گزارش و تحلیل

ارز آوری 400 میلیون دلاری قیر شرکت جی

© Photo / Tasnimارز آوری 400 میلیون دلاری قیر شرکت جی
ارز آوری 400 میلیون دلاری قیر شرکت جی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پالایشگاه نفت جی در سال گذشته 400 میلیون دلار ارز آوری از محل صادرات قیر داشته است.

چندی پیش گزارشی مبنی بر اتهام خام فروشی، قاچاق و رانت علیه شرکت پالایش نفت جی منتشر شد.

در این زمینه، مدیرعامل شرکت پالایشگاه نفت جی، مجید اعظمی، گفت: " شرکت جی بزرگترین صادرکننده قیر ایران و خاورمیانه است و جزو ۱۰ برند اول قیر جهان به شمار می‌رود. "

وی اتهامات وارد شده به شرکت جی را ناروا دانست و گفت که حکم تعزیرات پس از آن، تبرئه شدن جی را نشان می دهد.

وی همچنین افزود: " آذر ماه پارسال نیز اتهامی به شرکت پالایش نفت جی زده شده بود. پالایشگاه اصفهان در مرکز کشور است و سوخت رسانی به 16 استان را انجام می دهد. اگر خللی در برداشت وکیوم باتوم این پالایشگاه رخ دهد، سوخت رسانی در تمام این 16 استان دچار مشکل می شود. بنابر مصوبه ی ستاد تنظیم بازار قرار شد این برداشت در قالب بورس انجام گردد و در رقابت عرضه شود. این رقابت کاملا آزاد بوده و هر شرکتی یا شخصی می توانست در این رقابت شرکت کند."

اجرای حکم اعدام باقری به جرم فساد فی الارض - اسپوتنیک ایران
اجرای حکم اعدام سلطان قیر ایران

ما تاییدیه ی شورای عالی بورس و رقابت را داریم و هیچ نوع اتهام رانتی مورد پذیرش نیست.

شرکت جی در بندر عباس هیچگونه تولیدی ندارد. به این مفهوم که شرکت جی در بندر عباس وکیوم باتوم (ماده اولیه تولید قیر) خریداری می کند و به صورت حق الزحمه به همیار جی واگذار کرده و قیر تحویل می گیرد. بر اساس مصوبه ی شرکت ملی نفت ایران اساسا وکیوم باتوم پالایشگاه بندر عباس، آبادان (راکتور 2) و شیراز معادل قیر محسوب می شود و محصول نهایی است.

وی در ادامه افزود:

وکیوم باتوم در بازار بین المللی معامله نمی شود، چرا که اساسا سودی نداشته و مشتری ندارد و محصولی که قابلیت فروش دارد قیر است. متاسفانه این خبر قرارداد ما را با دو کشور که حدود ۳۰۰ میلیون دلار برای کشور ارز آوری داشت به خطر انداخت.

آقای حیدریان معاون بازرگانی مجموعه ی جی درباره ی معاملات خارجی به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: " ما امسال حدود 572.233 هزار تن صادرات داشتیم که حدود ۱۰۰ هزار تن آن از پالایشگاه بندر عباس است، حدود ۱۹ کشور به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشتریان محصولات ما هستند و که عمدتا شامل کشور های همسایه ما می شوند. سود آوری شرکت ما یک بحث است و مشکلاتی که ما باید در برهه های مختلف برای کشور رفع کنیم و مسئولیت های اجتماعی ما بحثی دیگر است. مانند مشکلاتی که سال گذشته در اعتصاب رانندگان ایجاد شده بود و ما مجبور بودیم به هر طریقی بود ترانسفر هایمان را انجام دهیم، این موضوع باعث شد تا با مشکلات زیادی مواجه شویم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала