گزارش و تحلیل

مخدر ناشناخته - جایگزین اتحاد آفریقا

© AFP 2023 / Tony Karumbaمخدر ناشناخته - جایگزین اتحاد آفریقا
مخدر ناشناخته - جایگزین اتحاد آفریقا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قات یک گیاه مخدر کم شناخته آفریقایی است. با این حال، به زودی به کابوسی برای آن قاره و سراسر جهان تبدیل می شود.

اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری ساسه پست مصر می نویسد: این رستنی قبلاً به اروپا  نفوذ کرده  و "در خیابانهای مصر " قدم می زند "، ده ها مورد استفاده از آن در روسیه نیز شناسایی و ثبت شده است. پیامدهای آن چیست؟ و چرا قات در آفریقا ممنوع  نشده است؟

اتیوپی نقطه مبدا است که از آن تخم قات در سراسر شاخ آفریقا و بعد از آن در منطقه کوهستانی هرار اتیوپی  و سومالی، جیبوتی و اریتره و سپس در تانزانیا و کنیا پخش می شود و در نهایت به سواحل اروپا و آمریکا می رسد. لازم به تذکر است که برگهای قات تازه برش خورده باید هر چه سریعتر به مقصد خود رسانده شده و مصرف شود، در غیر این صورت خاصیت نیش زننده خود را از دست می دهد و قیمت آن کاهش می یابد. 

  قات جایگزین اتحاد گمشده آفریقا است  

ماده مخدر افغانی برای ایران؟ - اسپوتنیک ایران
ماده مخدر افغانی برای ایران؟
برگ های قات به آفریقایی ها کمک می کند تا از سختی های زندگی آرام شوند و حواسشان پرت شود، اما با گذشت تاثیر این گیاه مخدر، توهم ، بی خوابی، از دست دادن اشتها اتفاق می افتد، زخم هایی در معده شکل می گیرد که بعدا می تواند منجر به سرطان معده شود. مری و روده در معرض همان اثرات منفی قرار دارند که موجب بروز سرطان در این ارگان ها می شود. بزرگترین ضربه  به کبد است که بدن را از سموم و مواد مضر پاک می کند. با گذشت زمان، تعداد زیادی از سموم در کبد انباشته می شود و این  منجر به مرگ می شود.

قات توسط محلی ها به عنوان گزینه ای برای ایجاد وحدت گمشده آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا درگیری های خونین قبیله ای تا به امروز تکان دهنده آن قاره است. این ماده مخدر به طور آزاد در عروسی ها و مراسم خاکسپاری، در خانه و خیابان، مساجد و کلیساها، توسط سربازان و عاشقان استفاده می شود. برخی صوفیان برای توجیه استفاده از آن در جلسات مذهبی، قات را "غذای صالحان" می نامند. به نوبه خود  محققان خارجی جویدن قات را سنتی آفریقایی می دانند که مشابه سنت غربی قهوه خوری است.

سومالی نزدیکترین کشور به اتیوپی است، جایی که قات برای اولین بار  پرورش داده شد و همین امر سومالی را قربانی اصلی نفوذ مضر این گیاه کرد. طبق برخی گزارش ها، سه چهارم مردان در سومالی قات می زنند. تقریباً در هر خانه اتاق بزرگی وجود دارد که مردان در آن دور هم جمع می شوند و برگهای قات می جوند. قات مرزهای جنسیتی را نقض کرده است، همانطور که هم توسط زنان و هم مردان مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود، هیچ اطلاعات موثقی در مورد تعداد زنانی که قات  می زنند، در دست نیست، اما این واقعیت که مردان در خیابان ها آشکارا قات می زنند و زنان فقط در خانه شیره آنرا می خورند، شایان توجه ویژه ای است.

قات - "طلای سبز"

 

مواد مخدر - اسپوتنیک ایران
جنگ مواد مخدر چینی
سومالی هر سال نیم میلیارد دلار قات را از اتیوپی خریداری می کند و این امر آن را به منبع مهمی برای کسب درآمد ملی اتیوپی تبدیل می کند. اما از طرف دیگر، سومالی بابت این گیاه مخدر مبلغی برابر با نیمی از تولید ناخالص داخلی خود را به اتیوپی می پردازد. جالب اینجاست که از نظر واردات قات اتیوپی، جیبوتی از سومالی دست کمی ندارد. ارقام فوق کاملاً توضیح می دهد که چرا قات "طلای سبز" خوانده می شود. کنیا در نزدیکی اتیوپی قرار دارد، کنیا سالانه 250 میلیون دلار قات صادر می کند. لازم به ذکر است که درآمد برگهای قات از درآمد حاصل از چای کنیا یکی از رایج ترین محصولات کنیا، فراتر است. قات در انگلیس، فرانسه و این اواخر با پناه جویان تازه، وارد در آلمان گسترش پیدا کرده است.

دولت ها عوض می شوند، اما قات باقی می ماند 

جویدن قات در بین یمنی ها بسیار رایج است. هنگامی که انگلیس در سال 1957 سعی کرد ممنوعیت قات در یمن را اعلام کند، مردم شورش کردند. در سال 1972، پس از استقلال، قات در یمن جنوبی ممنوع شد. به هر حال، دولت یمن جنوبی دوام چندانی نداشت و شاید یکی از دلایل فروپاشی آن، ممنوعیت استفاده و کشت بود. به نوبه خود، برخی   کارشناسان غربی بر این باورند که قات جادوی خاصی دارد: هرچه دولت تلاش می کند تا آن را نابود کند، بیشتر به زندگی می چسبد.

در یمن، جنگ های قبیله ای به دلیل درگیری بین افراد تحت تأثیر قات  ادامه دارد. این گیاه مخدر به حفظ آتش جنگ کمک می کند و به مبارزان این فرصت را می دهد که بدون هیچ گونه فکر غیر ضروری جنگ کنند. تجارت قات برخلاف سایر کالاها، در طول جنگ شکوفا می شود. بنابراین، نقش یک بازرگان قات با نقش یک فروشنده سلاح شبیه است - هر دو آنها از جنگ سود می برند.

به اطلاع  سازمان بهداشت جهانی، 90٪ از مردان و 50٪ از زنان در یمن قات می زنند. علاوه بر این، در آن کشور حتی اتحادیه ویژه برای افرادی که در کشت گیاه قات مشغول فعالیت هستند، وجود دارد، هدف آن محافظت از گیاه است. در یمن استفاده از قات توسط اسطوره ها احاطه شده است. معتادان و فروشندگان مواد مخدر اعتراف می کنند که بدون قات قادر به انجام کاری نیستند.

کشف بزرگترین کارتل مخدر جهادی در یونان - اسپوتنیک ایران
کشف بزرگترین کارتل مخدر جهادی در یونان
براساس داده های غیر رسمی، 58٪ از سرزمین های یمن توسط این گیاه اشغال شده است. در سال 2000 قانونی در این کشور تصویب شد که براساس آن 28٪ از درآمد حاصل از فروش قات به خزانه دولت می رود ، بنابراین یمنی ها در ازای میلیاردها ریال یمنی، این گیاه را تحت نظارت مقامات محلی پرورش می دهند. بیش از 55٪ از کل مصرف آب در یمن برای آب دادن به این گیاه می شود و این یک تهدید جدید را بوجود می آورد و آن، کاهش ذخایر آب زیرزمینی است. با وجود این، با وجود چنین نشاندادهای بالا، تنها 13٪ از جمعیت یمن مشغول کشت و فروش قات هستند.

کابوس جدید: گیاه آفریقایی جهان را اسیر می کند

مهاجران یمنی تخم و برگ قات را در سراسر جهان پحش می کنند.     قات در هند دیده شد و به روسیه رسید. به یاد بیاوریم که دولت روسیه استفاده از قات را به عنوان یک اقدام احتیاطی ممنوع کرده است، با این حال، در سال 2016 ، مقامات روسیه یک دانشجوی یمنی را که در مسکو تحصیل کرد به دلیل ذخیره سازی برگهای قات دستگیر کردند. سرویس کنترل مواد مخدر روسیه ده ها مورد از مصرف قات را در این کشور شناسایی کرده است. این کار باعث برانگیختگی در جامعه جهانی شد و سرانجام چین و مالزی اعتراف کردند كه قات به سرزمین كشورهایشان نفوذ كرده است. سؤال این است، چگونه توانسته اند سیستم های امنیتی در فرودگاه های بین المللی را گمراه کنند؟  پاسخ در این واقعیت نهفته است که بازرگانان یمنی متخصصانی را که در خشک کردن برگها مشغول فعالیت هستند جذب می کنند تا خصوصیات مواد مخدر حفظ شود.

معتادانی که قات می زنند در صورت خشک بودن یا قطع شدن برگها، از خرید آن خودداری می کنند. قیمت چنین محصولی به طور خودکار حداقل دو بار کاهش می یابد. بنابراین، فروشندگان قات برای حفظ اطمینان از صادرات به بازارهای جهانی جدید، مجبور بودند تا ضمن حفظ خواص آن، راه هایی برای خشک کردن قات را پیدا کنند. به این خاطر قات پس از خشک شدن، با دقت خرد می شود تا شبیه حنا شود و سپس در جعبه های خالی پلاستیکی باقی مانده از حنا بسته بندی می شود تا به آن  امکان داده شود تا فلزیاب ها را فریب دهد.

مصر مقصد اصلی فروش قات خشک است. در آوریل 2019 ، مقامات مصری 295 کیلوگرم  این مخدر را که از طریق نامه به آدرس های جعلی ارسال شده بود، کشف و ضبط کردند. متأسفانه، این تنها ترفند با گسترش قات در مصر نبود، بنابراین این مخدر همچنان توانسته است به خیابان های مصر برسد.

در خاتمه، لازم به ذکر است که قات تحت نقاب های جدید و در بسته های جدید سفر به جهان را ادامه خواهد داد و مبارزه با آن به کابوسی برای دولت های همه کشورها تبدیل می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала