گزارش و تحلیل

آمریکا در عربستان؛ گربه نگهبان گوشت

© AP Photo / Hassan Ammarآمریکا در عربستان؛ گربه نگهبان گوشت
آمریکا در عربستان؛ گربه نگهبان گوشت   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک، رئیس جمهور آمریكا افزایش حضور نطامی کشور خود در عربستان سعودی را خبر داد. هدف واشنگتن چیست؟

محقق ویکتور نادئین- رایفسکی، در مصاحبه با رادیوی این آژانس چنین اظهار کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نامه ای به کنگره نوشت: بزودی ایالات متحده یگان های اضافی را برای محافظت از تأسیسات نفتی به عربستان سعودی می فرستد.

در این نامه آمده است: "اولین یگان های نظامی همینک به عربستان سعودی آمده اند، بقیه در هفته های آینده وارد خواهند شد. در نتیجه ، تعداد کل نیروهای مسلح ایالات متحده در پادشاهی عربستان سعودی به تقریباً 3000 نفر خواهد رسید." 

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد که پرسنل نظامی تا زمانی که حضور آنها لازم باشد در آنجا باقی خواهد ماند. سامانه های راداری و پدافند هوایی نیز به عربستان سعودی ارسال می شود.

ویکتور نادئین- رایفسکی مدیر موسسه مطالعات سیاسی و اجتماعی منطقه دریای سیاه و خزر و کارمند ارشد علمی موسسه اقتصاد جهانی و مناسبات بین المللی مسکو در گفتگو با اسپوتنیک چنین گفت: "این یک چرخش بسیار جالب است. به دنبال حوادث در سوریه ، موقع عربستان سعودی فرا رسیده و همه چیز بدور نفت می چرخد. حمله هواپیماهای بدون سرنشین (در ماه سپتامبر به تاسیسات نفتی در عربستان سعودی) شوک جدی برای واشنگتن بود - این یک شکست آشکار در سیستم های پدافند هوایی آمریکا است. حالا آنها مجبورند ناکامی  سیستم دفاعی خود را به نحوی تبرئه و جبران کنند. از سوی دیگر آنها وظیفه دارند صادرات نفت استخراجی آمریکا را تامین کنند.

ویکتور نادئین- رایفسکی ادامه داد: "آمریکایی ها به افزایش جدی قیمت نفت یا افت جدی آن نیازی ندارند، زیرا در این صورت چاه هایی که شرکت های آمریکایی در آنها کار می کنند، سود خود را از دست می دهند. شاید این نکته نقش ایفا می کند."

ویکتور نادئین- رایفسکی گفت: " تصمیم رئیس جمهور آمریکا عواقب سیاسی هم خواهد داشت.

 مطمئناً ، تقویت نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی همچنین تلاش های بیشتر برای برقراری روابط با ایران را زیر سوال می برد. به نظر می رسد که آنها دیگر این هدف را دنبال نمی کنند  و درگیری ادامه خواهد یافت."

گفتنی است، در 14 سپتامبر چند تأسیسات نفتی در عربستان سعودی مورد حمله پهپادها قرار گرفت. قیام کنندگان حوثی یمن، که ائتلافی به رهبری عربستان سعودی علیه آنها می جنگد، مسئولیت این حمله بعهده گرفتند. ایالات متحده اعلام کرد که هیچ مدرکی دال بر اینکه آن حمله از یمن بود در دست نیست و ایران را متهم کرد. ائتلاف به رهبری عربستان سعودی همچنین معتقد است كه تهران در این حملات دست داشته است. ایران این ادعاها را رد می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала