گزارش و تحلیل

کلاشنیکف و پشیمانی در دقیقه 90

© AP Photo / Vladimir Vyatkin کلاشنیکف و پشیمانی در دقیقه 90
 کلاشنیکف و پشیمانی در دقیقه 90      - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه درتاریخ 10 نوامبر 100-مین سالگرد تولد میخائیل کلاشنیکف را برگزار کردند. تفنگ خود کار کلاشنیکف آ کا- 47 تولید انبوه داشت و در گروه های مسلح شورشی بسیار رایج بود.

اسپوتنیک به نقل از روزنامه ایلتالِهتی چاپ فنلاند می نویسد: در روسیه، او یک قهرمان ملی واقعی شد. كلاشنیكوف گفت كه او "شبها خوب می خوابد"، زیرا او یک تفنگ خودکار برای دفاع از میهن خود ساخته است. ولی  در آخر زندگی میخائیل کلاشنیکف اسیر احساسات پشیمانی شد. او در سال 2013 در سن 94 سالگی درگذشت.

 روزنامه ایزوستیا گزارش داد، اندکی قبل از مرگ، کلاشنیکف نامه ای پشیمانی به اسقف اعظم کلیسای اردتکس روس نوشت و در آن چنین اقرار کرد: درد روحی من تحمل ناپذیر است. من قادر نیستم یک مساله دشوار را حل کنم. اگر اسلحه من جان مردم را می برد، پس من میخائیل کلاشنیکف 93 ساله، متولد در خانواده دهقانان، مسیحی اردتکس در مرگ مردم، خواه دشمن هم باشند، گناهکارم.

آزمایش لباس عملیاتی کلاشنیکوف + ویدئو - اسپوتنیک ایران
آزمایش لباس عملیاتی کلاشنیکوف + ویدئو
به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی ابراز پشیمانی کرد که اسلحه کلاشنیکف  در مناطق درحال جنگ به دست بچه ها افتاد. سخنگوی اسقف اعظم آلكساندر وُلكوف،  به روزنامه ایزوستیا گفت كه اسقف اعظم نامه  كلاشنیكف را دریافت كرده است و به طراح پاسخ داد كه او را میهن پرست واقعی می داند. به گفته ولكوف، كلیسا در رابطه با سلاح ها موضع مشخصی دارد: هنگامی كه سلاح ها برای محافظت از سرزمین پدری و میهن خدمت می كنند، كلیسا هم از سازندگان آن حمایت می كند و هم از نظامیانی كه از آن استفاده می كنند.  

میخائیل کلاشنیکوف گفت که وی سلاحی را برای "دفاع از مرزهای میهن" ساخته است. با این حال، کریستوفر چیورس، روزنامه نگار در کتاب  خود تحت عنوان  "تفنگ خودکار AK-47 و تحول جنگ" می نویسد که مسکو اولین کسی بود که از اسلحه تهاجمی در خارج از کشور برای سرکوب شورش برلین شرقی در سال 1953 و قیام مجارستان در 1956 استفاده کرد.  

Chivers   می نویسد که  کلاشنیکف تنها طراح  AK-47 نبود.

قهرمان

در سال 2009 ، کلاشنیکف عنوان قهرمان فدراسیون روسیه را دریافت کرد - این بالاترین رتبه در روسیه محسوب می شود. در زمان  شوروی ، او همه جوایز بالا را دریافت می کرد.

در سال 2017 ، مجسمه یادبود میخائیل کلاشنیکف در مسکو افتتاح شد. کلاشینکف در 10 نوامبر سال 1919 در یک روستای سیبری متولد شد. در سال 1930 پدرش به دلیل اینکه دهقان ثروتمند بود از روستای بومی  اخراج شد

میخاییل کلاشنیکوف در ارتش سرخ علیه آلمان نازی جنگید و در سال 1941 مجروح شد. سپس او اولین نسخه های اسلحه خود را ساخت. نسخه نهایی در سال 1947 به بهره برداری رسید.

به گزارش فرانس پرس،  سالانه بیش از یکصد میلیون کلاشنیکف فروخته می شود. AK-47  توسط ارتش های حدود 50 کشور از جمله ارتش های عراق و سومالی استفاده می شود. این تفنگ خودکار روی پرچم موزامبیک به تصویر کشیده شده است.

فرانس پرس می نویسد: میخاییل كلاشنیكف از پیشرفت اسلحه خود سود مالی زیادی دریافت نکرد. اکنون روسیه دارد کلاشینکف های نسل پنجم AK-12 و AK-15 را تولید می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала