گزارش و تحلیل

هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید

© Fotolia / Borna_Mirهرگز یک ایرانی را تهدید نکنید
هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا اروپایی ها تهدید کرده اند که اگر ایران به تعهدات خود در برجام باز نگردد آنها نیز به ایالات متحده در اجرای تحریم ها بر علیه ایران ملحق خواهند شد و شاید هم مکانیسم موسوم به ماشه در برجام را اجرایی کنند تا همه تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران به وضع سابق خود برگردد.

کسی که با شرایط موجود آشنا نیست و از بیرون به ماجرا نگاه می کند احتمالا تصور می کند حالا دست و پای ایرانی ها به لرزه در آمده و چه خواهد شد و دیگر ایرانی ها به التماس خواهند افتاد که مبادا اروپایی ها دست به چنین کاری بزنند.

جای تعجب دارد که چرا چنین سخنرانی شجاعانه ای را از اروپایی ها در قبال خروج ایالات متحده از برجام مشاهده نکردیم یا اینکه حتی برای یکبار هم که شده اروپایی ها قدرت خود را به رخ ایالات متحده نکشیدند و تلاش نکردند برای حفظ برجام بجنگند.

از زمانی که برجام به امضا رسید تا به حال نه آمریکایی ها و نه اروپایی ها به تعهدات خود در برجام عمل کردند.


اعلام تمدید تحریم های یکساله آمریکا علیه ایران
 - اسپوتنیک ایران
اعلام تمدید تحریم های یکساله آمریکا علیه ایران

آنها به قول معروف یک بازی زرگری را شروع کردند و بسیاری از شرکت های اروپایی قرارداد های کذایی با ایرانی ها به امضا رساندند تا بلکه اطلاعات محرمانه تعاملات اقتصادی و مالی ایران را بتوانند به دست آورند و راهکارهایی برای بستن آن پیدا کنند.

آمریکایی ها هم، حتی در زمان حکومت اوباما، به هیچ یک از تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند و با بهانه های مختلف از انجام تعهدات خود سرباز زدند.

به هر صورت وقتی که آقای ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های به اصطلاح فلج کننده بر علیه ایران وضع کرد اروپایی ها در اجرای این تحریم ها از آمریکایی ها سبقت گرفتند.

امروزه علیرغم اینکه اروپایی ها به ظاهر موافق تحریم های آمریکا بر علیه ایران نیستند ولی در عمل شریک ایالات متحده در اجرای تحریم ها بر علیه ایران می باشند.

تحریم هایی که به مراتب از تحریم های شورای امنیت سخت تر می باشد.

مسکو: تلاش هر چه بیشتری برای بازگشت به چارچوب اولیه برجام صورت گیرد - اسپوتنیک ایران
اعلام دوباره نظر مسکو درباره تحریم های آمریکا علیه ایران

به این ترتیب می توان گفت که تهدید اروپایی ها برای ایرانی ها، با توجه به شرایط موجود، بیشتر یک بازی بیش به نظر نمی آید و بدیهی است که ایرانی ها قبل از انجام گام های خود پیش بینی همه این مسایل را انجام داده اند و با توجه به اینکه دیده اند آبی از طرف اروپایی ها گرم نمی شود تلاش داشته اند شعله ها را روشن کنند تا بلکه خودشان بتوانند آب را گرم کنند.

به نظر می آید به جای اینکه اروپایی ها بخواهند ایران را تهدید به اجرای بند ماشه برجام و یا پیوستن به ایالات متحده در اجرای تحریم ها نمایند و خود را مضحکه خاص و عام کنند در کردار و پندار و گفتار خود تجدید نظر کنند و ببیند ریشه همه این اتفاقات از کجا است.

اگر واقعا اروپایی ها می خواهند برجام را نجات دهند قطعا راه اش این نیست و قطعا طی چند سال اخیر باید درس را ید گرفته باشند و متوجه شده باشند به قول آقای ظریف : "هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کنند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала