گزارش و تحلیل

اوراق بهادار روسیه؛ جلیقه ای ضد گلوله

© AFP 2023 / Daniel Roland اوراق بهادار روسیه؛ جلیقه ای ضد گلوله
 اوراق بهادار روسیه؛ جلیقه ای ضد گلوله    - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از فوربس: بازار اوراق بهادار پوتین بهتر از بازار شی یا ترامپ است.

فوربس افزود: وراق قرضه روسی تبدیل به اوراق بهاداری است که شما باید داشته باشید - و نه تنها در اروپا، جایی که بازده نزدیک به صفر است، بلکه   شرکت های آمریکایی نیز که می خواهند بابت اوراق بهادار موجود   پول دریافت کنند، باید آنها را داشته باشند.

با توجه به اینکه میزان اوراق قرضه با بازده منفی در جهان در حدود 15 تریلیون دلار است، OFZ های 10 ساله روسیه برای همه بسیار جذاب به نظر می رسند، زیرا بازده آنها به روبل حدود 6.4 درصد است.

بازده اوراق قرضه دلار روسیه با سررسید در سال 2027 بالغ بر 4.25 درصد است. اوراق قرضه دولت آلمان عموماً دارای بازده منفی -0.35٪ است. و بازده اوراق خزانه داری 10 ساله ایالات متحده فقط 1.8٪ است. علاوه بر این، این کشورها بدهی خارجی دارند که می تواند سرمایه گذاران بلند مدت را بترساند. روسیه عملاً هیچ بدهی ندارد.

جیمز بارینو(James Barrineau) ، مدیر گروه اوراق بهادار اقتصاد کشورهای در حال پیشرفت در شرکت سرمایه گذاری شرودرز (Schroders Investment) نیویورک گفت: آنها تبدیل به یک موجود ضد گلوله شده اند و می توانند بدهی های خارجی خود را از محل ذخیره بانک مرکزی پرداخت کنند. علاوه بر این، آنها نرخ بهره را پایین می آورند. ارز شان بسیار پایدار است و آنها توانایی مالی دارند و می توانند برای اقتصاد خود پول خرج کنند.

ذخایر ارزی روسیه بیش از 433 میلیون دلار و ذخایر طلای پولی آن معادل 107.9 میلیون دلار است. اینها بزرگترین ذخایر ارزی در بین بازارهای عمده پیشرفه به جز ذخیره بیش از سه تریلیون دلاری چین است.

با توجه به نرخ بهره فوق العاده پایین اوراق قرضه دولتی اروپا و سود سهام بالاتر که توسط شرکت های روسی پرداخت می شود، سرمایه گذاران بیشتر به اوراق بهادار روسی علاقه مند هستند.

در اینجا برخی از معروف ترین شرکت های روسیه و سود سهام آنها برآورده شده است: 

سود سهام اپراتور زنجیره خرده فروشی Magnit به اندازه 8.62٪ است. سود سهام گروه رقیب 5 Retail Group  - 4.15٪ است.

سود سهام  شرکت Lukoil، یک شرکت خصوصی نفت که دارای پمپ بنزین حتی در نیویورک است ، 5.05٪ است. امسال سهام آن 39٪ افزایش یافت.

سود سهام شرکت غول پیکرمخابرات Mobile TeleSystems  - MTS که در بورس نیویورک - NYSE معامله می شود، 5.7٪ است. در مقایسه با سال گذشته، سهام  MTS   26.4٪ افزایش یافته است.

سود سهام  VanEck - RSX  روسیه در تاریخ 15 نوامبر ٪3.91 بود.

شکاف بین روسیه و اتحاد شوروی حداقل با سه بحران مالی همراه بود که هر یک ضربه مهیبی به کشور وارد کرد. پس از فروپاشی شوروی، بسیاری از روس های ثروتمند پول خود را در شرکت های خارجی   مخفی کردند، در حالی که هنوز هم در کشور مشکل فرار مغزها وجود دارد. دانشمندان و کارشناسان فنی روسی در آمریکا و اروپای غربی کارمی کنند. همه اینها به همراه شاخص های جمعیتی پایین، افت قیمت نفت و گاز و تحریم های آمریکا به یک عامل منفی جدی برای روسیه تبدیل شده است.

روسیه به پدیده های منفی عادت دارد

 بحران بانکی سال 1995 که باعث بروز بحران مالی سال 1998 شد، به این واقعیت منجر شد که سرمایه گذار داخلی ایده سرمایه گذاری در سهام و اوراق قرصه را کنار بگذارد. سرمایه داری برای شان بعنوان ناکامی بود

چند سال بعد ، آنها املاک و مستغلات را در دست گرفتند و یک حباب مسکن مانند چینی را ساختند که در سال 2008 ترکید، اما هرگز بهبود نیافت.

یازده سال گذشته است و قیمت املاک و مستغلات روسیه به دلار تقریباً 60 درصد پایین تر از آن شده است که در اوج بازار قرار داشته است. علاوه بر این، از آنجایی که خانم الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی،    روبل را از راهرو تنگ آن در برابر دلار بیرون کشید، پول روسیه به میزان قابل توجهی  ضعیف شد. پیش از این، روبل بیش از 30 دلار در برابر یک دلار بود اما امروز نرخ آن در سطح بالای 60 است.

از آنجایی که املاک و مستغلات دیگر بازده سرمایه گذاری سابق را برای روس ها فراهم نمی کند، افرادی که سرمایه کافی برای باز کردن حساب در خارج از کشور ندارند، مجبورند پول خود را در بانک های روسی نگه دارند یا دوباره به بازار سهام رو بیاورند.

این افزایش آهسته اما پایدار در اعتماد  تا حدودی به دلیل گذشت زمان اتفاق افتاد و بخشی از آن، نتیجه یک سری از تغییرات اساسی تر در قوانین اوراق بهادار روسیه بود.

از سال 2007 تعداد افراد ثبت شده به عنوان مشتری در بورس مسکو 120٪ افزایش یافته است.

قانون حمایت از سرمایه گذاران بهبود یافته است. یک سیستم بیمه سپرده ها ایجاد شده است. به دلیل رقابت با بانک های خارجی اروپا و ایالات متحده، بانکهای پس انداز تأسیس و به سطح حرفه ای ارتقاء داده شدند. بانکهای روسی طبق قوانین سختگیرتری، دقیقاً مشابه آنچه در بانکهای غربی قابل اجرا است، تکمیل شدند. سیستم بانکی روسیه آهسته آهسته تنظیم و روبراه می شود.

انتظار می رود، تولید ناخالص ملی روسیه در سال آینده  تقریبا دو درصد افزایش یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала