور از جنایات به طور دقیق تر چیست؟

طبیعتا دولت آمریکا در ایران هم کودتا کرد و هم با ایجاد ثبات از حکومت استبداری وقت شاه حمایت کرد و بعد از انقلاب ایران از صدام حسین حمایت کرد و با کمک اروپاییان به دولت بعث عراق سلاح های شیمیایی علیه ملت ایران را داد و تحریم های ظالمانه ای که در طول 40 سال علیه مردم مظلوم ایران تحمیل کرد و از تروریست ها در داخل کشور حمایت کرد.

© Photo / COURTESY SEYED MOHAMMAD MARANDIدکتر سید محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
علت درخواست 130 میلیارد دلار غرامت ایران از آمریکا چیست؟  - اسپوتنیک ایران
دکتر سید محمد مرندی، تحلیلگر سیاسی و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران

در همین آشوب های اخیر ایران توسط آمریکا و متحدان اش در منطقه گروه های مسلح خطرناکی تامین مالی شدند و به اماکن حیاتی چون پالایشگاه ها مراکز حساس طرح حمله انجام دادند. این در حالی است که این اقدامات اصلا به اعتراضات مسالمت اخیر در ایران مربوط نمی شود و هیچ کشته ای در روز اول اعتراضات وجود نداشت. چرا که مردم عادی هیچ گاه به مراکز حساس کشور با آرپیچی و سلاح های مختلف حمله نمی کنند، این اقدامات هدف دیگری داشته است و این نشان دهنده سازمان دهی شدن گروه های ترورریستی برای سوء استفاده از اعتراضات مردم است تا به کشور بتوانند آسیب بزنند، گرچه حملاتشان موفقیت آمیز نبوده اما خسارات زیادی به اماکن دولتی زدند اما ناکام ماندند.

بیشترین تعداد آمار کشته شدگان نه در خیابان ها بلکه در همین حملات سازمان یافته صورت گرفته رخ داده است. 

  ایران به پرداخت غرامت هنگفت در آمریکا محکوم شد - اسپوتنیک ایران
ایران به پرداخت غرامت هنگفت در آمریکا محکوم شد

کشته شدن افرادی از نیروی انتظامی یا دیگر نیروهای مسلح کشور نشان دهنده این است که طرف مقابل از خشونت استفاده کرده است. وگرنه در هیچ کجای جهان پذیرفته نیست که در آشوب ها، نیروهای نظامی و انتظامی آن کشور کشته شوند.

چندی پیش ایران از دستگیری اغتشاشگرانی که توسط سرویس های اطلاعاتی بیگانه هدایت می شدند خبر داد. آیا ثبت 360 مورد شکایتی توسط مردم مربوط به این آشوبگران است؟

خیر، این شکایات مربوط به آشوب های هدایت یافته اخیر در ایران نمی شود. این مربوط به اقدامات ناروای آمریکا از قبل سال 1357 تا به امروز است بحث امروز و دیروز نیست، وقتیکه آمریکا اجازه ورود دارو به کشور را نمی دهد می توان پی به ماهیت رژیم آمریکا برد که تا چه میزان جنایت به مردم ایران روا داشته است.

کدام سرویس های خارجی دست در پس این اقدامات داشته اند؟

بنا بر چیزهایی که شنیده ام، آمریکایی ها و سعودی ها در این آشوب ها نقش پر رنگی داشته اند.

با توجه به قطع روابط کامل دیپلماتیک و اقتصادی ایران با آمریکا، در صورت صدور رای مثبت دادگاه، ایران چطور می تواند این مبلغ را دریافت کند؟

بحث اصلی این نیست که چطور مبلغ شکایتی به ایران می رسد و ایران چطور دریافت می کند، بحث اصلی این است که گقتگمان آمریکایی ها طلبکارانه است، ایالات متحده آمریکا معمولا بعد از اینکه بدبختی را به ملتی تحمیل می کند و کشوری را تخریب می کند چون: عراق، سوریه، فلسطین، افغانستان، ویتنام، بولیوی؛ سپس با لحنی طلبکارانه نیز رفتار می کند و مدعی می شود. ایران با این روش در حقیقت به لحن زورگویانه و گفتمان آمریکا پاسخ می دهد و می خواهد این حالت را در هم بشکند.

شانس پیروزی ایران در دادگاه بین المللی لاهه چقدر است؟ 

درخواست غرامت ایران از آمریکا - اسپوتنیک ایران
درخواست غرامت ایران از آمریکا

دادگاهی وجود ندارد در دنیا که بتواند بطور عادلانه تصمیم گیری کند و تصمیمی علیه دولت آمریکا اتخاذ کند و آمریکا از آن رای تبعیت کند. آمریکایی ها به قوانین بین المللی احترام نمی گذارند و ارزشی برای آن قائل نیستند و از آن تبعیت نمی کنند. همانطور که دادگاه لاهه چندین بار رای به ایران داده، بطور مثال داگاه بین المللی در رابطه با تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران توسط آمریکا رای صادر کرد ولی در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت و آمریکا تحریم ها را لغو نکرد. آمریکا به قوانین حقوق بشر و بین المللی احترامی قائل نیست، هدف ایران این است که این گفتمان آمریکایی ها که همیشه خود را استثنا و برتر از دیگران نشان می دهند را در هم بشکنند.

مهندس سامان نیازی ، معاون امور بین الملل موسسه بین المللی صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک در خصوص نحوه دریافت 130 میلیارد دلار غرامت درخواستی ایران از آمریکا با توجه به وجود تحریم ها و عدم ارتباط اقتصادی میان دو کشور گفت:

ادله اثبات ادعای جمهوری اسلامی ایران در خصوص حمایت خارج نشینان و عوامل بیگانه ضد انقلاب از آشوبگران ضد منافع ملت مطابق همه نظامات حقوقی ، قابل پذیرش و مبرهن است.
به حکایت اقاریر قاطع مقامات آمریکا به ویژه آقایان ترامپ و پمپئو و رسانه های منتسب به آمریکا و عربستان و نیز   تبلیغ آنها به تخریب و اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تردیدی در اصل ادعا وجود ندارد و البته اقاریر افراد دستگیر شده نیز موید و مکمل این ادعاهاست. حسب قواعد کلی حقوقی اقرار فرد عاقل علیه خودش نافذ و شاه‌دلیل اثبات واقعه و ادعا است.

© Photo / COURTESY SAMAN NIYAZIمهندس سامان نیازی ، معاون امور بین الملل موسسه بین المللی صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل
علت درخواست 130 میلیارد دلار غرامت ایران از آمریکا چیست؟  - اسپوتنیک ایران
مهندس سامان نیازی ، معاون امور بین الملل موسسه بین المللی صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و کارشناس مسائل بین الملل

در خصوص صدور احکام (بیش از 360 پرونده آن هم با ارزش 130 میلیارد دلار رأی صادر شده مبنی بر محکومیت دولت آمریکا و به نفع مردم آسیب دیده صادر شده) توسط قوه قضائیه نیز این حق برای جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران به عنوان ذی نفعان رای صادره و متضررین واقعی تحریمها وجود دارد که اموال و دارایی های آمریکا و متحدینش در پرونده مطروحه را در کشورهای ثالث که پروتکل های مشترک حقوقی و قضایی با جمهوری اسلامی ایران دارند و یا اینکه حسب قواعد بین الملل و کنوانسیونها موظف به همکاری هستند به نفع ملت ایران توقیف کنند.

ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد حقوق بشری از عملکرد قوه قضائیه در زمینه صدور این احکام که در راستای احقاق حقوق ملت بزرگ ایران است تقدیر می کنیم و از دستگاه دیپلماسی میخواهیم با پیگیری هرچه بهتر و بیشتر نسبت به کمک در اجرای این احکام، همکاری ویژه ای با دستگاه قضایی داشته باشد. آمریکا تشکیلات خود را دارد و سوئیس محافظ منافع آمریکا در ایران است. اما جمهوری اسلامی ایران می تواند از سازمان ملل متحد استفاده کند و پیگیری های خود را از سازمان های بین المللی من جمله دادگاه لاهه و سازمان ملل متحد نماید و پیگیر حق خود باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала