گزارش و تحلیل

آتش زدن سرکنسولی عزم ایران را بیشتر خواهد کرد

© AFP 2023آتش زدن سرکنسولی عزم ایران را بیشتر خواهد کرد
آتش زدن سرکنسولی عزم ایران را بیشتر خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم اینکه ایالات متحده و متحدین اش اقدام به اشغال عراق نمودند اما ایران و متحدین ایران همیشه دست برتر در این کشور و منطقه را داشتند و دارند.

قطعا این ماجرا برای آمریکا و عوامل آن در عراق بسیار سنگین بوده و هست.

علیرغم همه تحریم هایی که ایالات متحده چهل سال است بر ایرانی ها تحمیل کرده تا ایران را ضعیف کند، اما بر عکس روز به روز قدرت و توانمندی ایران در منطقه و جهان افزایش می یابد و ایرانی ها از مرزهای چین گرفته تا مرز های دریای مدیترانه نفوذ پیدا کرده اند.

نفوذ و اقتداری که پس از ظهور اسلام تا به حال به صورت تاریخی هم که حساب کنیم، برای ایرانی ها بی سابقه بوده.

سالها است که آمریکا ومتحدین آن تلاش می کنند به شیوه های مختلف با نفوذ ایران در منطقه بکاهند، در برهه هایی با جنگ وبرهه هایی با سیاست و فشارهای اقتصادی.

از ایجاد گروه های تروریستی مانند داعش گرفته تا تشویق کردهای عراق برای جدایی از این کشور تا اخیرا راه اندازی تظاهرات برای مقابله با موفقیت های ایران در عراق همه و همه جزو تلاش هایی است که آمریکایی ها و متحدین شان بر علیه ایران و متحدین اش در عراق راه انداخته اند.

عامل به آتش کشیدن کنسول ایران در نجف + عکس - اسپوتنیک ایران
عامل به آتش کشیدن کنسولگری ایران در نجف + عکس
شاید برخی به یاد نداشته باشند اما همه متفق القول هستند یک روز مانده به اعلان استقلال اقلیم کردستان عراق از این کشور با حمایت آمریکا و اسراییل و عربستان سعودی، این سردار قاسم سلیمانی بود که نقشه های آمریکایی ها را به هم زد و اجازه نداد جنگ داخلی جدیدی در عراق کنار مرز های ایران شروع شود.

قطعا در صورتی که پروژه آقای بارزانی برای جدایی انجام می شد دولت مرکزی عراق مجبور می شد به اقلیم کردستان حمله کند تا بر این منطقه را بازپس گیرد و خون بسیاری از مردم بی گناه به دلیل نقشه آمریکایی ها ریخته می شد، قطعا آمریکایی ها هم این را می دانستند اما می خواستند پس از پایان جنگ دولت مرکزی عراق با داعش جنگ داخلی دیگری در عراق راه بیاندازند.

در انتخابات مجلس عراق هم علیرغم تلاشهای آمریکا و متحدین آن در نهایت ایران و متحدین ایران موفق شدند اکثریت کرسی های مجلس را به دست آورند، دقیقا مانند لبنان، اما بحث این مقاله مربوط به لبنان نیست.

باز هم بر کسی پوشیده نیست که تلاش های سیاسی ایران علیرغم همه سنگ اندازی های آمریکا و متحدین آن در این کشور موفق شد تا کمک کند یک دولت در عراق تشکیل شود.

آمریکایی ها تلاش کردند به اشکال مختلف بر دولت تازه تشکیل یافته اعمال نفوذ کنند اما آقای عادل عبد المهدی فردی نبود که تحت تاثیر این اعمال نفوذ ها قرار گیرد و همه اذعان دارند که به همین دلیل آمریکایی ها و متحدین شان طرح توطئه جدیدی را بر علیه دولت وی در عراق پیاده کردند.

حال ایالات متحده و متحدین اش نقشه جدیدی را در پیش گرفته اند، نقشه ای که قبلا در برخی کشورها مانند اکراین و کشورهای آمریکای لاتین و ... بخوبی جواب داده، سرنگونی دولت های منتخب از طریق هرج و مرج وکشاندن شلوغ کاری.

آخرین موفقیت آنها در در بولیوی از همین روش بود.

آنها بخوبی می دانند تا زمانی که حمایت وپشتیبانی ایران از دولت منتخب مردمی در عراق وجود دارد امکان سرنگونی آن نیست و به همین دلیل هم این بار از مزدوران وعوامل نفوذی خود در میان شیعیان عراق استفاده کرده اند تا ضربه به دولت مرکزی عراق را از جایی وارد کنند که عموما پایگاه این دولت به حساب می آید.

 مایک پنس با رئیس جمهور عراق دیدار می کند - اسپوتنیک ایران
سفر غیر منتظره معاون رئیس جمهور آمریکا به عراق
توجه داشته باشید اول مناطق سنی را به آشوب کشاندند بعد سعی کردند جنگ در کردستان عراق راه بیاندازند امروزه به سمت شیعیان عراق رفته اند.

بر اساس این طرح اگر میان شیعیان تفرقه ایجاد شود هم قدرت دولت مرکزی عراق تضعیف می شود هم اینکه امکان ایجاد آشوب از طرق دیگر در عراق بسیار راحت تر خواهد بود.

تا به حال وحدت و یکپارچگی شیعیان بود که همه توطئه های آمریکا را ناکار می گذاشت.

آنها برای ضربه زدن به وحدت شیعیان نیاز دارند هم جایگاه ایران در عراق را متزلزل کنند هم جایگاه مرجعیت به رهبری آیت الله سیستانی.

اینکه آنها بخواهند مجموعه ای را اجیر کنند تا به کنسولگری ایران در کربلا و یا نجف حمله کنند و آن را به آتش بکشند شاهکار به حساب نمی آید.

همه مراکز دیپلماتیک ایران در عراق، بر عکس آمریکا، در مناطقی وجود دارند که مردمی می باشند و ایرانی ها خود را به منطقه سبز در بغداد محصور نکرده اند و یا اینکه یک هزار و پانصد سرباز به عنوان دیپلمات به عراق نبرده اند تا از سفارت شان حمایت کنند.

تصور اینکه مثلا با آتش زدن کنسولگری ایران ایرانی ها تضعیف خواهند شد تصوری اشتباه بیش نیست.

ایرانی ها بخوبی می دانند عوامل آمریکایی ها چه کسانی هستند و قطعا هیچ وقت رابطه خود با دولت عراق را گرو رفتار مزدوران و عوامل آمریکا و عربستان و اسراییل در عراق قرار نخواهند داد.

همین چند هفته پیش که مزدوران آمریکا و متحدین اش به کنسولگری ایران در کربلا حمله کردند عشایر و شخصیت های مردمی کربلا برای دلجویی از ایرانی ها به کنسولگری رفتند و بر عکس تصور مزدوران آمریکا و متحدین اش موقعیت ایران در کربلا قویتر هم ظاهر شد.

محال است حمله ای به آمریکایی ها در عراق یا جای دیگری در جهان بشود و مشاهده کنید عشایر و شخصیت های مردمی آن منطقه از جهان برای دلجویی مثلا به سفارت آمریکا بروند.

مگر اینکه هلهله کنان برای ابراز خوشحالی به آنجا بروند.

ایرانی ها بسیار در این زمینه ها زیرک هستند و قطعا از این ماجرا به عنوان فرصتی جهت نمایش مظلومیت خود استفاده خواهند کرد و با اقتدار دو چندان به کار خود در عراق ادامه خواهند داد.

قطعا هم این ماجرا به ایرانی ها ثابت خواهد کرد که راه صحیح را پیش گرفته اند و تلاش خواهند کرد روابط خود با عراق را بیشتر از پیش تقویت کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала