گزارش و تحلیل

قواعد بین المللی مهمتر از خواست اروپایی ها است

© Sputnikدکتر حضرت پور
دکتر حضرت پور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دکتر روح الله حضرت پور درباره احتمال اجرای بند ماشه توسط اروپاییان در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک توضیح داد.

اسپوتنیک - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران اخیرا موضوع خروج ایران از NPT را مطرح کرد و اعلام کرد که خروج ایران از این عهدنامه ضرورتی ندارد و ایران می تواند در چارچوب برجام تعهدات خود را کاهش دهد در این راستا خبرنگار اسپوتنیک در تهران با دکتر روح الله حضرت پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفتگو کرد.

دکتر حضرت پور نماینده ی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به احتمال خروج اروپا از برجام اظهار داشت:
پمپئو نخواست مشاور ترامپ شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا آمریکا بالاتر از قوانین بین المللی است؟

عموما مسائل سیاسی قابل پیشگویی نیست، اما رفتار اروپا نشان داده است که بر خلاف آمریکا، اروپا به دنبال حفظ برجام است. اما اینکه اساسا برجام با این بد عهدی اروپایی ها چقدر زنده خواهد ماند و تا چه حد می تواند موثر باشد معلوم نیست؛ فقط علاقه اروپایی ها به حفظ برجام کافی نیست، آنها در حقیقت نسبت به تعهداتشان عمل نکردند و بد عهدی نشان دادند، این برای ایران قابل قبول نیست. اروپا دوست دارد در برجام بماند اما ایران برجام یکطرفه را نخواهد پذیرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره ی احتمال اجرای بند ماشه (بازگرداندن تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران) توسط اروپاییان به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

خواست اروپایی ها مهم نیست، مهم قواعد و قوانین بین المللی است، این غرب و امریکا بوده که نسبت به تعهدات برجامی بد عهدی کرده، برعکس ایران کاملا به تعهداتش عمل کرده و در چارچوب برجام و قوانین آن رفتار کرده؛ کاهش تعهدات برجامی ایران هم بر اساس برجام و کاملا منطقی و قانونی بوده. سازمان ملل خود نسبت به رفتارهای امریکا و غرب و رفتارهای متمدنانه ایران اگاه است و شاهد تمام رخداد ها است اما اگر سازمان ملل بی عدالتی کند گزینه ایران مقاومت است.

وی در رابطه با گام های بعدی ایران و یا محدود کردن بازدید های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای افزود:

تصمیم در خصوص نحوه کاهش تعهدات بر عهده متخصصان و کارگروه نظارت بر اجرای برجام است اما البته که اگر بازدید ها غیر متعارف و بر پایه تعهدات برجامی نباشد، بله ممکن است ایران در ادامه دامنه تعهداتش را کاهش دهد. چرا که در صورت عدم اجرای برجام، ایران نیز مانند یک کشور معمولی مثل سایر کشورهای عضوآژانس بین المللی انرژی هسته ای، به قوانین آژانس پایبند خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала