گزارش و تحلیل

علت حملات پیاپی به مراکز دیپلماتیک ایران در عراق چیست؟

© AP Photo / Hadi Mizbanعلت حملات پیاپی به مراکز دیپلماتیک ایران در عراق چیست؟
علت حملات پیاپی به مراکز دیپلماتیک ایران در عراق چیست؟  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا مزدوران خود را تشویق می کنند بر علیه ایران شعار دهند. آمریکا وقتی نمی تواند مستقیما با ایران وارد جنگ شود، توسط عوامل خود در کشورهای دیگر وارد این کار می شود.

در برابر موج اعتراضات عراق در 27 نوامبر، کنسولگری ایران در نجف مورد حمله قرار گرفت؛ معترضین ساختمان دیپلماتیک ایران در نجف را به آتش کشیدند.

در پی این حملات به دیپلمات های ایرانی صدمه ای وارد نشد. تهران اعتراض شدید خود را به بغداد ابراز کرد.

دکتر عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه ای در روز پنج شنبه به سفیر عراق در تهران اعلام کرد: وظیفه دولت عراق محافظت از دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک است و ما از دولت عراق می خواهیم تا اقدامات موثر و قاطعی را علیه عناصر متجاوز انجام دهد. 

معذرت خواهی عراق از ایران بابت حمله به کنسولگری - اسپوتنیک ایران
عذرخواهی عراق از ایران بابت حمله به کنسولگری

در جریان درگیری با معترضین در نزدیکی کنسولگری ایران در نجف (جنوب عراق) 47 پلیس زخمی شدند.

استاندار نجف الیاسری وضعیت حکومت نظامی در استان را اعلام کرده است.

این دومین حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق توسط معترضین عراقی است.

پیشتر در 4 نوامبر، تظاهر کنندگان خشمگین سعی کردند تا به کنسولگری ایران در کربلا حمله کنند، که با مقاومت نیروهای امنیتی برای محافظت از اماکن مواجه شدند، که منجر به زخمی شدن حداقل 20 نفر از جمله 17 نفر از نیروهای امنیتی شد.

به نقل از رسانه های دولتی ایران، امحمد علی الحکیم وزیر امور خارجه عراق در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران آقای محمد جواد ظریف، ضمن عذرخواهی از ایران، بر تعهد دولت متبوع خود برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات های ایرانی تاکید کرد. این عذرخواهی بابت حمله به ساختمان کنسولگری ایران در شهر نجف در جنوب عراق در شب گذشته رخ داد.

پشت پرده حملات به مراکز دیپلماتیک ایران در عراق چه چیزی قرار دارد؟ چرا اعتراضات داخلی عراق به سمت مخالفت با ایران پیش رفته است؟

در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با سید هادی افقهی، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی به گفتگو نشسته است.

وی متعقد است که بازیکنان خارجی (مخالفان سیاسی ایران) از اعتراضات عراق برای تاثیر بر تهران استفاده می کنند. سید افقهی گفت:

این اولین بار نیست که به کنسولگری ایران در نجف و دیگر شهرهای عراق حمله می شود. حدود 10 تا 12 روز قبل، طرفداران محمود الصرخی که یکی از روحانیون مخالف ایران و مخالف مرجعیت در عراق است، دار و دسته خود را جمع کرد و دو سه تا اتوبوس از استان های جنوب و اطراف کربلا را جمع آوری نمود و دستور حمله به کنسولگری ایران در کربلا را صادر نمود که با عکس العمل به موقع عشایر کربلا رو به رو شد و دلجویی و از سرکنسول ایران نمودند.

دیشب نیز حمله ای به سرکنسولگری ایران صورت گرفت که متاسفانه باعث خسارات مادی شد، زیرا حدود نیم ساعت قبل، از این حمله توسط پلیس ضد شورش عراق 

ایران نه بولیوی است نه عراق و نه لبنان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران نه بولیوی است نه عراق و نه لبنان
ممانعت بعمل آمد. ولیکن طرفین در این حادثه درگیر شدند که جمعیت افراد بیشتر از پلیس بود، در نهایت 15 پلیس زخمی و راهی بیمارستان شدند. ریشه های این اقدامات مشخص است، ما می دانیم که آمریکایی ها به وضوح در سیاست عراق دخالت می کنند. سفارت آمریکا اقدام دولت عراق برای جلوگیری از اغتشاش توسط برخی شبکه های تلوزیونی را، محکوم نموده است. این دخالت مستقیم آمریکا در امور داخلی عراق است و مزدوران خود را تشویق می کنند بر علیه ایران شعار دهند و این نشان می دهد آمریکا معاهدات بین المللی را زیر پا گذاشته است. ایران باید درخواست جلسه اضطراری در طرح شورای امنیت را ارائه بدهد. 

زیرا این اقدام در ایران علیه سفارت عربستان در تهران صورت گرفت و محاکمه شدند، عربستان دو سه جلسه را در شورای امنیت قرار دادند. این اتفاقات باید متوقف شود و باید با مسببان مقابله قاطع شود. ما با احضار سفیر عراق در ایران به شدت اعتراض خود را به ایشان ابلاغ کردیم. اما قطعا آمریکا غیر از این مقابله فیزیکی می خواهد بین روابط خوب ایران و عراق ایجاد تشنج نماید. زیرا ایران خیلی از طرح های آمریکا  را در چارچوب محور مقاومت با شکست رو به رو کرده است.
و آمریکا اعلام نموده ما مبلغ 7 میلیارد دلار در این منطقه هزینه کرده ایم که اکنون با شکست رو به رو شده ایم. آمریکا می داند که مسبب این موضوع ایران و کشورهای هم پیمان ایران است. بدیهی است که آمریکا وقتی نتواند به طور مستقیم با ایران وارد جنگ شود، با استفاده از مزدوران خود دستور می دهد که به نمایندگی های ایران حمله کند. ایران نیز می تواند به نمایندگی های آمریکا در کشورهای دیگر حمله کند، اما این کار درست نیست. ما نمی خواهیم با آمریکا در عراق، جنگ خود را تصفیه حساب کنیم.

دست سوم در اغتشاشات و حملات به کنسولگری های ایران در عراق

اسپوتنیک: خصومت اپوزیسیون عراق با ایران بر سر چیست؟ چه شعارها و مطالباتی دارند؟ به چه صورت بیشتر حملات به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق رخ داده، حملات سازمان یافته بوده یا می توان حرکتی خودجوش تلقی کرد؟

افقهی: ما باید تظاهرات را با اعمال تروریستی جدا کنیم، اکنون بیش از یک ماه است که مردم عراق یک تظاهرات آرام و مطالب صنفی خود را مطرح می کنند، مردم عراق نه دست به خشونت زدند و بر علیه ایران شعار ندادند. اما این آمریکا و اسرائیل هستند که گوش به فرمان آمریکا هستند و این کارهای تروریستی انجام دادند. بنابراین ما در عراق چیزی به عنوان اپوزیسیون مخالف ایران نداریم. بعضی از اپوزیسیون من جمله کمونیست ها، جناح های ملی گرا و برخی جناح های مدعی پیرو صدر هستند، این ها نظراتشان با ایران متفاوت هستند، اما هیچ گاه دست علیه خشونت زدند. این خشونت ها با هدایت آمریکا علیه ایران است.

این هشدار را آقای قادر عبدالمهدی اعلام نمود که حساب مردم تظاهر کننده دنبال اصطلاحات جدا از گروه های مشکوک جدا است که دست به عملیات و حمله به مراکز دولتی و دیپلماتیک و غارت می زنند، ما با انها به شدت برخورد می کنیم. در واقع می توان گفت که با این شیوه قتل و غارت، ارعاب و تهدبد نمی توان اصلاحات انجام داد.

از ابتدا تمام مسئولان از رهبر ایران ، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران اعلام نمودند که تهران هیج وقت در امور داخلی عراق دخالت نمی کنیم و اما از مطالبات به حق مردم دفاع می کنیم، همانگونه که اقای سیستانی عرض کردند باید به مطالبات مردم عراق رسیدگی شود.

سید هادی افقهی متعقد است که اعتراضات عراق حتی و به اتش کشیدن ساختمان های دیپلماتیک ایران در این کشور نمی تواند بر روابط دو کشور تاثیر بگذارد. وی بیان داشت: 

قطعا این اتفاق نمی افتد، زیرا در زمان صدام 8 سال جنگ میان دو کشور بود که کشته و مفقودان بسیاری هر دو طرف دادند. اما وقتی دولت صدام فروپاشید ، مردم ایران و عراق همدیگر را در آغوش کشیدند، زیرا روابط بین ملت های ایران و عراق در هم تنیده است که خیلی از خانواده های ایرانی با عراقی ها در مرزها ازدواج نموده اند. لذا روابط دینی فرهنگی اقتصادی و امنیتی میان دو کشور نمی تواند به سادگی گسسته شود.

آقای حسین رویروان کارشناس علوم سیاسی در ایران از دانشگاه تهران، رئیس سابق صدا و سیمای ایران در بیروت در گفتگو با اسپوتنیک نیز اظهار داشت که پشت پرده این حملات به اماکان دیپلماتیک ایران در عراق اشرار دشمنی هستند:

مشخص است که  تعداد اندکی این کار را کردند، از جنوب عراق به نجف آمدند و این اغتشاشات را با همکاری سرویس های اطلاعاتیدیگر کشورها انجام داده اند.

وی در پاسخ اسپوتنیک به سوالی که رفتار مقامات ایرانی بر اساس قوانین بین المللی در چنین شرایطی چگونه باید باشد، گفت:

اولا کنوانسون وین توسط همه کشورها امضا نمودند و روابط دیپلماتیک در دنیا بر اساس کنوانسیون وین به امضا می رسد. حفظ اماکن دیپلماتیک با کشور مقابل است، و زمانی که در ایران حمله ای صورت می گرفت، دولت ایران هزینه های آن را می داد و الان هم به همین صورت است، باید هم اکنون بر اساس کنوانسیون وین اعمال شود و دولت عراق مسئول هر گونه تخریب در کنسولگری ها و مراکز ایران در این کشور است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала