گزارش و تحلیل

برترین داور سال آسیا از ایران تا استرالیا

© Photo / IRNAعلیرضا فغانی، داور برجسته و موفق ایرانی
علیرضا فغانی، داور برجسته و موفق ایرانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
براساس اعلام فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال، علیرضا فغانی، داور مطرح ایرانی در رده دوازدهم بهترین داوران دنیا قرار گرفت.

به گزارش اسپوتنیک، علیرضا فغانی داور بین المللی و مطرح فوتبال ایران در لیست بهترین داوران فوتبال جهان در سال 2019، رده دوازدهم را به خود اختصاص داد.

در این رده بندی علیرضا فغانی با 13 رای در رده دوازدهم و دمیر اسکومینا داور اهل کشور اسلوونی با 136 رای به عنوان بهترین داور سال قرار گرفتند.

این داور ایرانی مدتی پیش به کشور استرالیا مهاجرت کرد و داوری را در لیگ باشگاهی این کشور ادامه می دهد، اما همچنان در عرصه بین المللی با نام ایران حاضر می شود.

علیرضا فغانی، در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به این موضوعات داوری پرداخت.

مهاجرت داور سرشناس ایرانی به استرالیا - اسپوتنیک ایران
مهاجرت داور سرشناس ایرانی به استرالیا

چند سالی است که عنوان برترین داور آسیا در مراسم بهترین‌ های قاره وجود ندارد، مگر اینکه داوران در رقابتهای بین المللی اتفاقاتی را رقم بزنند. به عنوان مثال بخاطر حضور تیم داوری ایران در فینال المپیک 2016 و رده بندی جام جهانی 2018 به ما جایزه "اسپشیال اوارد" تعلق گرفت. اما در بخش آمار فیفا، یک نظرسنجی در بین روزنامه نگاران 90 کشور جهان برگزار شده که در این نظرسنجی من در رتبه دوازدهم دنیا قرارگرفته ام و آقای ایراماتوف چند رتبه پاینتر از من قرار گرفته و از این نظر بنده را به عنوان برترین داور آسیا معرفی می کنند.  

این داور برجسته ایرانی، دلیل مهاجرت خود به کشور استرالیا را مسائل خانوادگی مطرح کرد و افزود؛ در استرالیا شرایط به گونه ای پیشرفت که توانستم به عنوان داور تمام وقت در لیگ این کشور کار قضاوت را دنبال کنم و در صحنه بین الملی نیز همچنان به عنوان نماینده ایران به فعالیت خود را ادامه می دهم.

فغانی درباره شرایط داوری در استرالیا و ایران نیز گفت؛ شرایط داوری و فوتبال در استرالیا از برنامه ریزی و سازماندهی مناسبی برخوردار است و این کشور جزو معدود کشورهایی است که از "وی ای آر" استفاده می کند و روند مثبتی دارد.  

وی در خصوص مسائل داوری و اعتراض زیاد بازیکنان ایرانی به داوران نیز اظهار داشت، اعتراضات از گذشته در فوتبال ایران وجود داشته و ما به نوعی چوب این اعتراضات را نیز خورده ایم. باید یک اتاق فکر با حضور کارشناسان فوتبال ایجاد شود و از فوتبال پایه به این موضوع پرداخته شود. اما این موضوع همیشه وجود داشته که ما از اعتراضات به داوری لطمه خوردیم و لذتی از بازی فوتبال نبرده ایم.  

علیرضا فغانی در پایان گفت: انسان همیشه به امید و هدف زنده است و از آنجایی که من به همراه کمک داورهای ایرانی به عنوان کاندیدای داوری مسابقات جام جهانی قطر انتخاب شده ایم و امیدوارم بتوانیم همانند گذشته خاطرات خوبی به جا بگذاریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала