گزارش و تحلیل

آیا بنزین، جرقه های انقلابی جدید در ایران را روشن می کند؟

© Sputnik / Valeriy Melnikov /  مراجعه به بانک تصاویر مصرف بیش از حّد بنزین در ایران + جزئیات
مصرف بیش از حّد بنزین در ایران + جزئیات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایران از 16 نوامبر دستور افزایش دوبرابری قیمت بنزین اجرایی شد.

اطلاعیه مربوط طی یک شبانه روز در سایت شرکت ملی توزیع و پخش فراورده های نفتی ایران منتشر شد.

در عین حال قیمت بنزین سهمیه بندی برای هر فرد 50 درصد رشد داشت. بدین ترتیب رانندگان وسایل حمل و نقل خصوصی می توانند در ماه 60 لیتر بنزین و دارندگان اتومبیل های دوگانه سوز تا 30 لیتر بنزین بخرند. سهمیه دیگری برای تاکسی ها درنظر گرفته شد که در واقع 400 لیتر بنزین و دوبرابر سوخت کمتر برای ماشین های دوگانه سوز بود. برای موتورسواران نیز در سهمیه بندی 25 لیتر بنزین در نظر گرفته شد. سهمیه هایی برای اتومبیل های بازی و آمبولانس ها نیز وجود دارد.

ضمن اینکه قیمت هر لیتر بنزین در چارچوب سهمیه بندی 50 درصد رشد داشته و تا 15 هزار ریال ایرانی برای هر لیتر است. هر لیتر اضافه بنزین یعنی خارج از سهمیه بندی 30 هزار ریال برای هر لیتر در نظر گرفته شد.

به همین دلیل در برخی شهر های ایران اعتراضات و راهپیمایی های گسترده شکل گرفت. بازاریان روز یکشنبه اعتصاب کردند برای آنکه به خاطر افزایش قیمت سوخت، هزینه جابه جایی نیز بالا رفته و متعاقبا قیمت برخی کالا افزایش داشت.

در اوج اعتراضات پلیس از اسلحه استفاده کرد و خبر کشته شدن برخی معترضین منتشر گردید. در مرز عراق عبور و مرور محدود شد. در مجلس ایران نمایندگان علیه علی لاریجانی رئیس مجلس قیام کردند. 50 نماینده مجلس در نامه ای سرگشاده خواستار استیضاج رئیس مجلس شدند. نمایندگان لاریجانی را به نداشتن کنترل و تصویب فرمان افزایش قیمت بنزین که منجر به بی نظمی های گسترده در کشور ،آتش گرفتن بیش از 100 بانک، 58 سوپرمارکت و برخی سازمان های مالی شده  است، متهم می کنند.

جزئیات بیشتر از اعتراضات به گرانى بنزين در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
از پاریس تا تهران: برای احقاق حق باید اغتشاشگران را از میان خود بیرون کنید

نیروی سوم

عماد آبشناس تحلیل گر سیاسی از تهران به اسپوتنیک گفت که اوضاع اعتراضات که بی نظمی ها و زد و خوردهایی را با نیروهای پلیس به دنبال داشت تقریبا تثبیت شده است. با این حال در تظاهرات ها، روحیه تاثیر گرفته از نیروی سوم احساس می شود:

از یک سال ونیم پیش تا الان  یعنی از زمان خروج ترامپ از برجام، آمریکایی ها چندین بار اعلام کردند که هدفشان از گذاشتن تحریم ها و فشارها علیه جمهوری اسلامی ایران این است که مردم را به اعتراض واداشته و آنها را به خیابان ها بیاورند. در این مورد آنها سعی می کنند از نارضایتی مردم نسبت به گرانی بنزین استفاده کنند و موج سواری نمایند.اگر مردم به ماجرای افزایش قیمت سوخت اعتراض داشته باشند، یک امر طبیعی است. شاید اگر مردم به خیابان نمی آمدند امری غیر طبیعی بود برای آنکه در همه جای دنیا چنین اعتراضاتی رخ می دهد. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی موارد عوامل خارجی سعی می کنند از این جریان ها سوء استفاده نموده و منافع سیاسی خودشان را دنبال می کنند.  

اینترنت نیست یعنی تبلیغات و مداخله خارجی نیست

در ایران از روز شنبه مقامات دسترسی به اینترنت در کل کشور را مسدود کرده اند. تمامی پیام رسان های خارجی از کار افتاده و عملا هیچ گونه دسترسی به شبکه های جستجو وجود ندارد.

عماد آبشناس خاطر نشان می کند که فراخوان های ضد دولتی و تحریک به  اعتراضات در ایران همانند لبنان از طریق گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی ( از جمله واتس آپ و تلگرام)  از طریق کشورهای دشمن ایران صورت گرفت. به همین دلیل برای سرکوب تبلیغات، دسترسی به اینترنت محدود شد:

قطعا اینبار دولت بعد از افزایش نرخ بنزین پیش بینی می کرد که چنین اعتراضاتی رخ دهد. پس برای جلوگیری از چنین نفوذی اینترنت خارجی در ایران قطع شده . چنین محدودیت هایی نفوذ گروه هایی را که از خارج ایران فعالیت می کنند ، قطع می کند. اینجا صحبت فقط در خصوص گروه های اجتماعی نیست. در اینجا رسانه های وابسته به آمریکا و دشمنان ایران نیز هستند که سعی می کنند مردم را به سمت تجمع هدایت نمایند.

اگر شرایط را مقایسه کنیم می توانیم ببینیم که این اعتراض ها نسبتا در مقایسه با روزهای اولیه کاهش یافته است. طبیعتا زمانی که اقدامات دولت شروع شود وهمانطور که قرار شد مابه التفاوت قیمت بنزین به حساب مردم واریز شود در آن صورت ممکن است این اعتراضات کاهش یابد.

پیش بینی

فعلا چیزی مشخص نیست اما طبیعتا افزایش قیمت بنزین بر حوزه های دیگر تاثیر خواهد داشت. نمی توان توقع داشت که قیمت سوخت افزایش یابد اما قیمت حمل و نقل و قیمت کالا تغییری نکند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала